Hej!

Som vanligt vet jag inte om jag placerat detta i rätt underforum; flytta gärna om det är fel.

Jag har flyttat in i en bostadsrätt byggd 2002, och nu är projektet att dra en (eller snarare två) nätverkskablar genom en vägg. Väggen är egentligen betong, men det har funnits en dörröppning som byggts för med gips, så den biten är gipsvägg och där tänkte jag förstås dra kabeln. Svårt att säga exakt men skulle väl uppskatta väggen till att vara runt 15 cm tjock. Skulle dock behöva lite hjälp med hur jag gör det bäst. Det torde inte vara så svårt egentligen men jag är såklart lite skraj att råka göra fel.

Först fick jag tips att göra hålet under golvsockeln, men då kommer jag behöva nya socklar och såga och ha mig så jag funderar på att bara sätta det ovanför sockeln, i samma höjd som elvägguttaget som sitter bredvid (i betongväggen).

Värt att veta är att jag kan ING-EN-TING om detta. Så förklara gärna som om jag vore fem år. :)

1. Hur gör jag hålet på bästa sätt? Bara köpa en hålsåg (för gips) och montera på borren?

2. Tanken är att hålet ska vara 30-40mm i diameter. Låter det vettigt? Jag vill alltså inte bygga in kablarna helt och göra hålet för tajt, jag vill kunna byta kablar relativt enkelt.

3. Finns det nån risk att det går elkablar genom delen som är gipsvägg? Antar nej eftersom det byggts för i efterhand?

4. Hur kommer det se ut när jag gjort hålet? Har ingen erfarenhet av större hål i gips. Blir hålet relativt solitt, eller måste jag förstärka väggarna med ett metallrör eller nåt?

5. Var hittar jag en vettig genomföring för detta? Har letat men hittar ingenting. Helst vill jag ha något som liknar ett vanligt elvägguttag, med borst. Hittade något liknande på ebay men vore trevligt om det finns bättre alternativ i Sverige.

6. Finns det nån risk att detta hål orsakar någon större skillnad i ljudisolering mellan rummen? Tänker om jag använder genomföringar med borst på varje sida; borde inte göra nån markant skillnad väl?

Bonusfrågan: Låter detta ens som nåt jag borde göra själv? Tänkte först anlita en hantverkare, hörde mig för lite men absolut ingen vill ta sig an ett sånt litet jobb. Inte ens Veteranpoolen har återkommit.

Stort tack för alla tips!

Svårt att ge några exakt råd utan att se hur det ser ut hos dig, men att göra hål i en eftermonterad gipsvägg är inga problem. I princip räcker det med att du trycker en skruvmejsel genom väggen och/eller borrar med ett borr.
Gör hålen så små som möjligt och stick sedan en ståltråd genom väggen för att sedan fästa den i kablarna och dra dom genom väggen.

Att göra hålet bakom en list låter inte helt fel. Att ta bort en list är inga problem och håltagningen lär sedan inte synas.

Förändrad ljudisolering är minimal. Märks ej.

Att byta kablar, tja låter lite ovanligt. Är det en permanent installation du tänker dig så ska det inte behövas att byta några kablar.

Vad är det du ska koppla ihop för något? Ska du dra färdiga kablar, eller kan du tänka dig att dra kontaktlös kabel och sen sätta dit kontakterna själv (det är inte så fasligt svårt, men beroende på vilken kabel du ska dra behöver du rätt verktyg)? Om du gör det senare måste inte kontakten ta sig igenom väggen, vilket gör att du klarar dig med ett mycket mindre hål. Hur många kablar ska du dra? Kan du nöja dig med en kabel och sätta en switch på ena och/eller andra sidan?

Jag håller med om att du bör göra hålet så litet som möjligt. Du behöver förmodligen inte en hålsåg, utan det borde räcka med en borr med större diameter. Jag har för mig att för en kabel med kontakt så behöver man 13-14 mm diameter på borr. Hålet i sig behöver inte förstärkas, om du inte hade tänkt dra saker igenom det väldigt ofta. Om du kan placera hålet hyfsat dolt så behöver du nog ingen genomföring heller.

Och ja: du bör göra det själv. Det är alltid bra att kunna göra småjobb hemmavid på egen hand. Du kommer att känna dig glad och nöjd när du är färdig sen. =)

Tack för svaren. :) Det är två nätverkskablar i nuläget. Jag vill kunna ta bort/lägga till kablar vid behov så jag vill helst inte dra den kontaktlösa kabeln genom väggen. Plus att jag inte vill meka med kroneverktyg osv. Men då borde det funka med ett hål på typ 30 mm för att garantera att två kablar och en kontakt (båda kontakterna behöver ju inte igenom samtidigt) kommer igenom?

Jag har köpt ett par såna här:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31IwZBg6+fL._SX355_.jpg

Vet inte om de kanske är gjorda för genomföringar i skrivbord, men det torde ju funka lika bra att göra ett hål, täcka med en sådan på varje sida, och skruva fast i samma höjd som eluttaget så ser det enhetligt ut. Eller vad tycker ni? Finns det bättre alternativ? Hittar nada i svenska byggvaruhus.

• Gilla
hsson
  • Laddar…
En ovanlig lösning, men lär ju funka.

D danielwerner86 skrev:
Tack för svaren. :) Det är två nätverkskablar i nuläget. Jag vill kunna ta bort/lägga till kablar vid behov så jag vill helst inte dra den kontaktlösa kabeln genom väggen. Plus att jag inte vill meka med kroneverktyg osv. Men då borde det funka med ett hål på typ 30 mm för att garantera att två kablar och en kontakt (båda kontakterna behöver ju inte igenom samtidigt) kommer igenom?

Jag har köpt ett par såna här:
[länk]

Vet inte om de kanske är gjorda för genomföringar i skrivbord, men det torde ju funka lika bra att göra ett hål, täcka med en sådan på varje sida, och skruva fast i samma höjd som eluttaget så ser det enhetligt ut. Eller vad tycker ni? Finns det bättre alternativ? Hittar nada i svenska byggvaruhus.
Det funkar väl bra. gör hål ovanför sockeln. Vet du exakt vart den gamla dörren suttit så borra ca 15cm från gamla karmen så BÖR du missa regeln som man säkert satt någonstans i gamla hålet...

Hur hade du tänkt göra infästning i gipsväggen för genomföringen? Och har du några mått på genomföringen, jag kunde inte hitta, ens på tillverkarens hemsida. Risken blir att om du borrar ett hål för kablarna, och sen tänkte skruva fast genomföringen i väggen, så kommer avståndet mellan kabelhålet och skruvhålen att bli väldigt litet -> gipsväggen kommer att gå sönder. Att limma genomföringen kunde kanske vara ett alternativ (men då blir det mycket jobbigare den dag du vill göra om ytskikt på endera vägg).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.