Anna_H Anna_H skrev:
ast den manuella frånkopplingen handlar ju som jag förstått det m max 10-15 minuter i taget, roterande mellan olika områden, så att folks kylar och frysar, uppvärmning av hus mm inte blir lidande.
Hej Anna_H

Det är ju bra om vi slipper ”effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”. Men är man tvungen att tillgripa detta så bör vi nog inte förutsätta att det handlar om ”max 10–15 minuter i taget”.

På Svenska kraftnäts hemsida finns ” Frågor och svar om effektbrist och manuell förbrukningsfrånkoppling”

Så här svarar Svenska kraftnät där, på frågan; ”Hur lång tid pågår en frånkoppling?”; Det går inte att svara på exakt, det beror på den specifika situation som vi har vid tillfället i Sverige och Europa. I de simuleringar som vi gjort i samband med arbetet med kraftbalansrapporten ser vi att det kan handla om ett par timmar, men vi kan inte idag säga hur lång en frånkoppling skulle bli. Om elen behöver stängas av kan frånkopplingen roteras efter en begränsad tid, så inte en enskild användare drabbas för hårt.
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ktbrist-och-manuell-forbrukningsfrankoppling/

Frånkopplingen styrs av att det är effektbrist och risk att elnätet kollapsar vilket är ett allvarligt scenario och kan innebära lång återstartstid. Måste man tillgripa frånkoppling då är det ett allvarligt läge, och då kan man inte ta speciell hänsyn att ”en enskild användare drabbas för hårt”.

Jag räknar (enligt tidigare siffervärden och dialoger) att det är rimligt med mellan 1-3 timmars frånkopplingstid vid en manuell förbrukningsfrånkoppling.

De krav som ställs på mobilnäten är att de skall klara 1 timmas strömavbrott i tätort och 4 timmar på landsbygd, genom egen reservkraft.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
De 1-3h du hittat handlar väl om den tid insatsen normalt behöver användas under. Det behöver inte vara samma abonnent hela tiden.
De riskkalkyler som presenterats förutsätter att konsumenterna inte drar ner på konsumtionen även om elen kostar 40kr/kWh. En tämligen orimlig ansats. Så de siffrorna är rejält överdrivna.

Det som skulle kunna hända är att det krävs en tillfällig frånkoppling om en stor produktionsanläggning eller ledning faller ifrån när nätet är hårt belastat.
Jag är säker på att det inte kommer att ske på grund av generell elbrist.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är det jag menar, det tar typ 10 år innan man får något tillbaka.
Jag förstår inte riktigt hur du tänker.
Om du lägger upp solceller som betalar lån och avkastning.
Som avbetalas på 10 år.
Som ger lägre kostnader i 25-40 år.
Som dessutom ger en värdeökning på huset när dom installeras.
Dvs inte tar 10 år innan man får något tillbaka.
Hur kan du få det till en dålig affär.
Tillochmed så dålig att du jämställt det med fukt i källaren!!!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Som avbetalas på 10 år.
Ingen förstår Nissens, det är inte lönt att försöka….

• Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Som avbetalas på 10 år.
Ja, du tar ett lån, köper solceller för pengarna. I bästa fall betalar solcellerna lånet (ränta o amorteringar) tills lånet är återbetalt efter 10 år.

Under de 10 åren ger alltså solcellerna inte någon vinst, de betalar bara sin egna kostnad.

I min värld är det en dålig affär. Jag får inget annat tillbaka än ett förfulat hus under 10 år. Därefter är det dags att byta växelriktare, värdet på solcellerna har sjunkit på grund av ålder och att moderna solceller då är betydligt bättre.

Efter det har man 10-15 år där solcellerna -med ca 20% minskad verkningsgrad- ger något tillbaka. Sedan är det dags att ta ner hela härligheten.

Skulle man under tiden behöva lägga om taket så har man ytterligare merkostnader.

Jag skulle aldrig köpa något för kanske 175 000:- med de premisserna. Det kan inte vara svårt att hitta bättre investeringar.

Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen förstår Nissens, det är inte lönt att försöka….
Trevligt, antingen vill man inte förstå eller så har man inte förmågan, vet inte vad som gäller för dig. 😀

Det är rätt roligt att se de som investerat i något som de inte riktigt insett konsekvenserna av. Då kliver prestigen in i rummet och blir det viktigt att med näbbar och klor till varje pris försvara sin investering. Objektiviteten åker rätt ut genom fönstret…

Nissens Nissens skrev:
Ja, du tar ett lån, köper solceller för pengarna. I bästa fall betalar solcellerna lånet (ränta o amorteringar) tills lånet är återbetalt efter 10 år.

Under de 10 åren ger alltså solcellerna inte någon vinst, de betalar bara sin egna kostnad.

I min värld är det en dålig affär. Jag får inget annat tillbaka än ett förfulat hus under 10 år. Därefter är det dags att byta växelriktare, värdet på solcellerna har sjunkit på grund av ålder och att moderna solceller då är betydligt bättre.

Efter det har man 10-15 år där solcellerna -med ca 20% minskad verkningsgrad- ger något tillbaka. Sedan är det dags att ta ner hela härligheten.

Skulle man under tiden behöva lägga om taket så har man ytterligare merkostnader.

Jag skulle aldrig köpa något för kanske 175 000:- med de premisserna. Det kan inte vara svårt att hitta bättre investeringar.
Du förstår fortfarande inte att du har en värdeökning på huset som motsvarar installationen av solceller!!!
Att den sen betalas av snabbare för många är ju plus för oss som var tidigt på det.
Att sen växelriktaren går sönder blir kanske inte förrän vid 15 år, man behöver inte alltid räkna på absolut värsta scenariot.
Samma sak 20 procent minskning efter 10 år, är det så??
Många har definitivt mer att ge än 80 procent.
Kolla vad dom garanterar i verkningsgrad efter både 20-25 år!!
Samma sak igen med taket, behöver man lägga om taket efter 10-20 år så skulle man inte lagt på solceller överhuvudtaget.
Jag vet ingen som rekommenderar det då man vet att taket behöver bytas inom några år.
Vill man bara se problem med solceller så finns ett alldeles gratis tips som du ska få av mig:)
DU BEHÖVER INTE köpa några solceller.

Nissens Nissens skrev:
Trevligt, antingen vill man inte förstå eller så har man inte förmågan, vet inte vad som gäller för dig. 😀

Det är rätt roligt att se de som investerat i något som de inte riktigt insett konsekvenserna av. Då kliver prestigen in i rummet och blir det viktigt att med näbbar och klor till varje pris försvara sin investering. Objektiviteten åker rätt ut genom fönstret…
Och det ser vi också olika på, tur alla inte är lika. Har du tänkt på att du har väldigt få eller kanske ingen som håller med dig, tvärtom…

Nissens Nissens skrev:

Eller så har vi sätt verkligheten med att ha solceller.
Du har sett mina elräkningar.
Hur ser dina ut.
Min anläggning är betald om 2 år som det ser ut nu.

D Daniel 109 skrev:
De 1-3h du hittat handlar väl om den tid insatsen normalt behöver användas under. Det behöver inte vara samma abonnent hela tiden.
De riskkalkyler som presenterats förutsätter att konsumenterna inte drar ner på konsumtionen även om elen kostar 40kr/kWh. En tämligen orimlig ansats. Så de siffrorna är rejält överdrivna.

Det som skulle kunna hända är att det krävs en tillfällig frånkoppling om en stor produktionsanläggning eller ledning faller ifrån när nätet är hårt belastat.
Jag är säker på att det inte kommer att ske på grund av generell elbrist.
Daniel 109
Vi vet egentligen inte vilka tider det kommer att handla om, om det blir ett ”allvarligt läge”
https://www.svk.se/press-och-nyhete...ktbrist-och-manuell-forbrukningsfrankoppling/

Det liknat litegrann det, att kliva i livbåten vid en fartygsolycka, det finns många osäkerhetsfaktorer. Då vet man inte med säkerhet när man kan lämna livbåten.

Varje till och frånslag i ett elkraftnät är en påfrestning, speciellt om belastningen är hög (som det här rimligen handlar om).

Jag vet inte vilken erfarenhet du har av omkopplingar i elkraftnät, men när jag som industrielektriker i jourstyrkan var med om omkopplingar vid t.ex. kabel- och transformatorfel och stod i ställverk och nära transformatorer såg man (t.ex. via hoppande kabelförbindelser) och hörde man (t.ex. via ljusbågar och det brytare manövrerade) att det kunde handla om stora påfrestningar.

Vid frånslag i induktiva kretsar (t.ex. transformatorer) uppstår så kallad ”återvändande spänning” som bland annat sliter på utrustningen och kan orsaka besvärliga följdfel, som fördröjer inkoppling.

Dessutom tillkommer bl.a. frågeställningen att klara “Cold Load Pick-up” som jag skrivit om tidigare. https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-20#post-4413512

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Du förstår fortfarande inte att du har en värdeökning på huset som motsvarar installationen av solceller!!!
Att den sen betalas av snabbare för många är ju plus för oss som var tidigt på det.
Att sen växelriktaren går sönder blir kanske inte förrän vid 15 år, man behöver inte alltid räkna på absolut värsta scenariot.
Samma sak 20 procent minskning efter 10 år, är det så??
Många har definitivt mer att ge än 80 procent.
Kolla vad dom garanterar i verkningsgrad efter både 20-25 år!!
Samma sak igen med taket, behöver man lägga om taket efter 10-20 år så skulle man inte lagt på solceller överhuvudtaget.
Jag vet ingen som rekommenderar det då man vet att taket behöver bytas inom några år.
Vill man bara se problem med solceller så finns ett alldeles gratis tips som du ska få av mig:)
DU BEHÖVER INTE köpa några solceller.
Jodå, jag förstår visst att värdet på huset ökar med vad solcellerna kostat att installera. Vad får dig att tro något annat?

Det du inte verkar förstå är att -som jag skrev- värdet sjunker på solcellerna efter hand som de blir äldre, av de skälen jag skrev. Det betyder att även värdet på huset sjunker i motsvarande takt. Trodde du att värdet solcellerna hade när de var nymonterade består efter 10 år? Efter 20 år?

Var skriver du av den värdeminskningen, du som begriper allt?

Du är lite för snabb med att tro att andra inte begriper. Känns mer som att det var du som klickade.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Eller så har vi sätt verkligheten med att ha solceller.
Du har sett mina elräkningar.
Hur ser dina ut.
Min anläggning är betald om 2 år som det ser ut nu.
Just nu (juni-aug) ligger mina elräkningar på ca 600kr i månaden. Inklusive hybridbil.
Det är såpass billigt att jag inte bryr mig.

Som jag sagt tidigare har jag ett välisolerat hus byggt på 2000-talet med kombinerad berg och frånluftsvärmepump som värmer både bostad och tappvarmvatten. Ju mer man sett till att minska sitt energibehov, desto mindre idé är det att desperat gripa efter alternativ.

Gött för dig att du bara har två år kvar innan du börjar gå plus. 😊

Nissens Nissens skrev:
Konstigt att tillverkarna garanterar 80-85% effekt efter 25 år? Du verkar veta något som världens alla solcellstillverkare har missat.
Har du någon källa till ditt påstående?

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag förstår visst att värdet på huset ökar med vad solcellerna kostat att installera. Vad får dig att tro något annat?

Det du inte verkar förstå är att -som jag skrev- värdet sjunker på solcellerna efter hand som de blir äldre, av de skälen jag skrev. Det betyder att även värdet på huset sjunker i motsvarande takt. Trodde du att värdet solcellerna hade när de var nymonterade består efter 10 år? Efter 20 år?

Var skriver du av den värdeminskningen, du som begriper allt?

Du är lite för snabb med att tro att andra inte begriper. Känns mer som att det var du som klickade.
Då är vi snart överens:)
Solceller ökar värdet, check.
Solceller betalar av sig själv, check.
Solceller fortsätter att dra in pengar även efter dom har betalat av sig själv, check.
Att sen solceller förlorar sitt värde efterhand som dom blir äldre har jag aldrig protesterat mot, check:)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och det ser vi också olika på, tur alla inte är lika. Har du tänkt på att du har väldigt få eller kanske ingen som håller med dig, tvärtom…
Nja, det är många här som har investerat i solceller, och det är klart att de inte håller med mig då. Det är inte lätt att se objektivt på det när man plöjt ner så mycket pengar i något såpass långsiktigt och osäkert.

Man kan inte lyssna för mycket på företagen som säljer solceller, deras kalkyler är inte objektiva direkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.