11 352 läst ·
63 svar
11k läst
63 svar
Nätverk för villa?
Problemet med fördraget är att det kan vara svårt att få ur den fördragna kabeln den dagen man vill göra om. Enligt mitt sätt att se det så är det rör och dosor som är det värdefulla då dessa inte kan ändras utan att man måste göra åverkan på byggnaden. Tråd och kontakter - det ska vara lättbytt när behoven förändrasT tompaah7503 skrev:Fråga, varför använder ni inte färdigdragen nätverkskabel i slang?
Finns 20 mm slang med 2x Cat6e för 2800 kr på Elbutik, tror det är 100 meter men det är inte angivet
[länk]
Man kommer undan lite billigare med (i tråden tidigare diskuterad) 2x Gigamedia och 20 mm flexrör med dragtråd, 2450 kr för 100 meter. För 350 kr slipper man alltså hålla på att dra kabeln i slang. Kanske värt det?
Aha, se där, det visste jag inte.
Den jag länkade till kändes ganska generös med 20 mm rör och endast två kablar i.
Den jag länkade till kändes ganska generös med 20 mm rör och endast två kablar i.
Inte hub (går det ens att få tag i numera?) utan switch.J JohanLun skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har fått lite kontakter nu och gigamedias ramar, antar att man måste ha ganska kort stump kabel från dosan till kontakten? Då underlättar det ju om man kan dela på de olika delarna så de inte är i vägen när man ska kontaktera.Snailman skrev:
Elgrossisten har Gigamedias Exxact centrumlock för 2 x RJ45 modularjack 65kr, och det verkar vara för Keystone, som Gigamedia har en egen variant av.
Då jag ska ha exxact uttag i övrigt så satsar jag nog på dessa, har beställt lite Keystone uttag från kina att testa om de passar.
[länk]
[länk]
Patchpaneler för Keystone verkar kjelle ha, ska man köra med sådana kontakter som man ansluter kabeln till eller ska man sätta hona till hona i patchpanelen och sätta på rj45 på sladden och trycka in den i honan på pathcpanelens baksida, hur har ni gjort?
Fanns det inte nån nätverksskola här, har den försvunnit med uppdateringen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den listige nätverksinstallatören kontakterar ute i rummen först och patchpaneländan sist. Då kan man nämligen dra tillbaka kablarna några decimeter när de är kontakterade. På så sätt slipper man hela problemet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Klipp av kabeln så du har ca 11-15 centimeter kabel kvar. Kontaktera. Slinga in överflödet i dosan. Då har du kabel kvar för att kunna göra om kontakten om det blir fel vid mätning, eller om kontakten mot förmodan skulle gå sönder.
Så gör vi på jobbet, och alla mätningar blir godkända
Så gör vi på jobbet, och alla mätningar blir godkända
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Nja, så listigt vet jag väl inte om det är....bättre att slinga in överflödet i dosantommib skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ok, lag har dubbla kablar i ett 16 rör, så jag räknar med att de aldrig mer går att rubba, dosan är vp2 så ganska djup och rymlig, så ska testa hur lång slinga jag kan ja i dosan.
Om man har kopplat in kabeln till kontakten med ett krone verktyg, går det att lossa kabeln från kontakten igen, och göra om anslutningen om det blir fel, eller är kontakterna engångs? De jag har på bilden i tidigare inlägg kostar 5 kr ST från kina
Om man har kopplat in kabeln till kontakten med ett krone verktyg, går det att lossa kabeln från kontakten igen, och göra om anslutningen om det blir fel, eller är kontakterna engångs? De jag har på bilden i tidigare inlägg kostar 5 kr ST från kina
Väldigt svårt att säga från dina bilder men en kroneplint av god kvalitet ska vara flergångs. Om man trycker fel mer verktyget kan man dock ha sönder plinten, då är det bara att byta. Kabeln är inga problem att lossa. Om du har ett vanligt kroneverktyg kan det hända att det finns en liten utfällbar krok på sidan som är till för just detta.
Själv gillar jag de verktygslösa jacken från Kjell & co, väldigt lätta att jobba med. Att kontaktera med ett kroneverktyg på en sån liten plint kräver ett vettigt mothåll och mycket tålamod. Räkna inte med att kunna trycka mot handen, det blir i mitt tycke inte bra. Man måste trycka till distinkt med verktyget så att ledaren verkligen går ner mellan knivarna och inte bara lägger sig böjt på.
Själv gillar jag de verktygslösa jacken från Kjell & co, väldigt lätta att jobba med. Att kontaktera med ett kroneverktyg på en sån liten plint kräver ett vettigt mothåll och mycket tålamod. Räkna inte med att kunna trycka mot handen, det blir i mitt tycke inte bra. Man måste trycka till distinkt med verktyget så att ledaren verkligen går ner mellan knivarna och inte bara lägger sig böjt på.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Som sagt, lite svårt att se. Men behövs det verkligen kroneverktyg till de jacken? Lägger man inte rätt kabel i respektive fack, klipper till rätt längd, och sedan när plastskyddet tryck på så kontakteras det?
Men, som sagt, lite svårt att se.....
Men, som sagt, lite svårt att se.....
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det verkar vara ett rutmönster med smala ryggar på plastskyddet
En länk till de jag köpt, alla bilder verkar inte fungera för mig.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-Cat-6...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Jag köpte också några sådana här http://www.ebay.com/itm/4X-Gigabit-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 de är vertygslösa men kostar det dubbla ca 10kr ST (Kjell tar väl 20kr st? Men de är lite bredare så får kolla att de inte tar i varandra utan får plats.
Är inte hemma nu på några dar så kan inte ta bättre foton själv nu
Har ett sånt här kroneverktyg https://m.aliexpress.com/item/32765747200.html?spm=a2g0n.orderList.0.0.5fb853ebSOxsOr
En länk till de jag köpt, alla bilder verkar inte fungera för mig.
http://www.ebay.com/itm/10pcs-Cat-6...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649
Jag köpte också några sådana här http://www.ebay.com/itm/4X-Gigabit-...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 de är vertygslösa men kostar det dubbla ca 10kr ST (Kjell tar väl 20kr st? Men de är lite bredare så får kolla att de inte tar i varandra utan får plats.
Är inte hemma nu på några dar så kan inte ta bättre foton själv nu
Har ett sånt här kroneverktyg https://m.aliexpress.com/item/32765747200.html?spm=a2g0n.orderList.0.0.5fb853ebSOxsOr
Om det är smala plastryggar så är nog tanken att de ska vara verktygslösa men det ser svårt ut att få ner plastbiten jämnt med bara fingrarna.
Kjells uttag kostar 35kr/st när man köper många. Värt varenda spänn i sparad frustration och tid.
Kjells uttag kostar 35kr/st när man köper många. Värt varenda spänn i sparad frustration och tid.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag ska testa att ansluta de kontakter jag har, innan jag köper flera, okej var nog Kjells som man behöver verktyg till som kostade 20 kr. Har nåt testverktyg som detta. http://m.ebay.com/itm/RJ45-RJ11-RJ1...3Aac6d570815d0a9c4700c9d8dfffff744%7Ciid%3A19