Hej,
Samma fråga som ställts av andra på forumet tidigare. Gäller ett hus med träbjälklag fr 2002.
Vill öppna upp köket och ta bort lite väggar. Aktuella väggar prickade(del av V2 samt V5.) Det är enbart de delar som är intill kyl och frys som skall tas ned.
Går en inklädd limträbalk i mittersta väggen(v1).
Min fråga, tänker ni att väggarna utövar någon form av bärande funktion? Spelar det någon roll att trappen till ovanvåningen är infäst till del av aktuell vägg(se bild).
Tack för hjälp!
Samma fråga som ställts av andra på forumet tidigare. Gäller ett hus med träbjälklag fr 2002.
Vill öppna upp köket och ta bort lite väggar. Aktuella väggar prickade(del av V2 samt V5.) Det är enbart de delar som är intill kyl och frys som skall tas ned.
Min fråga, tänker ni att väggarna utövar någon form av bärande funktion? Spelar det någon roll att trappen till ovanvåningen är infäst till del av aktuell vägg(se bild).
Tack för hjälp!
Fattar inte riktigt din fråga? På en bild har du ritat med blått under trappen. Är det den väggen du vill ta bort? Hur ser taket på huset ut?L Laudrup2021 skrev:Hej,
Tack för hjälp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle gärna vilja se planen för övervåningen också. Det finns en prickad kontur som kan betyda att delar av hallen är öppen till övervåningen.
Hej, ja det är den delen som är inringad som skall bort.Krille-72 skrev:
Rörande taket så går taknocken fr vänster till höger i bild dvs motsatt(90grader) aktuell vägg.
Det stämmer. I hallen är det uppet upp till vindsbjälklag.J justusandersson skrev:
Bifogar bild på ovanplan. Tack!
Tack för all hjälp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då kan man utgå från att vägg V1 har en bärande funktion.
L Laudrup2021 skrev:
Allt går. Men du bör kontakta en konstruktör. Trappan sitter i väggen du vill öppna upp. Trappen kan inte hänga i luften. Men det går att hängsla upp den i bjälklaget genom att se till så att reglarna den hänger i hänger kvar.L Laudrup2021 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du vill öppna upp förutom det du ringat in på din bild där man ser trappen?
Krille-72 skrev:
Allt går. Men du bör kontakta en konstruktör. Trappan sitter i väggen du vill öppna upp. Trappen kan inte hänga i luften. Men det går att hängsla upp den i bjälklaget genom att se till så att reglarna den hänger i hänger kvar.
Jag förstår inte riktigt vad du vill öppna upp förutom det du ringat in på din bild där man ser trappen?
HejKrille-72 skrev:
Allt går. Men du bör kontakta en konstruktör. Trappan sitter i väggen du vill öppna upp. Trappen kan inte hänga i luften. Men det går att hängsla upp den i bjälklaget genom att se till så att reglarna den hänger i hänger kvar.
Det är de väggparti som omsluter k/f. Såg att de ej car utprickade på originalbild. Bifogar en ny.
Jag tar bara bort partiet under trappen. Den är förankrad i ovastående bjälklag likväl. Se bild.
Tydligare? Några vidare tankar utifrån ny information?
Du kan inte bara ta bort väggen under trappen. Trappen måste ha stöttning. Som jag skrev tidigare så han du hängsla upp trappen. Dvs. Förstärka reglarna uppåt som trappen hänger i. Sen är frågan hur själva öppningen kring trappen är tänkt. Jag misstänker att golvbjälken som ligger precis där trappen slutar på övervåningen är fäst i högra väggen.L Laudrup2021 skrev:
Antingen så strippar du bort gipsen både under trappen och över trappen så man ser bättre. Eller så kontaktar du en konstruktör först.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan inte ta bort väggen under trappan utan att först ha klarlagt hur kantbalken som stöder entresolpartiet på öv är upplagd. När det gäller trappans behov av stöd beror det på hur vangstycket som går längs väggen är utformat.
Klicka här för att svara