16 917 läst ·
51 svar
17k läst
51 svar
Nätverksskola light. För dummies
jisses va dyrt med balun. 2800! Trodde att det skulle finnas nån ekonomisk fördel att kunna dra färre kablar osv men det där går väl knappast att räkna hem. Eller underskattar jag vad man kan ha en balun till?
Det lutar åt ett Boxerpaket för mig pga att det helt enkelt verkar smidigast
Jag tycker det verkar mer ekonomiskt att dra antennkabel (koax) från takantennen direkt till det uttag där jag tänkt ha tv och box. Eller finns det nån fördel med att dra den till centralen ? Isåfall måste jag väl ändå splitta den på nåt sätt och dra nya koaxkablar till de respektive ställen där jag vill ha tv-uttag?
Ska jag passa på att dra en koax-kabel från telefonjacket till centralen (där modemet också ska stå) eller vad är det för kabel som gäller för ett ADSL-modem? Jag vill ju passa på att dra så många som möjligt av kablarna nu innan målning osv
Det lutar åt ett Boxerpaket för mig pga att det helt enkelt verkar smidigast
Jag tycker det verkar mer ekonomiskt att dra antennkabel (koax) från takantennen direkt till det uttag där jag tänkt ha tv och box. Eller finns det nån fördel med att dra den till centralen ? Isåfall måste jag väl ändå splitta den på nåt sätt och dra nya koaxkablar till de respektive ställen där jag vill ha tv-uttag?
Ska jag passa på att dra en koax-kabel från telefonjacket till centralen (där modemet också ska stå) eller vad är det för kabel som gäller för ett ADSL-modem? Jag vill ju passa på att dra så många som möjligt av kablarna nu innan målning osv
Jag resonerar så här:
Framtiden är oviss, både vad gäller möblemang och teknisk utrustning. Och idag så är (enligt mig) det mest framtidssäkra att dra något slags stjärnnät från en central punkt. Detta för att man på en enda plats ska kunna bestämma vad varje enskilt uttag ska användas till. Om man då kollar på vad som är mest krävande idag av telefon, data och Tv så är det data. En nätverkssignal kräver mest av kabeln idag. Och idag är vi i skiftet mellan Cat5e och Cat6. Jag hade valt att sätta in ett Cat6-nätverk i ett nybyggt/Renoverat hus idag.
Du skriver att balunerna var dyra. 2800:- tycker jag låter väldigt dyrt! Du skulle testa och tillverka ett par själv tycker jag. Läs tråden som jag länkade så kanske du får ltie tips. Borde inte vara alltför svårt att hitta fler tips där ute. Principen är väl att man får exprimentera lite. Köp lite Cat6-kabel, en RJ45-tång, några RJ45-kontakter, lödkolv, lödtenn och ett par F-kontakt (eller vad du nu ska ha för antennanslutning). Sen kan du exprimentera dig fram. Du kan försöka många gånger för de 2800:- dina baluner skulle kosta.
/Jens
Framtiden är oviss, både vad gäller möblemang och teknisk utrustning. Och idag så är (enligt mig) det mest framtidssäkra att dra något slags stjärnnät från en central punkt. Detta för att man på en enda plats ska kunna bestämma vad varje enskilt uttag ska användas till. Om man då kollar på vad som är mest krävande idag av telefon, data och Tv så är det data. En nätverkssignal kräver mest av kabeln idag. Och idag är vi i skiftet mellan Cat5e och Cat6. Jag hade valt att sätta in ett Cat6-nätverk i ett nybyggt/Renoverat hus idag.
Du skriver att balunerna var dyra. 2800:- tycker jag låter väldigt dyrt! Du skulle testa och tillverka ett par själv tycker jag. Läs tråden som jag länkade så kanske du får ltie tips. Borde inte vara alltför svårt att hitta fler tips där ute. Principen är väl att man får exprimentera lite. Köp lite Cat6-kabel, en RJ45-tång, några RJ45-kontakter, lödkolv, lödtenn och ett par F-kontakt (eller vad du nu ska ha för antennanslutning). Sen kan du exprimentera dig fram. Du kan försöka många gånger för de 2800:- dina baluner skulle kosta.
/Jens
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Visst kan du dra antennens kabel direkt till den plats där du vill ha tv. Men då har du ju låst dig till att bara ha en tv, och bara just där.h-man skrev:Jag tycker det verkar mer ekonomiskt att dra antennkabel (koax) från takantennen direkt till det uttag där jag tänkt ha tv och box. Eller finns det nån fördel med att dra den till centralen ? Isåfall måste jag väl ändå splitta den på nåt sätt och dra nya koaxkablar till de respektive ställen där jag vill ha tv-uttag?
Om det är praktiskt möjligt för dig så ska du dra takantennens kabel till centralen och där sätta en splitter som delar upp den till flera kablar. Dessa kablar drar du till respektive plats i huset där det kan tänkas behövas ett tv-uttag. Du kan ju ändå ha boxen vid uttaget vid tvn om du vill, men du har då också möjlighet att ha flera boxar. En vid varje tv om du så vill.
h-man skrev:
Som jag skrev tidigare så ska du ha modemet så nära första jacket som möjligt. Antingen placerar du modemet där du har första jacket idag och drar en nätverkskabel till centralen där du har resten av utrustningen, eller så låter du flytta första jacket in till centralen. Den kabel som i så fall ska användas är partvinnad telekabel (inte koax, denna används i stort sett bara till antennkabel).h-man skrev:
Ja Cat6 blir det ju. Men det finns faktiskt inte en chans att jag varken betalar 2800 eller försöker mig mig på att bygga dom själv. Jag har varken tid, lust, ork eller kunskap för att ge mig på ett sånt projekt. Men nu när jag skriver det här så blir jag ändå lite sugen på att testa... Självinsikt och självbevarelsedrift har aldrig varit mina starka egenskaper ...shootking skrev:Jag resonerar så här:
... Jag hade valt att sätta in ett Cat6-nätverk i ett nybyggt/Renoverat hus idag.
Du skriver att balunerna var dyra. 2800:- tycker jag låter väldigt dyrt! Du skulle testa och tillverka ett par själv tycker jag. Läs tråden som jag länkade så kanske du får ltie tips. Borde inte vara alltför svårt att hitta fler tips där ute. Principen är väl att man får exprimentera lite. Köp lite Cat6-kabel, en RJ45-tång, några RJ45-kontakter, lödkolv, lödtenn och ett par F-kontakt (eller vad du nu ska ha för antennanslutning). Sen kan du exprimentera dig fram. Du kan försöka många gånger för de 2800:- dina baluner skulle kosta.
/Jens
logiskt när man (dvs jag) tänker efter...it-snubben skrev:Visst kan du dra antennens kabel direkt till den plats där du vill ha tv. Men då har du ju låst dig till att bara ha en tv, och bara just där.
Om det är praktiskt möjligt för dig så ska du dra takantennens kabel till centralen och där sätta en splitter som delar upp den till flera kablar. Dessa kablar drar du till respektive plats i huset där det kan tänkas behövas ett tv-uttag. Du kan ju ändå ha boxen vid uttaget vid tvn om du vill, men du har då också möjlighet att ha flera boxar. En vid varje tv om du så vill.
Jag satsar nog på förstnämnda alternativetit-snubben skrev:Som jag skrev tidigare så ska du ha modemet så nära första jacket som möjligt. Antingen placerar du modemet där du har första jacket idag och drar en nätverkskabel till centralen där du har resten av utrustningen, eller så låter du flytta första jacket in till centralen. Den kabel som i så fall ska användas är partvinnad telekabel (inte koax, denna används i stort sett bara till antennkabel).
Är det verkligen baluner för 2800 som krävs (om jag inte vill bygga egen alltså)? Om jag vill ha två fungerande uttag så krävs det alltså 4 baluner (en i varje ända av respektive nätverkskabel), dvs 11 200kr ?!?
Vad krävs det för typ av splitter om jag alltså inte vill köra med baluner utan lägga separata antennkablar till de ställen där jag vill ha antennuttag? jag har letat runt hela dagen på forumet men blir inte klokare...
Vad krävs det för typ av splitter om jag alltså inte vill köra med baluner utan lägga separata antennkablar till de ställen där jag vill ha antennuttag? jag har letat runt hela dagen på forumet men blir inte klokare...
Stopp, stopp, vänta på mig 
som jag har förstått det hela så ska det funka fint med vanlig cat6 i mitten och sen en sådan här i vardera ändan http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146019&category_id=2058&search_page=
som jag har förstått det hela så ska det funka fint med vanlig cat6 i mitten och sen en sådan här i vardera ändan http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146019&category_id=2058&search_page=
NOW WE'RE TALKING!
Plötsligt känns allt mkt bättre. Kan nån bekräfta att jag kan använda såna där ?
Och bara för att vara övertydlig. Kopplingen blir:
digitalbox <>vägguttag <>balun<>cat6<>balun<>patchpanel <>antennkabeln från takantenn
och om jag vill koppla in en digitalbox till så blir den kopplingen:
digitalbox2 <>vägguttag2 <>balun2a<>cat6 2<>balun2b<>patchpanel
och själva "splitten" av tv-signalen sker alltså i patchpanelen?
Plötsligt känns allt mkt bättre. Kan nån bekräfta att jag kan använda såna där ?
Och bara för att vara övertydlig. Kopplingen blir:
digitalbox <>vägguttag <>balun<>cat6<>balun<>patchpanel <>antennkabeln från takantenn
och om jag vill koppla in en digitalbox till så blir den kopplingen:
digitalbox2 <>vägguttag2 <>balun2a<>cat6 2<>balun2b<>patchpanel
och själva "splitten" av tv-signalen sker alltså i patchpanelen?
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Inte "I" själva patchpanelen, men "vid" patchpanelen.h-man skrev:
Att splitta tv-antenn är både enkelt och billigt.
Exempel på splitters:
http://www.kjell.com/content/templa...og=100165&path=500000,2000000,5500000,5700000
http://www.kjell.com/content/templa...og=100160&path=500000,2000000,5500000,5600000
(Det finns säkert både bättre och sämre varianter än dessa, men det visar att det inte kostar skjortan iallafall)
Eftersom du drar takantennen till centralen så finns det ju heller inget som hindrar att du där splittar vidare ut till både fast monterad koax och till koax->RJ45 som kan patchas till valfritt nätverksuttag.
Öhm, nu har jag gubbarna dragit dubbla kablar till varje uttag. Men det finns ju bara ett "hål" i väggen där man kan sätta själva uttagen. Finns det nåt uttag där man kan ha både antennuttaget och nätverksuttaget i samma "platta" eller måste man ha dubbla hål i väggen (en för tv-uttag och en för nätverksuttag)?mats_o skrev:
Och om jag vill ha två nätverksuttag- måste jag då ha dubbla hål i väggen eller kan finns det nån "platta" med två nätverksuttag?
(Ja nu märks det att jag verkligen inte har koll på vad saker och ting kallas...
Dubbla nätuttag på samma "platta" kallas dubbeljack.
Det är nog den vanligaste uttagsformen idag så de ska vara lätta att få tag i. Tex clas ohlson och biltema har dem i sortimentet även om det finns bättre kvalitet än de har på sina. För hemmabruk duger de dock gott.
Det är nog den vanligaste uttagsformen idag så de ska vara lätta att få tag i. Tex clas ohlson och biltema har dem i sortimentet även om det finns bättre kvalitet än de har på sina. För hemmabruk duger de dock gott.
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Precis som Mats säger så finns det dubbeljack. OM det är två nätverksuttag du menar. Men i första stycket skriver du både antennuttaget och nätverksuttaget i samma "platta". Jag har inte sett något kombinationsuttag med antennuttag OCH nätverk i samma.h-man skrev:Öhm, nu har jag gubbarna dragit dubbla kablar till varje uttag. Men det finns ju bara ett "hål" i väggen där man kan sätta själva uttagen. Finns det nåt uttag där man kan ha både antennuttaget och nätverksuttaget i samma "platta" eller måste man ha dubbla hål i väggen (en för tv-uttag och en för nätverksuttag)?
Och om jag vill ha två nätverksuttag- måste jag då ha dubbla hål i väggen eller kan finns det nån "platta" med två nätverksuttag?)
Hur är det, vad för kablar har du dragit? Två nätverkskablar, eller 1 antenn och en nätverkskabel?
jag har dragit två nätverkskablar till resp "hål" i väggen. Nu skulle jag helst vilja ha ena kabeln till TV och den andra för datatrafik utan att vara tvungen att göra nya hål i mina nysplackade och nymålade väggar...
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
Då monterar du bara ett helt vanligt dubbeluttag i dosan i väggen, dvs två nätverksuttag i samma ram. Uttagen i väggen blir alltså två vanliga nätverksuttag. Att du ska använda det ena till antenn påverkar ju inte uttaget. I det fallet kan du ju använda kabeln som Mats tipsade om tidigare.
Ah, nu känner jag mig dum(mare). http://www.elbutik.se/product.html?product_id=146019&category_id=2058&search_page kopplas alltså "utanför" väggen och uttaget, dvs direkt mellan digitalbox och vägguttaget! Jag fick för mig att den skulle sitta "innnanför" uttaget. Nåväl, då fick jag ytterligare en möjlighet att visa min okunskap...
Medlem
· Västernorrland
· 2 105 inlägg
"Att vara medveten om att man inte känner till fakta är ett stort steg till kunskap." / Benjamin Franklin