Den patchpanelen funkar troligen bra. Tänk på att du behöver ett kroneverktyg för att koppla kablarna också.

Antennkablarna kopplar du inte in i den patchpanelen. För att göra den delen snyggt så kan du köpa f-kontakt hona-hona för chassimontage (finns också på Kjell) som du skruvar fast i ett hål i valfri plåt bara. Plåten monterar du tillsammans med patchpanelen. Och så monterar du en f-kontakt hane på antennkabeln och ansluter den på baksidan. Det blir alltså en skarvkontakt fast snyggt fastskruvad i en plåt.

finns det nån annan panel där jag kan koppla in allt utan att göra saker och ting besvärligt för mig? eller överskattar jag hur svårt det är? tänk på att jag knappt vet vad en antennkabel är...

Är det nån av de här f-kontakterna du menar? http://www.kjell.com/content/templa...&path=571500000,590010000,590020000,590060000

Jag har tänkt ha en antennkabel som går antingen från takantennen (för Boxer) eller Canal+ parabol till min ledningscentral och därifrån förhoppningsvis kunna splitta ut signalen via mina Cat6 kablar. Om det inte funkar så är back-up planen att använda de antennkablar som är dragna till ledningscentralen. En ytterligare back-up plan om allt annat fallerar är att köra TV via Bredbandsbolagets bredband

Ja, 37051 (chassiehona) som monteras fast i en plåt och 37043, 37042,39717 eller 39714 på kabeln (beroende på hur grov antennkabeln är). En för varje kabel som kommer till centralen.

Då har du gjort dina antenn-/paraboluttag i patchpanelen som du kan använda för att koppla vidare till det du vill.

Och ja, du överskattar nog hur svårt det är. :-)

för 10e gången ber jag om ursäkt för nåt som ni säkert betraktar som en banal fråga

Men... Den där "plåten" ni pratar om - vad är det? var sitter den? finns det nån bra skiss nånstans som man kan kolla på?

En patchpanel är ju en plåt med uttag på. Plåten som jag nämnde för antennuttagen är en plåtbit, eller en skiva av annat material, som du skruvar upp tillsammans med patchpanelen, och som du själv borrar några hål i för att ha någonstans att skruva fast f-kontakterna i.

"Plåten" är ett alltså ett hembygge...

Jag tror mycket av dina frågor besvaras av sig själv när du har sakerna framför dig.
Annars, fråga på du. Det är ju därför forumet finns :)

Följdfråga. Kan jag använda mina Cat6 kablar även för tv signaler från satellit (Canal Digital)?

Satellit > patchpanel > box

Kan jag splitta även dessa signaler så att det blir så här?

Satellit > splitter > patchpanel > box 1 // >box 2

Svar nej. Cat6 inte skapt för det frekvensband som en parabol använder.

Angående splittningen så kan du inte splitta parabolkabeln till flera boxar. Det är "möjligt" att splitta kabeln men du kommer bara kunna använda en mottagare. Splittningen där skulle isåfall bara ge möjligheten att flytta på mottagaren till annat rum/uttag utan att dra om kablar.

Använd koax för parabolkablarna.

it-snubben skrev:
Precis som Mats säger så finns det dubbeljack. OM det är två nätverksuttag du menar. Men i första stycket skriver du både antennuttaget och nätverksuttaget i samma "platta". Jag har inte sett något kombinationsuttag med antennuttag OCH nätverk i samma.
Det hör kanske inte till huvudfrågan, men det finns faktiskt uttag med två nätverksuttag och en för antenn.
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=242527&search_page=

Den ska jag lägga på minnet

Jag med.

Har letat efter liknande. Det var alltså inte helt fel att jag faktiskt drog fram både cat5 och koax till samma dosa på några ställen fast bara monterade det uttag jag behöver just nu. i förhoppning att ett uttag typ denna skulle komma i framtiden :)

kan nån posta en länk till ett dubbeljack ? (så att jag kan visa mina hantverkare hur det ser ut)

h-man skrev:
nu funkar inte länkarna ovan till Kjell för mig så jag måste dubbelkolla

är det t.ex en sån här patchpanel jag ska köpa? [länk]

jag ska alltså koppla in ffa Cat6 kablar för data och tv samt ev ett par antennkablar (om det av någon anledning inte blir tillräckligt bra tv-bild via Cat6 )
it-snubben
Den patchpanelen funkar troligen bra. Tänk på att du behöver ett kroneverktyg för att koppla kablarna också.

öhm, jag har skaffat ett kroneverktyg men hittar ingen riktigt bra beskrivning varken på hur man ska använda det eller hur jag ansluter RJ45-kontakter. Nån som kan hjälpa m en beskrivning här alt posta lättförståelig, tydlig länk?

Hej igen,
är det nån som kan posta en länk till ett sånt där dubbelt RJ-45 uttag? jag har inte lyckats hitta dom nånstans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.