345 läst ·
3 svar
345 läst
3 svar
Nedhängande tegel över fönster
Förutsättningar: Enplansvilla från sent 60-tal med trästomme och fasadbeklädnad i tegel. Ett rum har ett fönster som är 3600 mm brett. Träbalken över fönsteröppningen i stommen är intakt. Teglet ovanför fönstret hänger dock ned cirka 15 mm på mitten. Det är fyra skift med tegel som är förstärkt med ett vinkeljärn. Tjockleken på vinkeljärnet är 5 mm och den nedre synliga delen är 70 mm bred. Uppenbart är konstruktionen inte tillräckligt stark och vinkeljärnet trycker på fönstret så att det har synlig påverkan.
Hur löser man detta? Ett alternativ är att låta en murare plocka ned de fyra skiften med tegel, lägga in ett betydligt kraftigare vinkeljärn (120 x 120 x 10) och sedan mura upp på nytt. Frågan är om man istället på någon sätt kan förstärka befintligt vinkeljärn, kanske genom att svetsa på ett nytt vinkeljärn underifrån. De nya järnet får då inget upplag på sidorna, men det behövs nog inte eftersom problemet inte finns vid upplagen utan endast på mitten? Någon som löst ett liknande problem.
Hur löser man detta? Ett alternativ är att låta en murare plocka ned de fyra skiften med tegel, lägga in ett betydligt kraftigare vinkeljärn (120 x 120 x 10) och sedan mura upp på nytt. Frågan är om man istället på någon sätt kan förstärka befintligt vinkeljärn, kanske genom att svetsa på ett nytt vinkeljärn underifrån. De nya järnet får då inget upplag på sidorna, men det behövs nog inte eftersom problemet inte finns vid upplagen utan endast på mitten? Någon som löst ett liknande problem.
Kolla med 13th Marine och här https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-era-hus-idag.167378/page-2226#post-6440720J Jag_kan skrev:Förutsättningar: Enplansvilla från sent 60-tal med trästomme och fasadbeklädnad i tegel. Ett rum har ett fönster som är 3600 mm brett. Träbalken över fönsteröppningen i stommen är intakt. Teglet ovanför fönstret hänger dock ned cirka 15 mm på mitten. Det är fyra skift med tegel som är förstärkt med ett vinkeljärn. Tjockleken på vinkeljärnet är 5 mm och den nedre synliga delen är 70 mm bred. Uppenbart är konstruktionen inte tillräckligt stark och vinkeljärnet trycker på fönstret så att det har synlig påverkan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Bilder hjälper ju alltid.
Men det är inte riktigt som hos mig, jag har förvisso ett parti som behöver fixas, men det är "bara" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/
Hos mig är det den röst... rostande armeringen som sprängt fogen och gör att det hänger ovan fönster.
Kan det vara nått liknande här?
Att förstärka med ett nytt vinkeljärn kanske funkar, frågan är om teglet rör sig så mycket att du kan pressa tillbaka det?
Och om du kommer åt att föra in vinkeln bakom teglet.
Sen vill jag påstå att det viktiga är den delen av vinkeln som står upp. Så den behöver inte vara mycket tjockare än nuvarande eller sticka ut så långt.
Men det kan säkert någon annan på forumet bättre än jag.
Men det är inte riktigt som hos mig, jag har förvisso ett parti som behöver fixas, men det är "bara" 2.4m.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mura-om-tegel-ovan-foenster-utan-att-ta-ner-panelen.564349/
Hos mig är det den röst... rostande armeringen som sprängt fogen och gör att det hänger ovan fönster.
Kan det vara nått liknande här?
Att förstärka med ett nytt vinkeljärn kanske funkar, frågan är om teglet rör sig så mycket att du kan pressa tillbaka det?
Och om du kommer åt att föra in vinkeln bakom teglet.
Sen vill jag påstå att det viktiga är den delen av vinkeln som står upp. Så den behöver inte vara mycket tjockare än nuvarande eller sticka ut så långt.
Men det kan säkert någon annan på forumet bättre än jag.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bäst/snyggast övergång mellan ny ytterdörr och tegelfasad?
Byggmaterial & Byggteknik -
Renovering möte panel-bleck-tegel
Fasad -
Hur löser man övergång vägg (tegel-luft-tegel) till kattvind
Isolering -
Putssläpp på tegelvägg mitt i köksrenovering
Byggmaterial & Byggteknik -
Stuprör, övergång mot tegel/keramikbrunn.
Vatten & Avlopp