Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minskar behovet att köpa från nätet, minskar behovet att det byggs ut för mer produktion (mest vår/sommar) dock.
Vilket är tveksamt ur ett energieffektivitetsperspektiv
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Minskar behovet att köpa från nätet, minskar behovet att det byggs ut för mer produktion (mest vår/sommar) dock.
Produktionen dimensioneras efter det största behovet, vilket är på vintern när solceller i Sverige i stort sett är meningslösa eftersom solen knappt är uppe… alltså inte är högt över horisonten.

Solceller producerar som mest när de behövs som minst…
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Produktionen dimensioneras efter det största behovet, vilket är på vintern när solceller i Sverige i stort sett är meningslösa eftersom solen knappt är uppe… alltså inte är högt över horisonten.

Solceller producerar som mest när de behövs som minst…
Jag vet inte varför jag försöker övertyga någon men försöker ändå skriva så att alla ska ha en chans att förstå.

Solceller kan komplettera andra kraftslag på vår/sommaren och sänker elpriset tidvis till viss del. Det byggs ut snabbt i Europa och även på stora delar av jorden.

Ett exempel är att sol och vind täcker upp delvis när vissa KK-verk står helt eller delvis stilla för underhåll och reparationer på sommaren. Vilket även kan göra att vattenkraften kan sparas till höst/vinter.

Den som tror att det inte kommer investeras snabbt i solceller får läsa på och hänga med om intresse finns…
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
Frågan var om ni räknar hem det, inlägg #77...många åsikter, jag har kommit fram till att jag har svårt att göra det 🧐 .

Lämnar tråden, far i frid.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Produktionen dimensioneras efter det största behovet, vilket är på vintern när solceller i Sverige i stort sett är meningslösa eftersom solen knappt är uppe… alltså inte är högt över horisonten.

Solceller producerar som mest när de behövs som minst…
Hört talas om underhållsstopp på kärnkraftverket och när det råkar vara?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Alla har nog inte förstått det…
Nej tydligt. Men alla förstår varför det aldrig kommer några länkar från dig…..
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan ju bero på att man aldrig påstår att tex en semesterresa ger någon ekonomisk vinst.
Självklart har man lagt ut pengar, men det är inte allt man väntar sig få tillbaka pengar från.

Självklart ligger man ute med pengar om man gjort en investering man tror sig få tillbaka.
Då förstår jag vad det är du inte förstår.
Huvudsyftet är ju INTE att man förväntar sig att få pengarna tillbaka utan att man förväntar sig att få en lägre månadskostnad och att man ökar värdet på huset, vilket i sin tur, om man har höga lån, också det ger en lägre månadskostnad.
 
Nissens Nissens skrev:
Där ser man att man tänker olika. Själv köpte jag värmepump för att värma huset i första hand. När man måste skaffa en värmekälla så väljer man den mest kostnadseffektiva. Man räknar ju inte på att få tillbaka investeringen eftersom man ändå måste ha en värmekälla. Solceller väljer man ju fritt om man vill ha, så för mig ställer det högre krav på återbetalning. Särskilt som det dessutom förfular huset så vill man ju få något tillbaka. 😊
Men men men nu tappade jag dig igen .... solcellerna ger ju elen att driva värmepumen med? Men den räknas ändå inte på samma sätt?

Och nej,. det är INTE förfulande, det är snyggt med solceller, iallafall på mitt hus! Snyggaste taket på gatan enligt min mening.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag säger inte emot det, jag säger att man inte skall blanda in solpaneler i diskussionen om husets energieffektivisering, det är två helt olika frågor.
Nja, egentligen inte. Ett av våra syften med solcellerna var att kunna köra LLVP som AC på sommaren utan att det kostar löjligt mycket. Men panelerna ger en extra värmeisolering, så det är två grader svalare på övervåningen numera. (På sommaren alltså. De kyler inte på vintern ifall nån nu tänkte sig att raljera om det.)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, egentligen inte. Ett av våra syften med solcellerna var att kunna köra LLVP som AC på sommaren utan att det kostar löjligt mycket. Men panelerna ger en extra värmeisolering, så det är två grader svalare på övervåningen numera. (På sommaren alltså. De kyler inte på vintern ifall nån nu tänkte sig att raljera om det.)
Alternativkostnaden för AC med LLVP är försäljningspriset för elen. Dvs, elen till LLVP kostar ungefär samma som om du köper den på elbörsen till timpris. I mitt nät förlorar jag 12 öre/kWh på att sälja el och sedan köpa den, men då är det nät jag är anslutet till ett av de sämsta i Sverige.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett av våra syften med solcellerna var att kunna köra LLVP som AC på sommaren utan att det kostar löjligt mycket.
Kostar det löjligt mycket? Jag har kört värmepumpen som AC mer eller mindre konstant sista dryga månaden. Sen 1/5 har den dragit 480 kWh. Snittkostnaden för elen har landat på ca 1:80/kWh inklusive allt.
Skulle jag ha köpt en solcellsanläggning för att spara in 1000-1500:- om året så hade det varit en ganska dålig affär...
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kostar det löjligt mycket? Jag har kört värmepumpen som AC mer eller mindre konstant sista dryga månaden. Sen 1/5 har den dragit 480 kWh. Snittkostnaden för elen har landat på ca 1:80/kWh inklusive allt.
Skulle jag ha köpt en solcellsanläggning för att spara in 1000-1500:- om året så hade det varit en ganska dålig affär...
Nu är det ju inte enbart det. Uppe i drygt 43 000 insparat sedan anläggningen startades. ca 20-25 000 kr per år. Gäller ju att tänka lite på när det lönar sig bäst att sälja elen och när det lönar sig bättre att förbruka den själv. Så när det var negativt elpris blev det bakning, laddning av bilen och några koppar te. 😆
 
Nissens
Anna_H Anna_H skrev:
Då förstår jag vad det är du inte förstår.
Huvudsyftet är ju INTE att man förväntar sig att få pengarna tillbaka utan att man förväntar sig att få en lägre månadskostnad och att man ökar värdet på huset, vilket i sin tur, om man har höga lån, också det ger en lägre månadskostnad.
En lägre månadskostnad blir det för elen på ett sätt, men eftersom värdet på huset inte ökar mer än vad man betalat för solcellerna så ger det ingen minskad kostnad på lånesidan, vad gäller den delen så hade det varit bättre att amortera av på bolånet än att köpa solceller.

Att köpa solceller blir kite som att betala en massa elräkningar i förskott. 😊
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Alternativkostnaden för AC med LLVP är försäljningspriset för elen. Dvs, elen till LLVP kostar ungefär samma som om du köper den på elbörsen till timpris. I mitt nät förlorar jag 12 öre/kWh på att sälja el och sedan köpa den, men då är det nät jag är anslutet till ett av de sämsta i Sverige.
Hur kom du fram till 12 öre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.