Hej skall göra iordning taket i mitt nya badrum. Takbeklädnaden är gipsskivor och min tanke var att taket skulle sänkas ca 20cm (genom att sätta ett undre tak) bla för att möjliggöra en smidig montering av spottar. Mina frågor är om det övre takskiktet måste målas eller behandlas på något sätt. Min första tanke på beklädnaden för det nedre taket var skivor tex Huontonit, är dessa godkända för vårutrymmen och finns det risker med denna lösning med dubbla tak?

Jag har huntonit i taket i mitt badrum....... Tätskikt skall appliceras på väggar och golv.....
Hjälper bara till att lyfta tråden åt dig.... Är bara lekman på detta område själv.

Du kan ha vanlig gips i ditt sänkta undertak, men det måste vävas eller målas med våtrumsfärg.

Tack för era svar!
Väggarna är klara med tätskikt och kakel uppsatt, allt gjort av en fackman. Tanken var att det nedsänkta taket skulle monteras på en samma höjd som stensättningen slutar. Så min fråga är om det måste finnas någon typ av ytskikt i den inbyggda låda som blir mellan övre och undre takbeklädnader. Hountonit använder jag gärna för jag tycker att den är bra att jobba med och ger en snygg lösning, bara den är godkänd i våtrum.

Så vitt jag förstår så skall du inte behöva ha någon särskild behandling ovanför det nya taket. Personligen skulle jag nog i alla fall ha målat ytorna med ngn billig väggfärg. Särskilltom det är gips i det övre taket. Även en billig latex färg ger ju ett visst fuktskydd. Men det är troligen overkill.

I det nya nedsänkta taket däremot så skall du köra med ett våtrumsmålningssystem. Det påverkar val av både spackel, grundfärg och täckfärg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.