525 läst ·
3 svar
525 läst
3 svar
Naturlig brytpunkt för badrumsrenovering?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 719 inlägg
Hej, jag har en lite märklig situation i samband med stundande badrumsrenoveringar. I ett hus finns det för många badrum sett till användningen av huset idag. För enkelhetens skull kan vi säga att det varit lite hotell/lägenhetsliknande verksamhet. Vi vill nu renovera de badrum som faktiskt används idag, men vill inte stänga möjligheterna till på sikt åter bygga nya badrum i de gamla. Det finns tecken på vatten/fuktskador i badrummen, exempelvis plastmatta som rest sig och att det luktar lite fuktigt, så vi planerar att riva ut alla badrum oavsett.
Så, frågan är, var blir en naturlig och rationell "brytpunkt" för återuppbyggnaden efter att vi rivit? Sätta golvspån så man kan nyttja ytan som förråd? Och om man sätter spån ska man passa på att dra rör, eller då skruvar man bara upp spånet den dagen det blir aktuellt? Vi kommer byta stammarna oavsett då det som sagt finns andra badrum i närheten som vi vill göra nu.
Så, frågan är, var blir en naturlig och rationell "brytpunkt" för återuppbyggnaden efter att vi rivit? Sätta golvspån så man kan nyttja ytan som förråd? Och om man sätter spån ska man passa på att dra rör, eller då skruvar man bara upp spånet den dagen det blir aktuellt? Vi kommer byta stammarna oavsett då det som sagt finns andra badrum i närheten som vi vill göra nu.
Jag har gjort om min "lilltoa" till förråd, med en tanke att det ska gå att göra toalett av den igen om man önskar det.
Upprinnelsen var en mindre vattenskada efter ett läckage under tvättstället.
Så jag rev bort det som var skadat, ut med golvmattan och dit med spånskiva samt gips på väggarna.
Har pluggat vattenledningarna och avloppen.
Hade lite problem med avloppslukt, men det visade sig bero på att jag inte fått det helt tätt kring täcklocket för det avlopp som toaletten anslöt till.
Så nu är det spånskivegolv och gipsade väggar, samt två pluggade vattenrör på ena väggen, och två avloppsrör som sticker upp lite ur golvet.
Har inrett med hyllsystem och krokar i taket.
Själv har jag tanken att jag aldrig kommer att återställa det till toalett, men kanske nästa ägare?
Så, fundera på vad som är enklast för dig just nu, kopplat till sannolikheten att du ska göra det till badrum igen.
Jag gjorde så här mycket på grund av att det var den minst krävande arbetsinsatsen, så hade det varit frågan om ny rördragning så hade jag skippat det.
Upprinnelsen var en mindre vattenskada efter ett läckage under tvättstället.
Så jag rev bort det som var skadat, ut med golvmattan och dit med spånskiva samt gips på väggarna.
Har pluggat vattenledningarna och avloppen.
Hade lite problem med avloppslukt, men det visade sig bero på att jag inte fått det helt tätt kring täcklocket för det avlopp som toaletten anslöt till.
Så nu är det spånskivegolv och gipsade väggar, samt två pluggade vattenrör på ena väggen, och två avloppsrör som sticker upp lite ur golvet.
Har inrett med hyllsystem och krokar i taket.
Själv har jag tanken att jag aldrig kommer att återställa det till toalett, men kanske nästa ägare?
Så, fundera på vad som är enklast för dig just nu, kopplat till sannolikheten att du ska göra det till badrum igen.
Jag gjorde så här mycket på grund av att det var den minst krävande arbetsinsatsen, så hade det varit frågan om ny rördragning så hade jag skippat det.
Klicka här för att svara