S
jaha :) pinsamt av mig

du vill inte vända på grindsklyckan?
 
hahalj
Tja, skulle katterna kunnat svara på frågan så hade det tveklöst blivit: "Ursäkta? Såklart vi är TIGRAR, några andra kattdjur finns inte" ;)

Vända på grindklinkan? Du tror inte principen fungerar?
grindklinka1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
tyckte du skrev att grindklyckan var för smal.
trodde den var vänd åt andra hållet, för dörren är väl inte 100*100mm virke?
 
hahalj
SBH skrev:
tyckte du skrev att grindklyckan var för smal.
trodde den var vänd åt andra hållet, för dörren är väl inte 100*100mm virke?
Stolpen är 100x100. Dörren är 45x45. Max bredd för klinkan är 75 mm. Därmed passar den över dörren, men inte över stolpen. Därför måste klinkan ut en bit från stolpen så den kan ramla bakåt mot stolpen när man lyfter upp den. Enligt skissen ovan.
 
hahalj
heden68 skrev:
Jag har ett rullås med ett par enkla dragknoppar i min nätdörr det kanske fungerar.
[länk]
Funkar sådana utomhus? Förnicklad mässing... hmm.
 
Har bara min grind monterad på sommaren och då under tak så jag vet inte.
Känns inte som det skulle vara några problem för det är ju bara en rulle / fjäder som är rörlig så med lite fett i mellan åt så borde det klara sig.
Finns fler modeller att välja på (ABLOY Rullås 4238) men jag hitta ingen på marin sidorna.
 
hahalj skrev:
Karmstolparna sitter där redan, de är en del av existerande altan- och entrétakskonstruktion. Dörren blir i 45x45 virke...
Du kan väl sala ut med t.ex. 22x45 (standarddimension hos brädgårdarna) så att klinkan passar.
Nätdörren blir ett par centimeter smalare. Det gör väl inget?
 
hahalj
KnockOnWood skrev:
Du kan väl sala ut med t.ex. 22x45 (standarddimension hos brädgårdarna) så att klinkan passar.
Nätdörren blir ett par centimeter smalare. Det gör väl inget?
Nä, exakt. Det är så det får bli. Det var det jag försökte mig på att illustrera i skissen ovan...
 
Redigerat:
hahalj
Så här får det bli nu.
Dörr_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden kan inte ses, men det låter som att vi är överens.

Det är dock et bra tag tills jag känner behov av en nätdörr.
Men då brukar det i och för sig vara försent att göra något.

Kanske bra att vara ute i god tid :thumbup:
 
hahalj
Vi är överens, absolut.

Det var denna bilden jag försökte få med i förra inlägget, vet inte varför den inte syntes?

Dörr_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ml74
  • Laddar…
Jag tycker att det ser väldigt bra ut!

Hoppa att övriga familjen känner sig bekväm med hönsgårdslooken också :)
 
hahalj
Jag kommer använda den här typen av svart nät med maskor 25x25mm:
radjursbild_med_softbinder.jpg
just för att minimera hönsgårdskänslan. På håll är det nästan osynligt. Men visst, lite instängt kan det säkert kännas.
 
Var hittar du det nätet? Det ser ju fint ut!

Och du tänker väl inte stänga ut rådjuren från de goda tulpanlökarna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.