16 916 läst ·
51 svar
17k läst
51 svar
Nätverksskola light. För dummies
nu funkar inte länkarna ovan till Kjell för mig så jag måste dubbelkolla
är det t.ex en sån här patchpanel jag ska köpa? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38697&path=
jag ska alltså koppla in ffa Cat6 kablar för data och tv samt ev ett par antennkablar (om det av någon anledning inte blir tillräckligt bra tv-bild via Cat6 )
är det t.ex en sån här patchpanel jag ska köpa? http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=38697&path=
jag ska alltså koppla in ffa Cat6 kablar för data och tv samt ev ett par antennkablar (om det av någon anledning inte blir tillräckligt bra tv-bild via Cat6 )
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Den patchpanelen funkar troligen bra. Tänk på att du behöver ett kroneverktyg för att koppla kablarna också.
Antennkablarna kopplar du inte in i den patchpanelen. För att göra den delen snyggt så kan du köpa f-kontakt hona-hona för chassimontage (finns också på Kjell) som du skruvar fast i ett hål i valfri plåt bara. Plåten monterar du tillsammans med patchpanelen. Och så monterar du en f-kontakt hane på antennkabeln och ansluter den på baksidan. Det blir alltså en skarvkontakt fast snyggt fastskruvad i en plåt.
Antennkablarna kopplar du inte in i den patchpanelen. För att göra den delen snyggt så kan du köpa f-kontakt hona-hona för chassimontage (finns också på Kjell) som du skruvar fast i ett hål i valfri plåt bara. Plåten monterar du tillsammans med patchpanelen. Och så monterar du en f-kontakt hane på antennkabeln och ansluter den på baksidan. Det blir alltså en skarvkontakt fast snyggt fastskruvad i en plåt.
finns det nån annan panel där jag kan koppla in allt utan att göra saker och ting besvärligt för mig? eller överskattar jag hur svårt det är? tänk på att jag knappt vet vad en antennkabel är...
Är det nån av de här f-kontakterna du menar? http://www.kjell.com/content/templa...&path=571500000,590010000,590020000,590060000
Jag har tänkt ha en antennkabel som går antingen från takantennen (för Boxer) eller Canal+ parabol till min ledningscentral och därifrån förhoppningsvis kunna splitta ut signalen via mina Cat6 kablar. Om det inte funkar så är back-up planen att använda de antennkablar som är dragna till ledningscentralen. En ytterligare back-up plan om allt annat fallerar är att köra TV via Bredbandsbolagets bredband
Är det nån av de här f-kontakterna du menar? http://www.kjell.com/content/templa...&path=571500000,590010000,590020000,590060000
Jag har tänkt ha en antennkabel som går antingen från takantennen (för Boxer) eller Canal+ parabol till min ledningscentral och därifrån förhoppningsvis kunna splitta ut signalen via mina Cat6 kablar. Om det inte funkar så är back-up planen att använda de antennkablar som är dragna till ledningscentralen. En ytterligare back-up plan om allt annat fallerar är att köra TV via Bredbandsbolagets bredband
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ja, 37051 (chassiehona) som monteras fast i en plåt och 37043, 37042,39717 eller 39714 på kabeln (beroende på hur grov antennkabeln är). En för varje kabel som kommer till centralen.
Då har du gjort dina antenn-/paraboluttag i patchpanelen som du kan använda för att koppla vidare till det du vill.
Och ja, du överskattar nog hur svårt det är.
Då har du gjort dina antenn-/paraboluttag i patchpanelen som du kan använda för att koppla vidare till det du vill.
Och ja, du överskattar nog hur svårt det är.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
En patchpanel är ju en plåt med uttag på. Plåten som jag nämnde för antennuttagen är en plåtbit, eller en skiva av annat material, som du skruvar upp tillsammans med patchpanelen, och som du själv borrar några hål i för att ha någonstans att skruva fast f-kontakterna i.
"Plåten" är ett alltså ett hembygge...
Jag tror mycket av dina frågor besvaras av sig själv när du har sakerna framför dig.
Annars, fråga på du. Det är ju därför forumet finns
"Plåten" är ett alltså ett hembygge...
Jag tror mycket av dina frågor besvaras av sig själv när du har sakerna framför dig.
Annars, fråga på du. Det är ju därför forumet finns
Följdfråga. Kan jag använda mina Cat6 kablar även för tv signaler från satellit (Canal Digital)?
Satellit > patchpanel > box
Kan jag splitta även dessa signaler så att det blir så här?
Satellit > splitter > patchpanel > box 1 // >box 2
Satellit > patchpanel > box
Kan jag splitta även dessa signaler så att det blir så här?
Satellit > splitter > patchpanel > box 1 // >box 2
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Svar nej. Cat6 inte skapt för det frekvensband som en parabol använder.
Angående splittningen så kan du inte splitta parabolkabeln till flera boxar. Det är "möjligt" att splitta kabeln men du kommer bara kunna använda en mottagare. Splittningen där skulle isåfall bara ge möjligheten att flytta på mottagaren till annat rum/uttag utan att dra om kablar.
Använd koax för parabolkablarna.
Angående splittningen så kan du inte splitta parabolkabeln till flera boxar. Det är "möjligt" att splitta kabeln men du kommer bara kunna använda en mottagare. Splittningen där skulle isåfall bara ge möjligheten att flytta på mottagaren till annat rum/uttag utan att dra om kablar.
Använd koax för parabolkablarna.
Det hör kanske inte till huvudfrågan, men det finns faktiskt uttag med två nätverksuttag och en för antenn.it-snubben skrev:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=242527&search_page=
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag med.
Har letat efter liknande. Det var alltså inte helt fel att jag faktiskt drog fram både cat5 och koax till samma dosa på några ställen fast bara monterade det uttag jag behöver just nu. i förhoppning att ett uttag typ denna skulle komma i framtiden
Har letat efter liknande. Det var alltså inte helt fel att jag faktiskt drog fram både cat5 och koax till samma dosa på några ställen fast bara monterade det uttag jag behöver just nu. i förhoppning att ett uttag typ denna skulle komma i framtiden
h-man skrev:
öhm, jag har skaffat ett kroneverktyg men hittar ingen riktigt bra beskrivning varken på hur man ska använda det eller hur jag ansluter RJ45-kontakter. Nån som kan hjälpa m en beskrivning här alt posta lättförståelig, tydlig länk?
För kabel i RJ-45 kontakt klicka här:
http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_kontaktering/
För kabel i kroneplint klicka här:
http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_install/
http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_kontaktering/
För kabel i kroneplint klicka här:
http://www.kjell.com/kjellfakta/tp_install/