Hej!
Min sambo använde något ”mirakelmedel” från eko i duschen utan att läsa på flaskan. Problemet är att det har blivit vitt på stengolvet nu. Stenarna känns lite matta, så vet inte om medlet har frätt på stenarna. Jag tror att det är natursten.
När golvet är blött så syns det inte. Det är när det torkar sen.
Finns det något jag kan göra rent med eller är det kört? Lägger med en bild.
Tacksam för hjälp.
Min sambo använde något ”mirakelmedel” från eko i duschen utan att läsa på flaskan. Problemet är att det har blivit vitt på stengolvet nu. Stenarna känns lite matta, så vet inte om medlet har frätt på stenarna. Jag tror att det är natursten.
När golvet är blött så syns det inte. Det är när det torkar sen.
Finns det något jag kan göra rent med eller är det kört? Lägger med en bild.
Tacksam för hjälp.
du avgör nog bäst på plats om det bildats någon form av pålagring typ kalk, som i så fall går att skrapa bort. isf är citronsyra bra att gå vidare med. lidl toarengörng v5 är också bra mot kalk. men inte så mycket annat.
- eller om det möjligen kan ha tvättats ur t ex hårdvax som kan ha använts för att ge naturstenarna en mer glasartad yta. att de blir fina igen med vatten på kan snarare tyda på det. osmo hårdvaxolja isf nästa steg.
ni har att göra även på väggarna, där fogarna fått en gulaktig beläggning. pröva den där lidl-flaskan...
upptäckte lidl-produkten i ett rådochrön-test av toarengöring där det blev sämst i test. men slog alla andra med hästlängder när det gäller kalkborttagning.
- eller om det möjligen kan ha tvättats ur t ex hårdvax som kan ha använts för att ge naturstenarna en mer glasartad yta. att de blir fina igen med vatten på kan snarare tyda på det. osmo hårdvaxolja isf nästa steg.
ni har att göra även på väggarna, där fogarna fått en gulaktig beläggning. pröva den där lidl-flaskan...
upptäckte lidl-produkten i ett rådochrön-test av toarengöring där det blev sämst i test. men slog alla andra med hästlängder när det gäller kalkborttagning.
Troligen är det fria fettsyror som har tvättats ned från väggen, palmitat o s v. Som ett vax. Kommer från tvålprodukterna och sitter på väggen. De här moderna badrumsrengöringsprejerna är imponerande bra på att få detta att lösa sig och rinna ned på golvet där det sätter av sig som ett tjockt vitt vax. Troligen är det kalktvål med i mixen också, alltså fettsyror som har fält ut med kalcium- och magnesiumjoner.
På med mer sprej och skrubba med på golvet också. Går också att ta med Yes och fiskborste. Eller ett par diskmaskinstabletter i vart vatten och fyll i en sprutflaska (spruta dig inte i ögonen!).
På med mer sprej och skrubba med på golvet också. Går också att ta med Yes och fiskborste. Eller ett par diskmaskinstabletter i vart vatten och fyll i en sprutflaska (spruta dig inte i ögonen!).
Klicka här för att svara