8 369 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Nätverkskabel i elrör
Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av att lägga in en nätverkskabel (skärmad/oskärmad) i ett rör med elledningar? T.ex. i samma rör som elledningar till radiator?
Anledningen skulle vara att förlägga nätverkskabeln i vägg istället för att dra på lister runt i hela huset. Man skulle få undan dem.
Hur är det med störningar t.ex?
Anledningen skulle vara att förlägga nätverkskabeln i vägg istället för att dra på lister runt i hela huset. Man skulle få undan dem.
Hur är det med störningar t.ex?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ur störningssynpunkt är det nog inget problem, men det är farligt och förbjudet. Eltrådarna som går i röret är bara primärisolerade. Den isoleringen är för dålig. Den fullgoda isoleringen får man genom att trådarna dessutom går i ett rör som ger ytterligare ett lager isolering. Drar du då in nätverkskablar i röret så riskerar du att få ett isolationsfel mellan nätverk och elnät. Det vore dels livsfarligt, men du lär även förstöra datorer och annan elektronik som är inkopplad på nätverket.
Nätverkskabeln har en isolering som inte heller håller för spänningarna på trådarna som finns i röret.
Nätverkskabeln har en isolering som inte heller håller för spänningarna på trådarna som finns i röret.
Rent teoretiskt skulle du få göra så om nätverkskabeln är "super-duper-isolerad" och godkänd för att använda såhär.
Synd att fibergrejer fortfarande är lite för dyra för hemmabruk, det vore ju annars perfekt till en sånhär grej.
Synd att fibergrejer fortfarande är lite för dyra för hemmabruk, det vore ju annars perfekt till en sånhär grej.
Om jag inte hade luftvärmepump så skulle jag överväga det. Mina radiatorer är bara som "stöttning" vid lite kyligare väder. De används inte så många månader per år, utom ett par stycken på strategiska platser, bad, ett par rum.
Klicka här för att svara
