peternicklas
TP Link MC210CS media converter. 612:-/st hos datordax.se.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Lutte skrev:
Tur vette fanken, kört utanpåliggande tp-kabel på fasaden i 12 år nu i föräldrahemmet utan att en enda grej har tagit skada av åska och då är det beläget i ett åskhål så antingen är det ett enormt överdrivet problem eller sbs

Var även där den andra förläggningen jag beskrev fanns/finns.
Det är bra att det fungerar för dig, men det är inte ett rekommenderat förläggningssätt som flera påpekat. Och varför chansa idag när ändutrustningen för fiber så billig att det inte finns någon anledning att göra det riktigt från början. Är det längre avstånd och/eller om förläggningen är komplicerad/kostsam kan som sagt radiolänk vara ett kostnadseffektivt alternativ.

Varför inte följa branschpraxis här när man annars är noga med det vad gäller t.ex våtrum och elinstallationer?
 
Redigerat:
För nån som inte är så påläst vad är radiolänk ? Funderar även på nätverk via elnätet är det ett alternativt?
 
Radiolänk har du ju redan .-)

Det du behöver är en bättre antenn (ev antenner) med en liten riktantenn kommer du med fri sikt 500m med wifi och med en parabol 5km (minst) ..

Vilken router har du i verkstan, har den löstagbar antenn?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Använder tc 5ghz acessspunkt sen kabel till en asuz router har ca 20 meter mellan sändare och mottagare inbyggda antenner
 
Du har en 5ghz accesspunkt på ena sidan och en Asus router på andra sidan?

Du behöver kunna sätta en extern antenn, och då helst utomhus, på minst en av enheterna till att börja med.
 
jag har vanlig nätverkskabel av okänd sort (hittade en hel rulle som nån trasslat till och slängt på tippen) hängandes mellan hus och lokal där jag håller till. Den har hängt där i säkert tio år nu.
 
Redigerat:
Andreas_kalmar skrev:
För nån som inte är så påläst vad är radiolänk ? Funderar även på nätverk via elnätet är det ett alternativt?
Nätverk via elnät funkar hur bra som helst. Jag har en plug som kommunicerar via elnätet och sänder ut med WLAN i garaget.
Stabilt och MYCKET enklare än fiber/radiolänk/ eller röksignallering...

Edit: en sådan här var det:
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220/202144.8934/

Naturligtvis måste man ha en Powerline-adapter vid routern som matar in datatrafiken i elnätet oxså....
 
Redigerat:
peternicklas
whatever skrev:
Nätverk via elnät funkar hur bra som helst. Jag har en plug som kommunicerar via elnätet och sänder ut med WLAN i garaget.
Stabilt och MYCKET enklare än fiber/radiolänk/ eller röksignallering...

Edit: en sådan här var det:
[länk]

Naturligtvis måste man ha en Powerline-adapter vid routern som matar in datatrafiken i elnätet oxså....
Lite för dålig bandbredd. Investerar man i nätverk så ska det klara framtida behov. Det ligger i dag vid 1 GB.
 
peternicklas
Då är du nästan uppe i samma kostnad som att göra ett riktibt nät med fiber. För mig är valet på fiber ganska enkelt att motivera.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Då är du nästan uppe i samma kostnad som att göra ett riktibt nät med fiber. För mig är valet på fiber ganska enkelt att motivera.
Ja, för mig var valet VÄLDIGT enkelt.
 
peternicklas
Och hur fingerar det när du har olika elcentraler och JFB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.