C Costanza skrev:
Jag har inte riktigt landat i den frågan.
Jag var först ganska säker på att köra med Ubiquiti UVC G3, och installera deras NVR-programvara på en egen server. En kollega kör med detta och jag uppfattade det som ganska smidigt.
Kanske blir det detta, men jag skulle egentligen vilja köra med kameror som inte håller en i ett slutet proprietärt system. Är dock lite osäker på vilken NVR-programvara som är bra, stabil och enkel nog för mina behov. Är framförallt kanske osäker på det här med att på ett säkert sätt ha tillgång till kamerorna ”remote”.

Var står du själv? Vilka överväger du? Några du ratat, och i så fall varför?

/C
Efter att varit väldigt när att köpa Arlo Pro 2 men sen förkastat det så lutar det åt ubiquiti med deras nvr. Vill mest ha täckning utomhus. Men sen hade det varit skönt dels med en molnlösning men också trådlöst så då går tankarna tillbaks till typ arlo alt dlinks kopia

Hej!

Jag har gjort allt detta. Identiskt t.o.m. Mexitegel, 1½ plan, 70-tal, takfot, PoE osv.
Jag drog kablarna via vinden/kattvinden och lät PoE-switchen vara på kattvinden. Köpte en billig 5-portar Zyxel PoE-switch (fyra med PoE). Har man fyra kameror kan man låta den mata alla kameror (kameror kör 100Mbit), sedan räcker det med femte port som "matning" till huvudswitchen som kan vara inomhus.

https://www.dustinhome.se/product/5010977562/gs1200-5hp?ssel=false

nikasp
Vi har ett enplanshus och jag gjorde IT-skåp av övre delen av en garderob i köket. Satte in en patchpanel, NAS, router m.m. där och sen ett 50-rör rätt upp på vinden. Isolering i röret uppe och nere varkar funka såhär två år senare. Har själv tänkt dra PoE-kameror framöver men tvekar på takfot. Tycker ofta man inte ser ansiktet på folk speciellt de som har keps när jag kollat övervakningsvideos.

Jag kör med HikVision kameror , PoE och inspelning på NAS. Dock använder jag inget Kinesiskt moln, har eget VPN som jag kan logga in på om jag vill titta på inspelningar. Kameror får inte komma ut på Internet.

Hej!

Jag har gjort exakt det här också, förutom att det endast är halva fasaden som är tegel. Vi hade ventilationskanaler som gick mellan våningarna som jag lirkade fram nätverksladden i för att sedan dra ut den på kattvinden. Jag har endast en kamera så det blev endast en sladd. Behöver jag fler kommer jag sätta en switch vid kattvinden och förgrena därifrån.

Använder förövrigt Ubiquitis kameror som fungerar rätt bra enligt mig, förutom att ett IR-filter har pajjat men fick precis min RMA-godkänd så det löser sig. Mycket bra support från Ubiqiuti!

M mrmlz skrev:
Hej!

Jag har gjort exakt det här också, förutom att det endast är halva fasaden som är tegel. Vi hade ventilationskanaler som gick mellan våningarna som jag lirkade fram nätverksladden i för att sedan dra ut den på kattvinden. Jag har endast en kamera så det blev endast en sladd. Behöver jag fler kommer jag sätta en switch vid kattvinden och förgrena därifrån.

Använder förövrigt Ubiquitis kameror som fungerar rätt bra enligt mig, förutom att ett IR-filter har pajjat men fick precis min RMA-godkänd så det löser sig. Mycket bra support från Ubiqiuti!
Kör du med deras nvr också eller hur har du löst det?

O olofh skrev:
Kör du med deras nvr också eller hur har du löst det?
Hej, ja jag använder deras nvr som körs på en lokal server mha av Docker.

Funkar bra enligt mig, när vi reser bort/väntar ett paket så är de inställda att spara videon vid rörelse.

C Costanza skrev:
Luftspalten innanför teglet funderade jag också på. Är ju dock osäker på om man kan hitt fri passage de metrarna det handlar om, och att hitta rätt med en mjuk kabel känns svårt. Att få i ett rör går ju inte då det inte finns något utrymme varken i överkant eller nederkant. Och så är det ju det där med att ta sig genom väggen inifrån till luftspalten.

/C
Prova med snöre och en liten tyngd, får du genom snöret så går det dra upp kabel.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.