Hejsan allihopa!

Jag har ett Heru 100s ftx system och gick igenom manualerna lite och läste något om nattkyla.. då vi har fruktansvärt varmt här i huset, uppemot 30 grader hela övervåningen.

Jag förstår inte riktigt hur man skall tyda detta och jag antar att den går att ställa in så det kyler lite oftare? Och inte bara på "natten" och om någon här förstår sig på detta bättre än mig så förklara gärna :)
 
  • Sida ur manual för Heru 100s ftx-system med rubriken "Aktivera nattkylning" och instruktioner om inställningar av systemet.
  • Östberg Heru 100s FTX-systemets kontrollpanel visar temperatur och fläktinställningar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på en Heru 100s FTX-system med öppen inställningsmeny för nattkyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nattkyla fungerar så att aggregatet inte återvinner inomhusluftens värme på natten när det är kallare ute. Istället körs den kalla luften in direkt. Det fungerar således bara när det är kallare ute än inne.
 
  • Gilla
hemmabygg och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nattkyla fungerar så att aggregatet inte återvinner inomhusluftens värme på natten när det är kallare ute. Istället körs den kalla luften in direkt. Det fungerar således bara när det är kallare ute än inne.
Så i detta fall måste det vara 20 grader ute för att de ska börja kyla? Om in/ut diff är 5 grader och frånluft hög är på 25?
 
tommib
Ja, när frånluften är varmare än Frånluftstemp hög och diffen stämmer så startar kylfunktionen. Den verkar forcera ventilationen så det kan hända att aggregatet låter mer i det läget.
 
Har samma aggregat och är också nyfiken på inställningsmöjligheterna på nattkyla.
Vilken tid börjar och slutar funktionen?
Kan man ställa in flödet under nattkyla? Vill inte ha så högt flöde som den verkar ge. Är denna höjning konstant eller tills något villkor är uppfyllt?
 
Hej, nattkyla fungerar väldigt enkelt men för att förklara det så enkelt som möjligt:


Vad nattkyla inte är:
-nattkyla innebär inte att luften kyls ner
-nattkyla är inte något kylbatteri som hjälper till och kyler ner luften på sommaren

Vad nattkyla är:
Under svala sommarnätter så kommer aggregatet (om nattkylan är på) att öka tilluften i huset. Dvs tänk dig att du öppnar fönstrerna på nätterna, det är i lite samma princip med nattkylan.

Det är lite vilseledande funktions namn på den, har haft många kunder som ställt denna frågan. Jag brukar alltid säga att man inte ska förvänta sig nånting förutom att det möjligtvis blir lite svalare på nätterna. När tilluften är svalare på nätterna så kommer aggregatet att öka på mängden frisk luft som strömmar in i huset. Det kommer således inte kyla ner eller jobba ner temperaturen.

Jag är inte helt 100% på detta:
Det kan vara så att nattkylan också svalkar ner aggregatet om det nu t ex står i vind där det blir uppemot 50 grader på somrarna så är det mycket möjligt att aggregatets temp sjunker när mängden svalkande tilluft ökar på nätterna. Ring Östberg och prata direkt med dom: 0226-860 09 så får du en exakt förklaring och genomgång på hur du använder funktionen.
 
Skulle kolla om jag hade nattkyla aktiverat på mitt 100 S EC men jag kom inte så långt för jag fick se detta, återvinning kyla? Eftersom vi kyler med luftvärmepump antar jag att aggregatet försöker kyla tilluften med den svalare frånluften. Smart.
Display av ventilationsaggregat som visar återvinning av kyla och fläktstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@
R Runnis skrev:
Skulle kolla om jag hade nattkyla aktiverat på mitt 100 S EC men jag kom inte så långt för jag fick se detta, återvinning kyla? Eftersom vi kyler med luftvärmepump antar jag att aggregatet försöker kyla tilluften med den svalare frånluften. Smart.
[bild]
Funderar själv på att skaffa en luftvärmepump för kylan och funderar hur det fungerar med Heru aggregatet. Upplever ni att återvinningen av kyla gör att kylan sprids i huset? Eller har det inte.någon effekt?
 
@ @ndreas skrev:
Funderar själv på att skaffa en luftvärmepump för kylan och funderar hur det fungerar med Heru aggregatet. Upplever ni att återvinningen av kyla gör att kylan sprids i huset? Eller har det inte.någon effekt?
Nej inget kännbart om kylåtervinningen gör någon skillnad.
Vi har sedan dess satt in ytterligare en luftvärmepump för kyla.
Jag har svårt att sova när det är varmt och klibbigt. Den gamla luftvärmepumpen sitter i hallen och måste stå på låg temperatur för att det ska bli riktigt svalt i sovrummet. Det gick bra med ett par extra fläktar på låg hastighet, riktigt bra faktiskt. Men jag gillar inte att ha så svalt i huset så vi satte in en luftvärmepump i sovrummet. En svart Mitsubishi Design som är väldigt tyst.

Ska du kyla hus eller sovrum välj en luftvärmepump.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.