Hej forumet!

Jag har försökt hitta något bra svar på detta över internet men inte lyckats.
Så jag hoppas kunna finna rätt bland er kunskap!

Det är så att jag håller på att bygga ett sideboard i massiv valnöt.
När detta väl är klart vill jag ha en riktigt schysst ytbehandling på träet.

Finishen jag är ute efter är att behålla så naturlig färg och känsla som möjligt i träet men ändå att färgerna förstärks en aning.

Jag har hittills i mina valnötsprojekt använt Matt Osmo Hårdvaxolja. Resultatet blir helt okej, men jag tycker färgen blir lite för mycket "gyllene" och ytan blir inte riktigt matt/träkänsla utan mer att det känns som en plastig hinna.

Däremot har jag en stringhylla hemma med hyllplan i valnöt. Denna är mer naturlig i färgen men lite för matt då det också känns som en matt beläggning snarare än naturligt trä. Jag kontaktade String och fick reda på att lacken de använder är en vattenbaserad klarlack med glans 5 från Sherwin-Williams. Jag har dock inte lyckats hitta denna på konsumentmarknaden.

Så låt oss säga att jag är ute efter en finish som är någonstans mittemellan Osmo och Shrewin-Williams?

Sideboardet är av absolut högsta kvalitet med endast premiumprodukter på beslag och ben.
Allt är gjort i massiv valnöt, även baksidan/ryggen.
Med detta sagt vill jag påpeka att jag är ute efter absolut bästa resultat så helst vill jag köpa en ytbehandling som håller absolut högsta klass! :)

Är det någon som har något bra tips på ytbehandling som eventuellt kan passa mitt önskade resultat?

Stort tack på förhand!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.