Hej!

Ska flytta liten gäststuga som väger ca 3 - 3,5 ton, ca 15 kvm.
Jag skulle vilja ställa den på plintar i form av vanliga stenar/natursten som jag har gott om på fastigheten, jag tänker mig 9 eller 12 st. ca 10-20 cm ovan mark.
Min fråga är om det skulle räcka med att gräva frostfritt djup och fylla med makadam/stenkross med markduk i botten, ett litet lager stenmjöl längst upp och sedan grundstenen på det? Är detta tillräckligt eller till och med overkill? Eller behöver jag förstärka med betongplintar under. Skulle helst vilja slippa det men behövs det så behövs det.. Jag vet att det kan spela stor roll med markförhållandena men jag har inte hunnit undersöka det riktigt ännu. Kom gärna med råd och tips, hur hade ni gjort?
Tack!
Röd trästuga på lastbil för transport, omgiven av vintrig omgivning med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ur den bemärkelse är det lite väl mycket arbete. Men, det finns en väldigt stor nackdel, med natursten. De är ju runda, eller iallafall rundade. Oavsett hur bra underarbetet är, så kommer några stenar röra på sig. Varpå allt börjar röra sig.
Om du ska ha gråsten, så måste den nästan vara huggen, så de har raka sidor.
Men sen ska även sägas att det är mycket svårare att använda stenar som du tänkt. Att få varje sten att ligga lika högt, är ett enormt jobb. Det är mycket snabbare att gjuta plintan, eller gräva ner plintar, men justerbar balksko i.

Jag har ett liknande projekt. Men min stuga är 22m2. Jag har gjutit 12 block (40x40cm) i marknivå, på lägsta ställena. Sen skruvar jag justerbara verandastöd av plast, under huset, som sen får stå på betongblocken.

Måste även passa på att fråga. Om det är din stuga/bod på trailern, så hur och med vad lyfter du den?

Klart att du ska ställa stugan på natursten, satsa på minst 20 cm luft mellan markyta och trossbotten och lägg dubbla lager näver mellan sten och trä.

Ja, stugan är min. Den har flyttats en kortare sträcka tidigare, då lastades den med en lastbil med kranarm och av med hjullastare med långa gafflar.

Att det kanske är lite bökigt att få alla stenar i rätt höjd får jag nog räkna med. Justermånet borde kunna uppnås med mer eller mindre stenmjöl/finare grus under grundstenarna.

Smart med verandastöden men dom kanske man inte ser? Skulle vilja ha synliga grundstenar och då känns det fint med natursten.

Fribygg, har du gjort något liknande? Räcker det med makadam under grundstenarna?
Näver får det bli.

Du kan ju lägga lecablock en bit in från ytterväggarna som stugan står på, och sedan lägga naturstenarna som en yttre mur. De är alltså bara en dekoration som ligger på marken utan kontakt med stugan.

Är marken du flyttar till orörd sedan många år behöver du knappast gräva något utan bara fylla upp med grus under lecablocken så att det blir jämnt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.