16 916 läst ·
51 svar
17k läst
51 svar
Nätverksskola light. För dummies
Sida 1 av 4
Jag har bara tillgång till ADSL i mitt nyköpta hus. Renovering pågår och det är hög tid att meddela vilka kablar jag vill ha dragna till vilka ställen.
Jag försöker göra allt så enkelt som möjligt (utan att köra allt trådlöst...). Min plan är att:
Kan jag sen koppla på ytterligare en trådlös router och "reläa" signalen trådlöst eller via kabel nere i källaren om jag skulle vilja? Jag vill helst inte vara tvungen att köra nåt trådlöst om jag inte måste.
Kan jag utnyttja nätverkskablarna för TV på nåt sätt? Jag kommer förmodligen skaffa Boxerabonnemang men det känns som om det är stenålders. I dagsläget har jag troligen bara tv-signal i ett uttag och det verkar besvärligt att hålla på att splitta kablar osv - jag skulle helst vilja utnyttja de kablar jag nu ska dra
Telefonin kommer vara trådlös så den bryr jag mig inte om.
Det är möjligt att mina frågor och funderingar besvaras i Mats Nätverksskola men dels har jag förmodligen minst koll i Sverige på såna här frågor så jag förstår bara hälften av vad som är skrivet och dels är formateringen i den tråden helt hopplös så den är mkt svårläst även om jag skulle förstå den...
Jag ber om ursäkt om det här är besvarat tusen gånger. Jag har både sökt och browsat men känner mig inte klokare- troligen för att min kunskapsnivå i utgångsläget är för dålig
Jag försöker göra allt så enkelt som möjligt (utan att köra allt trådlöst...). Min plan är att:
- Dra en kabel från modemet -> router m t.ex 8 portar och w-lan
- Från router->med kabel till 4 olika ställen på ovanvåningen med kontakter i väggarna samt
- Från router-> med kabel till 2 olika ställen på nedanvåningen med kontakter i väggarna
Kan jag sen koppla på ytterligare en trådlös router och "reläa" signalen trådlöst eller via kabel nere i källaren om jag skulle vilja? Jag vill helst inte vara tvungen att köra nåt trådlöst om jag inte måste.
Kan jag utnyttja nätverkskablarna för TV på nåt sätt? Jag kommer förmodligen skaffa Boxerabonnemang men det känns som om det är stenålders. I dagsläget har jag troligen bara tv-signal i ett uttag och det verkar besvärligt att hålla på att splitta kablar osv - jag skulle helst vilja utnyttja de kablar jag nu ska dra
Telefonin kommer vara trådlös så den bryr jag mig inte om.
Det är möjligt att mina frågor och funderingar besvaras i Mats Nätverksskola men dels har jag förmodligen minst koll i Sverige på såna här frågor så jag förstår bara hälften av vad som är skrivet och dels är formateringen i den tråden helt hopplös så den är mkt svårläst även om jag skulle förstå den...
Jag ber om ursäkt om det här är besvarat tusen gånger. Jag har både sökt och browsat men känner mig inte klokare- troligen för att min kunskapsnivå i utgångsläget är för dålig
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Ja, det är bra om du låter modemet vara så nära första jacket som möjligt och drar vidare med nätverkskabel. Istället för att förlänga telekabelbiten eller flytta första jacket.h-man skrev:
Inga problem. Standardinstallation. Montera en patchbox eller patchpanel för uttagen där du har routern.h-man skrev:
Jadå, inga problem att köra flera trådlösa basstationer. Du behöver dock inte en router-funktionalitet här. Accesspunkt räcker. En trådlös router kan dock arbeta som accesspunkt.h-man skrev:
EDIT: Läste mera och undrar om du med "reläa" menar att brygga ihop två, kabelbundna, nät med hjälp av trådlöst nät? Dvs slippa dra kabel mellan våningar? Eller undrar du om det går att "förgrena" ytterligare? Det är inga problem att förgrena. Behövs heller ingen router till det. Jag misstänker dock att du använder dig av ordet router i mer generella ordalag.
Patchbox? Patchpanel?it-snubben skrev:
Vad är skillnaden på accesspunkt och router?it-snubben skrev:
Jag har inget emot att dra kabel mellan två våningar. Jag vill dock inte behöva dra i hela källaren utan det räcker med en eller två fasta punkter där nere om jag kan ha en trådlös router/accespunkt (osäker på skillnaden). Det trådlösa nätet på ovanvåningen når inte ner i källaren ordentligtit-snubben skrev:EDIT: Läste mera och undrar om du med "reläa" menar att brygga ihop två, kabelbundna, nät med hjälp av trådlöst nät? Dvs slippa dra kabel mellan våningar? Eller undrar du om det går att "förgrena" ytterligare? Det är inga problem att förgrena. Behövs heller ingen router till det. Jag misstänker dock att du använder dig av ordet router i mer generella ordalag.
Tack för hjälpen
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Patchbox/patchpanel är en panel med flertalet uttag på rad. Dit du drar kablarna från respektive uttag som du har placerat ut i huset.
Från varje enskilt uttag ute i huset dras separat kabel till denna panel. Kablarna kopplas inte ihop på något sätt i panelen utan där kopplas istället ihop med varsitt uttag i panelen. Så varje uttag i huset är bara en kabel med ett uttag i varje ände.
I resp uttag i panelen som du vill använda kopplar du sedan en kort stump nätverkskabel som du kopplar in i router/switch. Denna kabelstump kallas för patchkabel och har till uppgift att ge dig möjlighet att välja vad resp uttag ska ha för funktion.
Skillnaden på accesspunkt och router?
En accesspunkt är basstationen för det trådlösa nätet. Inget mer. Jämför basstation för trådlösa telefonen.
En router separerar "ditt eget" nät från internet och agerar förmedlare av information mellan dessa. Ditt eget nät kallas för LAN (local area network/lokalt nätverk) Eftersom ditt lokala nät är separerat från internet så medger detta att du i princip kan ha hur många datorer du vill innanför routern.
(Jämför med en telefonväxel. Enda sättet att ringa någon internt är via växeln och ange internnummer, medans den som sitter på insidan lätt kan slå nollan och komma ut.)
En trådlös router är en kombienhet med dessa enheter sammanbyggda. Oftast sitter det också en flerportars switch inbyggd i enheten också. Switchen har endast till uppgift att fysiskt förgrena det lokala nätverket och behöver således inte sitta i routern. Du kan alltså utan problem koppla på ytterligare en switch för att grena ytterligare om behov finnes för det.
Alltså är det som gemene man kallar för router ett Kinderägg med 3 önskningar i ett. Accesspunkt/router/switch. Bara för att minska antalet fysiska enheter.
Från varje enskilt uttag ute i huset dras separat kabel till denna panel. Kablarna kopplas inte ihop på något sätt i panelen utan där kopplas istället ihop med varsitt uttag i panelen. Så varje uttag i huset är bara en kabel med ett uttag i varje ände.
I resp uttag i panelen som du vill använda kopplar du sedan en kort stump nätverkskabel som du kopplar in i router/switch. Denna kabelstump kallas för patchkabel och har till uppgift att ge dig möjlighet att välja vad resp uttag ska ha för funktion.
Skillnaden på accesspunkt och router?
En accesspunkt är basstationen för det trådlösa nätet. Inget mer. Jämför basstation för trådlösa telefonen.
En router separerar "ditt eget" nät från internet och agerar förmedlare av information mellan dessa. Ditt eget nät kallas för LAN (local area network/lokalt nätverk) Eftersom ditt lokala nät är separerat från internet så medger detta att du i princip kan ha hur många datorer du vill innanför routern.
(Jämför med en telefonväxel. Enda sättet att ringa någon internt är via växeln och ange internnummer, medans den som sitter på insidan lätt kan slå nollan och komma ut.)
En trådlös router är en kombienhet med dessa enheter sammanbyggda. Oftast sitter det också en flerportars switch inbyggd i enheten också. Switchen har endast till uppgift att fysiskt förgrena det lokala nätverket och behöver således inte sitta i routern. Du kan alltså utan problem koppla på ytterligare en switch för att grena ytterligare om behov finnes för det.
Alltså är det som gemene man kallar för router ett Kinderägg med 3 önskningar i ett. Accesspunkt/router/switch. Bara för att minska antalet fysiska enheter.
Kanon. Tack för hjälpen! Det låter som om jag kan låta snickare och elektriker dra själva kablarna till garderoben där jag tänkt ha router osv och så kan jag sen själv koppla in allt i patchboxen när det passar.
Jag antar att patchboxen i princip har en ingång för internettrafik (och ytterliggare ett par stycker för tele osv som jag alltså inte tänker använda) och ett gäng utgångar för anslutningskablar
Jag antar att patchboxen i princip har en ingång för internettrafik (och ytterliggare ett par stycker för tele osv som jag alltså inte tänker använda) och ett gäng utgångar för anslutningskablar
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Nej, Patchboxen är inget mera än ett antal nätverksuttag monterade i rad i en låda. Inga kablar, sladdar eller annat. patchpanelen är samma sak fast uttagen sitter monterade på en plåtbit utan låda.
Exempel på box: http://www.kjell.com/content/templa...8933&path=38400000,57000000,60400000,62400000
Exempel på panel: http://www.kjell.com/content/templa...8630&path=38400000,57000000,60400000,62200000
Det är alltså bara samlingspunkt för "andra änden" från varje nätverksuttag och du själv kopplar sladdarna från varje uttag i panel/box.
Exempel på box: http://www.kjell.com/content/templa...8933&path=38400000,57000000,60400000,62400000
Exempel på panel: http://www.kjell.com/content/templa...8630&path=38400000,57000000,60400000,62200000
Det är alltså bara samlingspunkt för "andra änden" från varje nätverksuttag och du själv kopplar sladdarna från varje uttag i panel/box.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Om du ser till att använda cat6 eller högre så klarar kablar och uttag detta. Det finns några trådar i forumet angående detta.
Men själv så använder jag cat5e till data/tele och har dragit separat antennkabel parallellt med datanätet. Dock är allt draget till samma skåp i slutänden där jag har all min utrustning samlad.
Men själv så använder jag cat5e till data/tele och har dragit separat antennkabel parallellt med datanätet. Dock är allt draget till samma skåp i slutänden där jag har all min utrustning samlad.
Kan nån posta en länk till t.ex ClasOhlson med kontaktprylen jag behöver? Alltså den kontakt som kommer sitta i väggen och som jag kopplar in nätverkskabeln från datorn i.
Har jag förstått det rätt om jag alltså kan få tv-signal via samma sorts kabel och uttag ? (inte samtidigt som datatrafik givetvis). Är det alltså därför man ska dra dubbla kablar till varje kontakt?
Har jag förstått det rätt om jag alltså kan få tv-signal via samma sorts kabel och uttag ? (inte samtidigt som datatrafik givetvis). Är det alltså därför man ska dra dubbla kablar till varje kontakt?
ClasOhlson har uttag för cat5. Den kan du enligt it-snubben inte använda för TV-signalen (fast jag tror att nån på forumet gjort det?). http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251721&_path=251882;251433;251215;251721
Sen har ex. Elbutik nästa steg, cat6, i ex Lecom-system http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2044&search_page=
Med enbart datakablar kan du ju få Telias bredbandstv, kanske det kan vara ett alternativ?
Kjell G
Sen har ex. Elbutik nästa steg, cat6, i ex Lecom-system http://www.elbutik.se/category.html?category_id=2044&search_page=
Med enbart datakablar kan du ju få Telias bredbandstv, kanske det kan vara ett alternativ?
Kjell G
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Man drar dubbla kablar till varje UTTAG för att inte stå med skägget i brevlådan i framtiden eftersom hindret att dra ytterligare kablar ligger oftast i att lyckas få dit dem i senare läge. Samt att den lilla kostnadsökningen som blir är marginell i sammanhanget ändå.h-man skrev:
Sedan är man ju också fri att använda uttagen som man önskar eftersom det är vid patchpanelen man aktivt väljer vad respektive uttag ska ha för funktion. Beroende på VAD man kopplar ihop varje uttag med.
TV är ett av alternativen som finns. Men har du bestämt dig för att du ska kunna köra TV på dessa kablar så ska du inte köpa kablar och uttag på Clas Ohlson. De har inte tillräckligt bra prylar för det. Kör Cat6 om du ska köra tv med stabilt resultat.
Annars så drar du en antennkabel från teknikskrubben till varje ställe du vill ha tv och kör på cat5e i nätet.
Ok- bara för att cementera bilden av min okunnighet kommer två följdfrågor
1) Kan jag alltså dra antennkabeln från antennen till min central och sen få tv-signal genom de olika uttagen som jag dragit cat-6 kabel till? Vad har jag för kontakt mellan vägguttaget (som väl har "nätverkskontakt"?) och digitalbox? Det brukar väl vara en sån där rund antennkabel som ska in i digitalboxen, inte en nätverkskabel?
2) vad drar jag för kabel från telefonjacket till modemet?
1) Kan jag alltså dra antennkabeln från antennen till min central och sen få tv-signal genom de olika uttagen som jag dragit cat-6 kabel till? Vad har jag för kontakt mellan vägguttaget (som väl har "nätverkskontakt"?) och digitalbox? Det brukar väl vara en sån där rund antennkabel som ska in i digitalboxen, inte en nätverkskabel?
2) vad drar jag för kabel från telefonjacket till modemet?
Det finns sk baluner att köpa färdiga. De brukar ofta kosta en slant men fungerar som avsett. Vill minnas att detta med att skicka antennsignaler genom ett Cat6-nät har avhandlats i en annan tråd på forumet. Då var frågan färdigköpta baluner vs hemmagjorda. Så en enkel skiss blir:
TV-signal från antenn --> Balun -->Cat6 -->balun -->digitalbox
/Jens
Edit: Hittade tråden : Tråd om baluner
TV-signal från antenn --> Balun -->Cat6 -->balun -->digitalbox
/Jens
Edit: Hittade tråden : Tråd om baluner
