5 455 läst ·
30 svar
5k läst
30 svar
Nätägaren bytat till tn-s efter skåpsbyte?
Ok.J jonaserik skrev:
Då försöker jag borra ut till höger om plintarna istället, i en vinkel neråt, sen tätar jag med en tub väderbeständigt silikon på utsidan
Tack för hjälpen/bollplanket
Till höger ??? där har du spänningsförande plint, i mitt tycke skulle jag går förbi skåpet och gå in på undersidan, det finns gått om plats att borra där, och ingen risk för vatten eller annat vid arbete, men klart upp till var och en vad som anses bäst för tillfället.
Jaja på undersidan då, har inte kollat så noga på det, får hoppas där är plats att gå på undersidan och upp till plinten.. Inte så lätt att fästa kabeln i skåpet, för mätaren sitter på höger sida. Ska se om jag hittar ett foto på mitt skåp.J jonaserik skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Men vad är läget? Har nätägaren bara kopplat skåpet, inte kopplat ihop det med huset? Det är ju inte säkert att man överallt kan gå med 5 ledare från fasadskåpet. Om det finns undercentraler som matas med 4 ledare, så måste det vara 4 ledare hela vägen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är svårt att få grepp om helheten här, vad du har och vad du vill komplettera med. Att sy nollan vidare från en JFB till en annan går bra, men skulle det bli fler ledare, t.ex för en grupp som du vill ha utanför alla JFBer så blir det mer tveksamt. Så om centralen är ny, eller inte byggd ännu, kan du gärna montera en extra N-plint som inkommande N landar på och sedan fördelas till varje JFB.H Husägaren87 skrev:
För det andra ska du göra en ledningsdimensionering för dina nya kablar för att säkerställa att 6 mm² räcker. De uppgifter som behövs där är syftet med ledningen (önskad belastning), förimpedansen i mätarskåpet som nätägaren kan ge uppgift på, och längd på ledningen.
Detta är inte aktuellt vad jag förstår men för ordningens skull så är du bunden till utgående TN-S-ledningar från ditt mätarskåp såsom kundplinten där ser ut. Du har ingen PEN till den plinten. Om huset är byggt 74 är det inte omöjligt att det krävs TN-C i någon gammal del av byggnaden?
Är det inte ditt skåp på bilden i #1? Utgående från den bilden har du ju som sagt en helt korrekt inkopplad femledare från utgående kundplint. Ska du ta dig in med flera bör du följa vad jonaserik skrev om att helst inte gå in upptill pga risk för medföljande vatten. Det går givetvis men får avpassas efter vad du har för fasadbeklädnad osv så bäst om du kan lossa någon bräda etc och få in den nya likt i bilden och inte försöka borra sig in nära skåpet.H Husägaren87 skrev:
En annan sak du bör se upp med men som knappast behöver bli aktuell är vad du skrev någonstans tidigare om att gå in med PEN på JFB och därifrån till jordskenan vid fyrledare. Så ska du inte göra utan PEN till jordskenan och därifrån till inkommande på JFB. Och som Bo skrev kan det däremot gå bra att bygla N mellan några brytare men även där helst en punkt att dela ut från i det fallet.
Kabel kan du välja både 5G6 eller typerna 4x6+6 det spelar ingen roll men kanske lite enklare för dig som ovan att köra 5G6 utan skärmledaren (eller koncentrisk ledare för mer riktig benämning). Viktigast är att du kör femledare där du gör nytt och så verkar det ju vara där du ska jobba nu. Är det inte ditt skåp på bilden och det kommer till delar med äldre fyrledare kan du ansluta den där också det är inget fel utan så skåpen standardmässigt byggs för att kunna ansluta båda sätten vid kundplint bara inkommande är TN-C.
Om du är osäker vilket det verkar är det bättre du frågar någon gång mer här än att det blir fel om du ändå gör jobb som egentligen är otillåtna som du säkert vet.
Ingen är bunden till TN-S från utgående plint , det går att välja vad man vill där, beror helt på vilka förutsättningar som är, det med förläggning till central är en för varje centrals utförande, finns inget förbud mot att ansluta på utgående plint 5 eller 4 ledarkabelBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Så som det ser ut nu är det endast TN-S på den plinten. Formellt är det enda som saknas en blå tejpsnutt på PE-ledaren, som i så fall ska finnas i båda ändar så att inga misstag sker i framtiden.
Det vet du inte hur det är kopplat bakom plombad del, kundplinten är för 16 mm2 och 5 anslutningar och det går att koppla vad man vill där och gå ut med TN-C eller TN-S samtidigt, det är ingen mellancemtral det ska gå till,då är rätt kabel som användas.Bo.Siltberg skrev:
Det måste vara raka svar till en som frågar och inte något så här eller här
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ett rakt svar är att det vi ser på bild i mätarskåpet formellt är en TN-S-plint. PEN-ledare ska ha en blå tilläggsmärkning, det är något jag inte kan backa på. Man kan ha "glömt" den vid denna installation men som det ser ut just nu är det endast TN-S på denna plint. Dess area eller annat är ovidkommande.
Nu är det så att nu är det ansluten en 5 ledare på plinten och inget annat , kan DU se någon annan kabel som är ansluten på plinten NU, att då komma med en massa skitsnack om märkning av något med blå, när det inte existerar på plats, så håll dig till fakta i objektet, du har en viss förmåga att påpeka än det ena och än det andra som inte hör till en TS fråga. I all ära har du en hel del kunskap i det teoretiska MEN inte i det praktiska, Håll dig borta från en fråga om du inte kan svara på den med fakta och gå inte som katten kring het gröt och ska försöka lindra något av det du skrivit, när du får ett påhugg. Det är bara ett tips till dig från en som kanske har samma kompitens eller mer och det med kompitens finns fler på detta forum som inte yvs över sina inlägg som en del gör och blir påhejade av andra , samt ska jaga och utge en massa gillande för att komma högt upp på listan, Så tänk till lite ni som är på forumet och ge fakta och inte något tänkande om det eller det, och med kanske 50 st inlägg för ett banalt vägguttagBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det var du själv som i två inlägg i början sa att man kan gå ut med TN-C ifrån denna plint trots att det inte var aktuellt för TS. Det är sant, i praktiken, skåpen är gjorda för det. Men en liten formell miss gör det inte strikt tillåtet som det ser ut just nu. En PEN-ledare ska ha blå tilläggsmärkning.
NU är det så att läser du # 8 så har TS en 4X6+6 och frågan var om det gick koppla på plinten och det svarade jag på att det går bra, det är inte en fråga om PE eller PEN som som ska märkas eller inte. Du försöker kringgå det andra skriver till din fördel med inlägg inlindat i bomull, ett gott försök men tänk till lite, det är inte bara du som har kunskaper i EL och framförallt i den praktiska delen är din kunskap nära nollstrecket och bara läst vad andra framför i ämnet, samt memorerat en del av det och framför som sin egen kunskap, inget bra.Bo.Siltberg skrev: