Hejsan.
Vi har haft en firma som har gjort en dolda fel besiktning ang försäljning av huset. Fick nedslag på klänningen i Purus avloppet. Huset är från 2004 gjuten platta. Tyvärr var jag inte hemma och kunde ställa följdfrågor till besiktningsmannen. Så jag undrar om någon kan se om bilderna visar något fel. Har letat på nätet ang vanligt fel med klämring ser att det verkar vanligt att manschetten går ner under klämringen pga att man skurit den "fel". Men enligt mitt otränade öga så ser jag inget av manschetten under ringen??? Så vad kan han mena?
Avloppsbrunn i rostfritt stål med klämring och manschett, synliga användningsspår och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis igensatt avloppsbrunn med synlig Purus klämring och spår av slamavlagringar, hus från 2004 med gjuten platta.
Skapa konto

Närbild på klämring i avlopp med synlig märkning och utan synlig manschett under ringen.
Skapa konto

Jag tycker mig kunna se manchetten ganska tydligt sticka fram under klämringen.

Men ring och fråga besiktningsmannen!

Om det nu är så att den sticker fram och därmed är skuren "lite för försiktigt", så funderar jag på om man inte bara kan ta bort klämringen och skära bort överskottet på manschetten så att det blir rätt. Kruxet med det är väl möjligen att om den felskurna manschetten redan orsakat någon vattenskada, så är det ju så att säga redan försent, och det kanske blir någon otillbörlig handling i att man då döljer detta kända fel. Kanske kan man få kontrollerat att det inte orsakat någon skada, och därefter korrigera.

putte22 skrev:
Hejsan.
Vi har haft en firma som har gjort en dolda fel besiktning ang försäljning av huset. Fick nedslag på klänningen i Purus avloppet...

Klänning i avloppet låter illa ;-)

Men annars ser jag inget uppenbart fel lite mycket fix under klinker ramen kanske

thomasx skrev:
Jag tycker mig kunna se manchetten ganska tydligt sticka fram under klämringen.

Men ring och fråga besiktningsmannen!

Om det nu är så att den sticker fram och därmed är skuren "lite för försiktigt", så funderar jag på om man inte bara kan ta bort klämringen och skära bort överskottet på manschetten så att det blir rätt. Kruxet med det är väl möjligen att om den felskurna manschetten redan orsakat någon vattenskada, så är det ju så att säga redan försent, och det kanske blir någon otillbörlig handling i att man då döljer detta kända fel. Kanske kan man få kontrollerat att det inte orsakat någon skada, och därefter korrigera.
Var ser du manschetten kanske är jag som är blind?

Vid den gröna pilen.

Grön pil pekar på en detalj vid kanten på ett byggnadselement.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Så va det med den synen dags att jag letar glasögon..:-)

Andreas_kalmar skrev:
Så va det med den synen dags att jag letar glasögon..:-)
;) .

Lite svår att se på bilderna. Kan du ta ur vattenlåset och ordna lite bättre ljus.

Jag är lekman men har drabbats av vattenskada och i tillägg en mindre bra totalentreprenör. Jag fick därför roa mig med att läsa in mig på tätskikt, brunnar osv. GVK samt lite äldre regler. Branschen/tillverkarna har ändrat instruktioner rätt frekvent och förr tror jag vissa skar brunnar på frihand vilket kanske var det som stod i anvisningarna. Idag så har Purus en purus-kniv som ska användas för att en brunn ska bli/vara godkänd.

Ibland får jag känslan att besiktningsmän friskriver sig väl lätt så ta reda på fakta och ta en dialog med besiktningsmannen. Om det finns tätskikt runt ringen och det varit tätt sen 2004 så kan det ju inte varit helt fel gjort under förutsättning att ni använd utrymmet. Tätt i 12 år och sedan inte tätt? Är det torrt runt brunnen vilket går att mäta även om det inte är okomplicerat i klinker då klinker på golv i dusch vid brunn är blött då det är tätskiktet som ska hålla tätt. Det påstås i stort sett aldrig bli tätt i fixet i en använd dusch. Däremot går det att torka och då går det att med oförstörande mätare konstatera ifall det finns indikation på förhöjd fukt runt brunnen.

Det är inte rocket science att torka men kräver lite kunskap och utrustning. Det tar lite tid men så länge det inte är blött under tätskiktet så bör det gå att få fixet torrt. Är det torrt då så är det rätt svårt att hävda läcka för att torka bakvägen genom ett tätt tätskikt bör ta en evighet.

Några fler bilder och lite faktainsamling så kanske det går att ta en dialog med besiktningsmannen. Att torka som jag beskriver kommer nog "experter" säga är överkurs men som lekman skulle jag kunna få fixet torrt:)

Hejsan. Oj vad med svar. Ja håller med om att klänningen inte passar i avloppet. Ska försöka få tag på besiktningsmannen och ställa lite frågor. Jo duschen används dagligen av fyra personer och han mätte fukten i duschrummet där var det utan anmärkning. När jag tittade så kunde man se manschetten att den var skuren så att inget tittade fram och ligger i kläm under ringen. Ska ta lite mer bilder i helgen. Törs/går det att ta bort ringen för att titta ordentligt under/bakom ring utan att skada manschetten?

Studerade bilden thomasx hade gjort en pil på. Som jag kan se så är det ljusskugga från ficklampan som jag använde för att föröka få en så bra bild som möjligt.

Fick protokollet nu på mail. Nu ser jag själv på bilden att ringen inte är nertryckt som det står i protokoll. Hade jag krupit in och visat hur vig jag kan vara :) i duschen och tittat på den sidan man går in i duschen så hade jag sett. Törs/kan man ta i och trycka ner ringen så att den hoppar i läge. För mitt otränade öga så kan jag inte se på den bilden att manschetten ligger under ringen i kläm.
Närbild av en ej nertryckt ring runt avloppet i en dusch, med synlig smuts och manschett.
Skapa konto

Kan nån posta en bild på hur en manchett ska se ut I en purusbrunn.

• Gilla
Jelken
  • Laddar…
Klämringen är i rätt läge när den ligger dikt mot brunnen.
Såg nu att den sista raden inte kom med :-)
Manchetten ska skäras gärna ngn mm ovanför vinkel vägg/botten på brunnen, därför att
när man pressar ner klämringen så kan manchetten trycks ner mot botten på brunnen.
Så man skall alltså undvika att få manchetten UNDER klämringen.

Redigerat:
Jo jag misstänker ju att det ska vara så. Men törs man trycka/knacka dit ringen så att den bottnar. Utan att man skrapar/sträcker sönder manschetten? Isf borde ju problemet vara löst. Tycker att besiktningsmannen kunde nämt att det isf.

Absolut törs du det, var dock försiktig när du gör det.
Med fördel kan du använda dig av en liten träbit som sätter mot klämringen som du sen knackar på för
att få ner klämringen.
Nu är den några år gammal så jag tror det går lätt att trycka ner den, bara du aktar att komma åt manchetten.
OM klämringen sitter väldigt löst, skulle jag rek att ta bort den helt och köpa en ny, fjädern i ringen brukar mattas av
med ålderns rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.