Kanske inte riktigt el-relaterat men chansar på att någon vet.
Jag har ett fem år gammalt hus som har en video-ringklocka idag, så ström är framdraget. Dock går den på WiFi och det är riktigt segt. Om jag skaffar en POE-ringklocka som kräver nätverkskabel, kan man då dra en nätverkskabel till den? El-skåpet sitter i tvättstugan och precis under det sitter nätverksskåpet.
Min fråga handlar alltså om det är enkelt för en elektriker att lösa det eller om det finns komplikationer som jag inte tänkt på?
Jag har ett fem år gammalt hus som har en video-ringklocka idag, så ström är framdraget. Dock går den på WiFi och det är riktigt segt. Om jag skaffar en POE-ringklocka som kräver nätverkskabel, kan man då dra en nätverkskabel till den? El-skåpet sitter i tvättstugan och precis under det sitter nätverksskåpet.
Min fråga handlar alltså om det är enkelt för en elektriker att lösa det eller om det finns komplikationer som jag inte tänkt på?
Komplikationen lär ju vara att röret förmodligen är för litet för att kunna dra genom en nätverkskabel.Om den ska få plats bakom ringklockan behöver det vara en kabel med kontakt på sig. Dessa för inte alls plats i de flesta rör (och rören till ringklockor brukar vara ännu mindre då det är få och tunna ledare till dem)...
(Tänker nu mest på det sista röret precis vid ringklockan)
Har själv en WiFi-klocka av denna anledningen. Men jag tycker det fungerar bra (har dock WiFi AP utomhus)
(Tänker nu mest på det sista röret precis vid ringklockan)
Har själv en WiFi-klocka av denna anledningen. Men jag tycker det fungerar bra (har dock WiFi AP utomhus)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Jag säger snarare tvärtom. Det finns ”slimline”-kabel som inte är många millimeter tjock och om man drar den utan kontakter och kontakterar efteråt (med tång, eller använder verktygslöst) så bör det gå att få igenom även trånga rör. (Om de, som alltid, inte är för mycket tvära böjar osv.)
Det finns kabel som iaf är 3,5mm i diameter och som ändå klarar PoE utan alltför ohemula förluster. Den uppfyller dock inte standard så man får hålla längderna korta. Under 10m ser man ofta som rekommendation av försäljarna (jag har aldrig mätt upp någon dylik med riktig utrustning).
Så det går att göra. Men du måste hitta en elektriker som kan/klarar av det. Det är långtifrån alla, så leta efter någon som installerar nätverk och beskriv vad det är du är ute efter.
Eller gör det själv. Det kostar inte skjortan och är ett lagom hemmapul.
Det finns kabel som iaf är 3,5mm i diameter och som ändå klarar PoE utan alltför ohemula förluster. Den uppfyller dock inte standard så man får hålla längderna korta. Under 10m ser man ofta som rekommendation av försäljarna (jag har aldrig mätt upp någon dylik med riktig utrustning).
Så det går att göra. Men du måste hitta en elektriker som kan/klarar av det. Det är långtifrån alla, så leta efter någon som installerar nätverk och beskriv vad det är du är ute efter.
Eller gör det själv. Det kostar inte skjortan och är ett lagom hemmapul.
Det är väl ovanligt att det dras tunnare installationsrör än standard 16 mm?
I ett 16 mm rör finns det gott om plats för en nätverkskabel.
Även om man skulle dragit 10 mm rör får även en vanlig Cat 6 UTP installationskabel precis plats i röret, fast då kanske lite knepig att få igenom böjar.
I ett 16 mm rör finns det gott om plats för en nätverkskabel.
Även om man skulle dragit 10 mm rör får även en vanlig Cat 6 UTP installationskabel precis plats i röret, fast då kanske lite knepig att få igenom böjar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
En lite snygg ram som förhöjer då. Eller kontaktera med tång.S sjoelund skrev:
Jag var mer inne på att nästan (med betoning på nästan) hur det än ser ut, så om det finns rör så går det att lösa att få fram en PoE-matning/nätverk i en dylik situation. Ja även om det inte finns rör. Är det dragen någon slags kabel dit idag, så kan den ersättas av en i stort sett likvärdig. Dvs med samma tunna diameter osv.
Om man sedan behöver, eller vill, eller måste lära sig att leva med exv en förhöjningsram, det är en annan fråga.
Som cpalm säger, idag så är det kanske med stor sannolikhet ett 16mm rör. Jag har ofta sett betydligt tunnare till svagström, men man kanske gått ifrån det av effektivitetsskäl.
Tack för alla era svar, så grym hjälp här alltid!
Hittade en bild från husbygget och med panelen som referens så skulle röret (vilket ser ut som en grå slang) vara 16 mm innerdiameter.
Den ringklockan jag tänker mig har en ingång rakt uppåt inne i hålet på baksidan för nätverkskontakten så det borde funegra utan extra ram eller utbyggnad.
Hittade en bild från husbygget och med panelen som referens så skulle röret (vilket ser ut som en grå slang) vara 16 mm innerdiameter.
Den ringklockan jag tänker mig har en ingång rakt uppåt inne i hålet på baksidan för nätverkskontakten så det borde funegra utan extra ram eller utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 730 inlägg
Japp. Det där fixar den händige utan större problem.
Frågan är väl hur det ser ut i elskåpet resp nätverksskåpet och vart slangen från knappen tar vägen. Det är sannolikt inte omöjligt men jag gissar att det blir en liten omväg via en dingdong någonstans i hallen. Med lite "tur" så är det en sådan modern kombicentral och det är enkelt att fiska sladden från eldelen till nätverksdelen men det kan också vara två separata centraler och då blir det lite pyssligare.
Bild på dörrklocka, elcentral och nätverkscentral hjälper här.
Ingen dingdocg i hallen utan röret går till elcentralen direkt. Lite det jag oroat mig för, att det blir meckigt att gå från elcentralen till nätverkscentralen. Bild på den kommer här:tommib skrev:
Frågan är väl hur det ser ut i elskåpet resp nätverksskåpet och vart slangen från knappen tar vägen. Det är sannolikt inte omöjligt men jag gissar att det blir en liten omväg via en dingdong någonstans i hallen. Med lite "tur" så är det en sådan modern kombicentral och det är enkelt att fiska sladden från eldelen till nätverksdelen men det kan också vara två separata centraler och då blir det lite pyssligare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nä, det är nog helt lugnt. Du måste bara se till att nätverkskabeln hamnar ordentligt skiljd från alla enkelisolerade ledare i elcentralen. Detsamma gäller redan för ringledningskabeln som finns där inne nu. Ringledningstrafon sitter längst ner till höger, plats 70-71. Det ser ut att vara förbundet med ett par rör mellan centralerna.
Frågan är väl var själva klockan är om du inte har en dingdong i hallen. Någonstans sitter den väl? Den normala kopplingen är från trafo till klocka till knapp men det går att koppla på andra sätt också.
Frågan är väl var själva klockan är om du inte har en dingdong i hallen. Någonstans sitter den väl? Den normala kopplingen är från trafo till klocka till knapp men det går att koppla på andra sätt också.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 874 inlägg
Det ser ut att finnas utrymme nere till höger i centralen, gissningsvis när du att borra ned tel nätverks skåpet där.
Och rörande dragningen till ringklockan, smörj kabeln så glider den igenom galant. Jävlas den ändå så sug igenom ett snöre med dammsugaren och använd det som dragfjäder.
Och rörande dragningen till ringklockan, smörj kabeln så glider den igenom galant. Jävlas den ändå så sug igenom ett snöre med dammsugaren och använd det som dragfjäder.