1 779 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
NE-bilagan och momsredovisning
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Man kan göra det här så krångligt som helst, men grunden är att den som bedriver momspliktig verksamhet i en del av sin fastighet får dra av lika stor del av momsen.
Säg att huset är 1000 kvm. Vandrarhemmet är 600 kvm, ni bor på 200 kvm och 200 kvm är gemensamma ytor, typ trapphus, entré, källare och sånt. Om ni då ska lägga nytt tak på huset så får ni dra av 75 % av momsen eftersom 75 % av husets användbara yta är momspliktig. Om ni ska renovera badrummet i er lägenhet så får momsen inte dras av på det. Om ni köper en tvättmaskin till vandrarhemmet så får ni dra av hela den momsen.
Men som sagt kan man utveckla det till att bli hur krångligt som helst.
Om ni driver vandrarhemmet som ett eget företag, skilt från hyresfastighetsverksamheten, och hyr ut en del av huset till vandrarhemsföretaget kan man välja om man vill hyra ut med moms eller utan. Det får man räkna på beroende på hur mycket investeringar som vandrarhemsdelen kräver. Om ni dessutom har ett holdingbolag som äger både hyresfastigheten och vandrarhemsverksamheten så blir holdingbolaget momsfritt (troligen), fastighetsbolaget kan välja och vandrarhemmet blir obligatoriskt skattskyldigt för moms.
Säg att huset är 1000 kvm. Vandrarhemmet är 600 kvm, ni bor på 200 kvm och 200 kvm är gemensamma ytor, typ trapphus, entré, källare och sånt. Om ni då ska lägga nytt tak på huset så får ni dra av 75 % av momsen eftersom 75 % av husets användbara yta är momspliktig. Om ni ska renovera badrummet i er lägenhet så får momsen inte dras av på det. Om ni köper en tvättmaskin till vandrarhemmet så får ni dra av hela den momsen.
Men som sagt kan man utveckla det till att bli hur krångligt som helst.
Om ni driver vandrarhemmet som ett eget företag, skilt från hyresfastighetsverksamheten, och hyr ut en del av huset till vandrarhemsföretaget kan man välja om man vill hyra ut med moms eller utan. Det får man räkna på beroende på hur mycket investeringar som vandrarhemsdelen kräver. Om ni dessutom har ett holdingbolag som äger både hyresfastigheten och vandrarhemsverksamheten så blir holdingbolaget momsfritt (troligen), fastighetsbolaget kan välja och vandrarhemmet blir obligatoriskt skattskyldigt för moms.
Tack för klargörandet!
Klicka här för att svara