14 206 läst ·
451 svar
14k läst
451 svar
NATO bra eller obra eller jaha?
Vet inte vad du menar? jag bara fyller i fakta, Ryssland annekterade Krim 2014, jag har inte påstått något annat.O [old rusty] skrev:
Ni som påstår att saker händer helt oprovocerat och att vissa länder eller ledare bara är onda eller galna, ni måste själva inse att det är ni som är indoktrinerade av propaganda, världen fungerar inte så, det är inte star wars eller harry potter.
historien går alltid igenE elmont skrev:Men är det inte så att Puttin har en släng av storhetsvansinne och har en önskan om att bli den nya tsaren som enväldigt styr över dom stackars folken i Ryssland och dess omgivning. Allt tyder ju på det om man ser till den stora rädsla han har för att folk ska få yttra sig fritt och bilda opposition.
Nä det skrev jag inteR RoAd skrev:
Men det som Amnesty skrev gjorde ju Zelinski väldigt upprörd, för det pekade på att civila sköldar hade använts av ukraina.
Jag var ju inte där så jag vet ju inte
Ja vi blir ju alla mer eller mindre plundrade av den härskande klassen i våra länder. men den plundringen som ryssland utsattes för efter sovjets fall var något i hästväg, mer liknande något som skulle ske efter en krigskapitulation.R RoAd skrev:Trams. Det enda som skedde när Putin tog över var att andra personer än tidigare plundrade landet, nämligen Putins kompisar.
Och av vilken anledning är han tvungen att våldta och mörda befolkningen i Ukraina för att hindra "väst" (mycket luddigt uttryck) att plundra Ryssland?
Snarare verkar det som om Putin vill plundra Ukraina, inte sant?
Edit: Ser att du slängde in "maidan kuppen" efter jag svarade. Då börjar vi ju närma oss rysstrolls-bingo för det är väl en av de vanligaste lögnerna ni kommer med. Det var ingen kupp, folket tröttnade helt enkelt på att deras valda ledare inte gjorde som de ville och istället sålde ut landet till Ryssland. Rysslands knähund Janukovytj avsattes demokratiskt av parlamentet, och han flydde sedan till Ryssland.
"Rysslands knähund Janukovytj avsattes demokratiskt av parlamentet, och han flydde sedan till Ryssland"
Demokratiskt att med hjälp av paramilitära Nazistgrupper storma parlamentet och svårt misshandla politiker och talmannen tills denne skrev på parlamentets upplösning. om det är demokrati för dig så vill jag inte ha din demokrati.
Det är kanske mina kompisar du känner?F fsn skrev:Jag har bekanta förhållandevis högt upp i Flygvapnet, sen tidigare pilot på både Viggen och Gripen. Det Max Villman föredömligt glömt bort att nämna är de 1500 personer som behövs på marken bara för att få upp Gripen i luften, det är längre tid än 6 månaders utbildningstid och med det faktum att Ukraina väntar på sina F16 och bundit upp sin kapacitet på marken för det systemet så är inte Gripen ett realistiskt alternativ. Jämfört med F16 som det finns ett överflöd av så är det också starkt begränsat utbud på Gripen. Ungern lär knappast ge bort sina tex.
efter du lärt dig flyga stridflygplan tex sk60, fpl 35,37, F16
så är det 6 månaders typinflygning på flp39
därefter ytterligare 1-2 år för att lära dig utnyttja hela potentialen i systemet och lyckas i strid.
systemet är utomordentligt väl anpassat för svenska förhållanden inte minst med vägbasering och snabb klargöring. Men precis som du skriver så tappar du förmågan snabbt om du inte har stöd från en basbataljon och centrala verkstäder.
Så du menar att "händelsen" då Ryssland startade kriget mot Ukraina var framprovocerat av Ukraina och att vi som inte ser/förstår att det berodde på nazisterna i Ukraina är indoktrineradeL lop3r skrev:Vet inte vad du menar? jag bara fyller i fakta, Ryssland annekterade Krim 2014, jag har inte påstått något annat.
Ni som påstår att saker händer helt oprovocerat och att vissa länder eller ledare bara är onda eller galna, ni måste själva inse att det är ni som är indoktrinerade av propaganda, världen fungerar inte så, det är inte star wars eller harry potter.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
lop3r, det du skriver är 100% LÖGN, LÖGN och LÖGN.L lop3r skrev:Nej bara Krim, donetsk och lugansk har legat i inbördeskrig med ukraina sedan dess, 14000 hade dött där sedan 2014 innan ryssland gick in. Ukraina är ett djupt splittrat land som inte existerade i dess nuvarande form förrän andra världskrigets slut typ innan dess var det en del av ryska imperiet och andra delarna av polen vad jag förstår, därav är det extrema motsättningar mellan de olika delarna av landet.
100% LÖGN. Ryssland invaderade Krim i februari 2014. Inte ETT enda skott hade avlossats innan dess.
Något inbördeskrig var det INTE. Mannen som genomförde övertagandet av Donetsk och Luhansk och sedermera var försvarsminister i "folkrepubliken Donetsk" var Igor Girkin. En man från Moskva, inte Ukraina. Han är dömd i för att ha skjutit ner ett Malysiskt passagerplan. Han hävdar själv att det var en rysk militär operation, inte något som leddes av personer i Donetsk eller Luhansk.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Ryssarna invaderar, vad ger dem rätt att skjuta på ukrainska civila? Då får de helt enkelt låta bli att invadera.electroluxaren skrev:
Chocken att om man har en avvikande åsikt i det här landet kallas man fula saker, verkligen! Jag har blivit kallad rasist och nazist i hela mitt vuxna liv, nu har dock majoriteten av alla svennebananpellejönsar börjat tycka som mig i den frågan så då börjar vi med nästa sak att kasta epitet angående...AndersMalmgren skrev:
Det beror väl till stor del vilken åsikt det är? Jag antar att du förstår om folk blir upprörda om du argumenterar för att du ska få våldta barn? Likaså blir folk upprörda om man försöker försvara att Ryssland våldför sig på sitt grannland Ukraina. Våldtäkt och bortrövande av barn verkar ingå i övergreppen.RoTe skrev:
Chocken att om man har en avvikande åsikt i det här landet kallas man fula saker, verkligen! Jag har blivit kallad rasist och nazist i hela mitt vuxna liv, nu har dock majoriteten av alla svennebananpellejönsar börjat tycka som mig i den frågan så då börjar vi med nästa sak att kasta epitet angående...
Lustigt nog verkar många av ni som kallats för rasister och nazister vara samma personer som nu försöker relativisera (och t.o.m. försvara) Rysslands angrepp. Kan kanske informationen ni baserar era åsikter på (alternativmedia) möjligtvis ha sina rötter någonstans i Ryssland?
Jag skulle inte bli förvånad om du också är skeptisk till klimatkrisen och covid-vaccin.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Det är återigen inget inbördeskrig. Ryssland har tagit in alla möjliga legosoldater. Från afrikanska länder, från Kina, från Nepal, från Syrien. Så, helt riktigt: Många av de som stridit mot Ukraina är inte ryssar.L lop3r skrev:Jovisst och alla som stridit mot ukraina i inbördeskriget sedan 2014 är ryssar eller? (eller ja NU är dom ju faktiskt det) du vet att de flesta som bor där är rysktalande och ser sig som ryssar va? vilket inte är så konstigt för dom har varit ryssar typ genom hela historien. Läs lite historia, tro inte blint på vad Washington säger, dom ljuger alltid för att främja sina positioner.
Om du backar bandet lite så kan du läsa att jag är negativ till sveriges natointräde, alltså har det inget med våldtäkt av barn att göra din mupp.R RoAd skrev:Det beror väl till stor del vilken åsikt det är? Jag antar att du förstår om folk blir upprörda om du argumenterar för att du ska få våldta barn? Likaså blir folk upprörda om man försöker försvara att Ryssland våldför sig på sitt grannland Ukraina. Våldtäkt och bortrövande av barn verkar ingå i övergreppen.
Lustigt nog verkar många av ni som kallats för rasister och nazister vara samma personer som nu försöker relativisera (och t.o.m. försvara)Rysslands angrepp. Kan kanske informationen de baserat sina åsikter på (alternativmedia) möjligtvis ha sina rötter någonstans i Ryssland?
Jag skulle inte bli förvånad om du också är skeptisk till klimatkrisen och covid-vaccin.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Dumheter.L lop3r skrev:Nej jag menar att invasionen är framtvingad av USA för att försvaga Ryssland, och att det har misslyckats. genom att säga upp minsk avtalen och hota med stor offensiv mot lugansk och donetsk pressade man ryssland att gå in. man ville strida mor ryssland till den sista ukrainaren och det har man snart gjort.
Vilket av Minskavtalen menar du? Det där Ryssland uppfyllt sina delar? Hoppsan, det finns inget sådant.
Det finns också ett Budapestavtal, där bland annat Ryssland lovar att inte hota om eller använda våld mot Ukrainas (och Kazakstans och Belarus) territoriella integritet eller politiska självständighet. Ryssland hotar med glädje inte bara Ukrainas utan även Sveriges och andra länders politiska självständig, liksom de även då Ukrainas territorium (och andra länders). Även om det nu vore så att Ryssland anser att makten förflyttades felaktigt i Ukraina så ger det inte Ryssland någon som helst rätt att klampa in i landet.
Det är ingen som tvingat Ryssland att starta en invasion, det har de valt helt själva att göra. Det finns en skurkstat i detta sammanhang och det är uppenbart Ryssland.