Hejsan allihopa!
Jag har ett Heru 100s ftx system och gick igenom manualerna lite och läste något om nattkyla.. då vi har fruktansvärt varmt här i huset, uppemot 30 grader hela övervåningen.
Jag förstår inte riktigt hur man skall tyda detta och jag antar att den går att ställa in så det kyler lite oftare? Och inte bara på "natten" och om någon här förstår sig på detta bättre än mig så förklara gärna
Jag har ett Heru 100s ftx system och gick igenom manualerna lite och läste något om nattkyla.. då vi har fruktansvärt varmt här i huset, uppemot 30 grader hela övervåningen.
Jag förstår inte riktigt hur man skall tyda detta och jag antar att den går att ställa in så det kyler lite oftare? Och inte bara på "natten" och om någon här förstår sig på detta bättre än mig så förklara gärna
Nattkyla fungerar så att aggregatet inte återvinner inomhusluftens värme på natten när det är kallare ute. Istället körs den kalla luften in direkt. Det fungerar således bara när det är kallare ute än inne.
Så i detta fall måste det vara 20 grader ute för att de ska börja kyla? Om in/ut diff är 5 grader och frånluft hög är på 25?tommib skrev:
Har samma aggregat och är också nyfiken på inställningsmöjligheterna på nattkyla.
Vilken tid börjar och slutar funktionen?
Kan man ställa in flödet under nattkyla? Vill inte ha så högt flöde som den verkar ge. Är denna höjning konstant eller tills något villkor är uppfyllt?
Vilken tid börjar och slutar funktionen?
Kan man ställa in flödet under nattkyla? Vill inte ha så högt flöde som den verkar ge. Är denna höjning konstant eller tills något villkor är uppfyllt?
Hej, nattkyla fungerar väldigt enkelt men för att förklara det så enkelt som möjligt:
Vad nattkyla inte är:
-nattkyla innebär inte att luften kyls ner
-nattkyla är inte något kylbatteri som hjälper till och kyler ner luften på sommaren
Vad nattkyla är:
Under svala sommarnätter så kommer aggregatet (om nattkylan är på) att öka tilluften i huset. Dvs tänk dig att du öppnar fönstrerna på nätterna, det är i lite samma princip med nattkylan.
Det är lite vilseledande funktions namn på den, har haft många kunder som ställt denna frågan. Jag brukar alltid säga att man inte ska förvänta sig nånting förutom att det möjligtvis blir lite svalare på nätterna. När tilluften är svalare på nätterna så kommer aggregatet att öka på mängden frisk luft som strömmar in i huset. Det kommer således inte kyla ner eller jobba ner temperaturen.
Jag är inte helt 100% på detta:
Det kan vara så att nattkylan också svalkar ner aggregatet om det nu t ex står i vind där det blir uppemot 50 grader på somrarna så är det mycket möjligt att aggregatets temp sjunker när mängden svalkande tilluft ökar på nätterna. Ring Östberg och prata direkt med dom: 0226-860 09 så får du en exakt förklaring och genomgång på hur du använder funktionen.
Vad nattkyla inte är:
-nattkyla innebär inte att luften kyls ner
-nattkyla är inte något kylbatteri som hjälper till och kyler ner luften på sommaren
Vad nattkyla är:
Under svala sommarnätter så kommer aggregatet (om nattkylan är på) att öka tilluften i huset. Dvs tänk dig att du öppnar fönstrerna på nätterna, det är i lite samma princip med nattkylan.
Det är lite vilseledande funktions namn på den, har haft många kunder som ställt denna frågan. Jag brukar alltid säga att man inte ska förvänta sig nånting förutom att det möjligtvis blir lite svalare på nätterna. När tilluften är svalare på nätterna så kommer aggregatet att öka på mängden frisk luft som strömmar in i huset. Det kommer således inte kyla ner eller jobba ner temperaturen.
Jag är inte helt 100% på detta:
Det kan vara så att nattkylan också svalkar ner aggregatet om det nu t ex står i vind där det blir uppemot 50 grader på somrarna så är det mycket möjligt att aggregatets temp sjunker när mängden svalkande tilluft ökar på nätterna. Ring Östberg och prata direkt med dom: 0226-860 09 så får du en exakt förklaring och genomgång på hur du använder funktionen.
Skulle kolla om jag hade nattkyla aktiverat på mitt 100 S EC men jag kom inte så långt för jag fick se detta, återvinning kyla? Eftersom vi kyler med luftvärmepump antar jag att aggregatet försöker kyla tilluften med den svalare frånluften. Smart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar själv på att skaffa en luftvärmepump för kylan och funderar hur det fungerar med Heru aggregatet. Upplever ni att återvinningen av kyla gör att kylan sprids i huset? Eller har det inte.någon effekt?R Runnis skrev:
Nej inget kännbart om kylåtervinningen gör någon skillnad.@ @ndreas skrev:
Vi har sedan dess satt in ytterligare en luftvärmepump för kyla.
Jag har svårt att sova när det är varmt och klibbigt. Den gamla luftvärmepumpen sitter i hallen och måste stå på låg temperatur för att det ska bli riktigt svalt i sovrummet. Det gick bra med ett par extra fläktar på låg hastighet, riktigt bra faktiskt. Men jag gillar inte att ha så svalt i huset så vi satte in en luftvärmepump i sovrummet. En svart Mitsubishi Design som är väldigt tyst.
Ska du kyla hus eller sovrum välj en luftvärmepump.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



