8 677 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Nedslag Besiktning av golvbrun/klämmring
Min gissning är ju att klämringen har monterats korrekt från början, och vid något senare tillfälle åkt med upp när insatsen tagits ut för rengöring. Om jag förstår rätt så står det en duschkabin över, och det kan ju då kanske vara lite bökigt att komma åt och ta ur insatsen, varför detta har inträffat.
I så fall borde det inte vara några problem att trycka tillbaka klämringen.
I så fall borde det inte vara några problem att trycka tillbaka klämringen.
Hejsan
Nej ingen kabin duschvägg i hörn. Inte omöjligt att den har åkt upp när man gjort rent vattenlåset. Firman hade behörighet för våtrum som gjorde det tyvärr finns dom inte kvar nu men dom kanske hade bråttom. Jag har redan letat upp en träkloss på bygget och ska testa ihelgen och slå dit den,man kanske kan spraya med lite glidex först? Kände på ringen igår den är inte lös iaf. Sen så borde det väl vara ok, kanske försöka få ut besmannen igen o få det kontrollerat.
Nej ingen kabin duschvägg i hörn. Inte omöjligt att den har åkt upp när man gjort rent vattenlåset. Firman hade behörighet för våtrum som gjorde det tyvärr finns dom inte kvar nu men dom kanske hade bråttom. Jag har redan letat upp en träkloss på bygget och ska testa ihelgen och slå dit den,man kanske kan spraya med lite glidex först? Kände på ringen igår den är inte lös iaf. Sen så borde det väl vara ok, kanske försöka få ut besmannen igen o få det kontrollerat.
nu när jag ser detta är jag lite orolig att min manschett tittar ut under klämringen...ska jag dra upp klämringen och skära I vinkeln mellan sida och nederdelen eller ska jag bara gå med ett rakblad och skära längs med redan monterad klämring?
Vad menar du med att skära längsmed bef klämring? Ner mot brunnsbotten?
Sitter det manchett under så skall man ta bort ringen och skära några mm upp på brunnsväggen, inte ngn annastans.
att skära av ev manchett ner mot ring som redan sitter gör ingen skillnad.
Men som alltid så är det en risk att göra sådana ingrepp, går manchetten sönder så har man ett större problem!
Sitter det manchett under så skall man ta bort ringen och skära några mm upp på brunnsväggen, inte ngn annastans.
att skära av ev manchett ner mot ring som redan sitter gör ingen skillnad.
Men som alltid så är det en risk att göra sådana ingrepp, går manchetten sönder så har man ett större problem!
Jag tycker att du innan du rör den ska ta ur vattenlåset och i bra belysning ta en bild eller ett par så vi tydligt ser glipan mellan den blå ringen och brunnen. Mitt förslag är att du inte i första läget gör detta själv. Får vi på forumet se fler bilder kanske det går att ge förslag. Med dåliga ögon ser det ut som det finns tätskikt där den blå ringen inte är nedtryckt.
Men eftersom du har ett besiktningsprotokoll med tydlig anmärkning är nog inte lösningen att du själv trycker ner den.
Även om det finns manschett på rätt sätt så räcker nog inte ditt ord mot ett besiktningsprotokoll. Finns det manschett ända ner till brunnen på rätt sätt kanske du kan finna någon som kan trycka den på plats. Betoningen är kanske för den har ju suttit sedan 2004. En trygg besiktningsman kanske kan tänka sig vara med och se när den trycks på plats och att det därigenom blir rätt. Ska huset säljas är det nog värt att rådfråga ett proffs som kan titta på plats och om möjligt rätta till och intyga detta.
Alternativt tar du reda på att det går att göra och informerar köparen om att det är torrt och går att trycka på plats men det kan vara knepigt i budgivnings Sverige.
Men eftersom du har ett besiktningsprotokoll med tydlig anmärkning är nog inte lösningen att du själv trycker ner den.
Även om det finns manschett på rätt sätt så räcker nog inte ditt ord mot ett besiktningsprotokoll. Finns det manschett ända ner till brunnen på rätt sätt kanske du kan finna någon som kan trycka den på plats. Betoningen är kanske för den har ju suttit sedan 2004. En trygg besiktningsman kanske kan tänka sig vara med och se när den trycks på plats och att det därigenom blir rätt. Ska huset säljas är det nog värt att rådfråga ett proffs som kan titta på plats och om möjligt rätta till och intyga detta.
Alternativt tar du reda på att det går att göra och informerar köparen om att det är torrt och går att trycka på plats men det kan vara knepigt i budgivnings Sverige.
Nu ska vi se om jag lyckats få till några bra bilder så ni kan kommentera vad som är bäst. Tyvär så han ungarna in i duschen innan jag fotade. De randiga linjerna kommer från led lampan!!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Problemet är att besiktningsmannen vet om att den suttit taskigt vilket kanske kan ha lett till något läckage som inte syns. Så ifall han är seriös så lär han inte bara säga att allt är OK utan skriva att det suttit fel under okänd tid.putte22 skrev:
Men det hade ju även gjorts en fuktmätning som inte indikerade några förhöjda fukthalter.
Man kan även låta det stå som det gör i protokollet, åtgärda problemet och informera de presumtiva köparna om att problemet åtgärdats, så får köparna sedan själva värdera detta. De ska ju ändå själva göra en undersökning.
Man kan även låta det stå som det gör i protokollet, åtgärda problemet och informera de presumtiva köparna om att problemet åtgärdats, så får köparna sedan själva värdera detta. De ska ju ändå själva göra en undersökning.
Ja det är ju ett alternativ. Att meddela och förklara för ev köpare läget. Men som sagt protokollet finns ju redan. Frågan e ju om man törs/kan trycka till ringen i rätt läge utan att skada manschetten vet ju inte hur känslig en sådan är. Om det är som folie eller en tjock gummiduk. Men hur jag än tittar så kan jag inte se att den tittar ut under ringen utan är skuren och slutar innan botten på avloppet.
Prova att försiktigt trycka ihop ringen och lyfta ur den, så du kan inspektera. Sedan kan man ju köpa nya klämringar löst, det måste ju finnas en anledning till att man kan köpa nya ringar löst, tänker jag
Då kan du ju meddela besiktningsmannen sedan att du har bytt till en ny klämring också, och se vad han säger om det.
Tack shomakie. Ja men e ju lite pedant skadad mkt annat man fixar o roddar i inför visning/försäljning även sånt som inte är med i bes protokoll och som inte har med "säkerhet" att göra. Man duttar och skruvar. Någon som har tips på hur man tar bort ringen utan att skada manschetten. Lättast att klippa fjädern i ringen??vill ju inte bryta mellan ring o manschetten.
Jag vore nödd att instämma, om det inte vore för det faktum att besiktningen var för en doldafelförsäkring... ...shomakie skrev:
(om jag förstod det hela rätt)
Lättast är antagligen att inte klippa fjädern, utan klippa ringen där det bara är plast, men inte riktigt hela vägen igenom mot manschetten, för att inte skada den med avbitartången, och sedan dra ringen in mot mitten där man klippt.putte22 skrev:Tack shomakie. Ja men e ju lite pedant skadad mkt annat man fixar o roddar i inför visning/försäljning även sånt som inte är med i bes protokoll och som inte har med "säkerhet" att göra. Man duttar och skruvar. Någon som har tips på hur man tar bort ringen utan att skada manschetten. Lättast att klippa fjädern i ringen??vill ju inte bryta mellan ring o manschetten.
Köp en ny ring som ersättning innan du klipper, och kolla att det ser ut som den är identisk