Hej

Ser ni någon vits med nattsänkning?

Han tänka mig att det kan vara bra då du har ett välisolerat hus utan golvvärme i plattan?

Ska välja relglerutrustning till min vedanläggning och funderar på om jag behöver denna funktion.

Innetempgivare kommer jag att välja svårigheten är bara var jag skall placera den 90m2 x 2 plan.

/Mikael

Majgårdarna
Jag kör natt sänkning och jag märker skillnad.
Har ej golvvärme och huset är väl inte bra isolerat..

Har man et dåligt isolerat hus & desutom har högtemp system så kan man nog vinna en hel del på att natt sänka, men förutsättningen är ju att man har en kraftig värmekälla som snabt kan hmta upp värmeunderskottet utan att kostnaden ökar = funkar dåligt i nya hus.

Visst är det lönt men då enbart som en komfortgrej, man sover helt enkelt skönare vid lite lägre temperatur. Vi har nattsänkning i alla sovrummen, men endast där (vattenburen GV, träbjälklag)!

Nattsänkning i en betongplatta känns dock dom som om det inte alls skulle fungera som tänkt p.g.a. värmetrögheten...

Vi drygar ut vår något underdimensionerade acktank bra med sänkning 23-04 och 08-15. Funkar bättre än jag trodde. Det stämmer nog som CarMan skriver: Vår gamla husdel är timrad, oisolerad med en del golvdrag och kräver ganska hög temp till radiatorerna (den nya delen är mer välisolerad och har golvvärme i plattan).

T
I mitt fall har jag inte tjänat något nämvärt på nattsänkning.
Har trähus med reverterad puts byggt tidigt 30-tal, dåligt isolerat med original högtemperatursystem med ny panna. Vid sänkning ner till 16+ på natten medför att pannan går c:a 30-40 min längre på morgonen, än om vi kör nattsänkning till +17-18.
Ur komfort fungerar +17-18 bättre, vid +16 är väggarna så pass nedkylda att det nästan blir obehaglig och pannan måste jobba längre för att ta igen genomkylningen.

Jag ser 2 problem som kommer med nattsänkning specifikt hos oss.

1: Stor nattsänkning medför väl kalla väggar, det tar längre tid för pannan att få upp värmen igen så det kan bli på gränsen till obehag, luften upplevs som "väl rå" och fuktig.

2: Trähus = levande matrial som genom värmeväxlingar rör på sig, så vid för stora sänkningar kan virket i huset röra sig så pass mycket att sprickor uppstår i tapeter om man har väggarna i original utan gips (original = träplank-papp-masonit-2 lager tapet).

Sen får man också beakta att om man t.ex kör nattsänlning mellan kl. 22-06, medför detta att pannan jobbar max varje morgon genom att dels värma upp huset igen samt samtidigt generera varmvatten för morgonduschen när familjen stiger upp, hos oss har VVB företräde före uppvärmningen genom inställningen, men i en del äldre system tar det alltså mycket längre tid att generera varmvatten om både VVB och värme går samtidigt ( beroende på pann-kapaciteten).

Med mitt trixande i vårt hus kör jag nu ner till c:a 17 natt, -dag + 21, ger vår VVB företräde men ser till att radiatorena drar igån c:a 1 tim innan folk stiger upp och börjar förbruka varmvatten, då finns det tid nog för värmen att vara kvar när VVb tar över.

Naturligtvis är detta specifikt för vårt 30-tals hus, men delar av problematiken kan säkert även vara på plats för hus av yngre/äldre generationer och byggnadstyp.
Tror att det bästa är att "klocka in" sitt eget hus genom att stänga av värmen vid en viss tidpunkt och ta tid på hur lång tid som värmen finns kvar och hur lång tid det tar innan temp gåt ned till t.ex + 16 eller 17, sen slå på värmen och ta tid på uppvärmingstiden till t.ex +21 som de flesta kör med, sen får man räkna av tiden för VVB som ligger mellan 45min - 1.30 tim beroende på storlek och uppvärmingssätt.

ByggaNytt skrev:
Visst är det lönt men då enbart som en komfortgrej, man sover helt enkelt skönare vid lite lägre temperatur. Vi har nattsänkning i alla sovrummen, men endast där (vattenburen GV, träbjälklag)!

Nattsänkning i en betongplatta känns dock dom som om det inte alls skulle fungera som tänkt p.g.a. värmetrögheten...
I vårt nya hus har vi i sovrummen betongplatta med vatteburen golvvärme och kommer därför få svårt att få till komfort-nattsänkning, men en lösning torde finnas i och med att vi installerar luftkonditionering i några rum (däribland sovrum).

Man kan ju ha kvar värmen på i golvvärmen dygnet runt, men slå på lite kyla i luftkonditioneringen (bara i sovrummen) i början på kvällen så att lagom temperatur uppnås vid sänggående. Under natten är sedan luftkonditioneringen avstängd, så att temperaturen sakta stiger tills den når optimal uppstigningstemperatur på morgonen (23 grader vill nog vi ha på morgonen, sambon är lite frusen). Tror ni att det skulle funka bra?

(Givetvis är det inte optimalt ur ett energiperspektiv att både värma och kyla ett rum samtidigt, men det vet jag, så det behöver ni inte säga).

Ha ha Ksund, ja det var en lite annorlunda lösning :D

Jag kanske hellre skulle öpnna ett fönster och sänka temperaturen i sovrummet om man vill av komfortskäl. Då erhåller du gratis kyla och slipper använda din AC.

Jag ska prova att ha en låg grundtemperatur, kanske 19-20 grader med hjälp av golvvärmen i plattan. Sedan hoppas att solen skiner på dagen så att värmen ökar, alternativt sparkar jag igån pelletskaminen som lätt värmer de utrymmen som används dagtid.

Vårat hus är klart i Januari så man få avvakta tills dess innan man börjar prova sig fram. Misstänker att alla hus är unika och man måste prova sig fram för att uppnå bästa komfort och ekonomi.

WeeBe skrev:
Ha ha Ksund, ja det var en lite annorlunda lösning :D

Jag kanske hellre skulle öpnna ett fönster och sänka temperaturen i sovrummet om man vill av komfortskäl. Då erhåller du gratis kyla och slipper använda din AC.
Ja, problemet är att det är svårt att tidsstyra fönstrena. Jag känner mig själv och vet att jag kommer att glömma att öppna fönstret vid rätt tid varje kväll. Och när man inte är hemma vill man ju inte att fönstret automatiskt ska öppnas.

Kanske man ska sätta en enkel fläkt som blåser in luft utifrån när kylan ute räcker till (och bara köra AC:n på sommaren) och så tidsstyra den fläkten.

Hmm, en annan idé. Vi har FTX-system för ventilationen. Går det att styra den så att den på kvällen forcerar in extra luft i just sovrummen (och automatiskt minska ventil-öppningen i de andra utrymmena)?

Ok, då färstår jag lite bättre. Du vill helautomatiskt ha nattsänkning endast i sovrummen, och de ska vara behagligt varma på morgonen... knivigt att lösa.

FTX:en kan väl inte blåsa kalluft specifikt i vissa rum, utan då blir det i alla tilluftsventiler. Men det kanske inte gör så mykcet om du får lite kyligare i vardagsrummet på kvällen. Du kan ta fram en filt i soffan då du tittar på TV. :)

Annars kanske en tidsstyrd PAX fläkt i sovrummen som trycker in lite kyla på kvällen kan funka. Risken är väl då att de alltid ventilerar lite extra och det blir kyligt.

Annars kan man sova naken utan täcke, men det är inte så mysigt  :-/

Nej, jag ger upp, det där får du nog fundera lite på. Det är inte helt lätt att lösa. :-?

Ksund skrev:
Ja, problemet är att det är svårt att tidsstyra fönstrena. Jag känner mig själv och vet att jag kommer att glömma att öppna fönstret vid rätt tid varje kväll. Och när man inte är hemma vill man ju inte att fönstret automatiskt ska öppnas.

Kanske man ska sätta en enkel fläkt som blåser in luft utifrån när kylan ute räcker till (och bara köra AC:n på sommaren) och så tidsstyra den fläkten.

Hmm, en annan idé. Vi har FTX-system för ventilationen. Går det att styra den så att den på kvällen forcerar in extra luft i just sovrummen (och automatiskt minska ventil-öppningen i de andra utrymmena)?
några sådana här kanske?
http://www.swegon.com/swegon/templates/ClusterPage____27972.aspx

Tack för infon! Jag ska kolla på det och diskutera med vent-entreprenören om det kan vara något för oss.

Men nu ska jag inte stjäla tråden av frågeställaren längre, så låt oss återgå till dennes fråga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.