1 405 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Nedsänkt bjälklag eller ovanpåliggande?
Plintarna för stolparna till altanen är i ytterkant, så är det någon vits att ha överliggande när jag ändå inte kan ha något överhäng?
Blir limträ för bärlina och troligtvis 45x220 för bjälklag. Då till min andra fundering om det är nedsänkt, alltså balkskor på limträ, så att överkant av 45x220 kommer i samma höjd som limträ?
Sen när man tittar på guiden svensk trä, så pratar dom om fri längd. Är det måttet mellan bärlinorna, eller drar man även bort måttet från balkskon också i båda ändar?
Ursäkta för dumma frågor 🙈
Blir limträ för bärlina och troligtvis 45x220 för bjälklag. Då till min andra fundering om det är nedsänkt, alltså balkskor på limträ, så att överkant av 45x220 kommer i samma höjd som limträ?
Sen när man tittar på guiden svensk trä, så pratar dom om fri längd. Är det måttet mellan bärlinorna, eller drar man även bort måttet från balkskon också i båda ändar?
Ursäkta för dumma frågor 🙈
Har redan en post om detta för nån vecka sedan, men ytterkant av plintarna är 4 m från husväggen, så fri längd är väl då 3,8 m, då plintarna är 200 mm. Kommer ha 200 mm fyrskärning som stolpar.K kniv skrev:
Plintraden är på 2600 mm c/c
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Förrådsbygge träbjälklag på plint eller plattor
Grund & Markarbeten -
Skarva eller inte skarva i bjälklaget?
Grund & Markarbeten -
Ställa dörrkarm för ytterdörr på golvspånet eller bjälklaget?
Byggmaterial & Byggteknik -
Träbjälklag eller gjuta?
Badrum -
Vad är detta? Dränering eller nedsänkta hinkar?
Trädgård allmänt