2 033 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nåt är sjukt..
..i eftermarknadsbranschen, har en gammal Dolmar motorsåg i garaget som jag kikar på åt en kompis då den egentligen aldrig velat gå som den ska. Vid min initiala undersökning konstaterades uppruttnad bränsleslang, en del som inte riktigt är en rak gummislang, utan den har tankgenomföringen ingjuten i sig. Då Dolmar numera är helägda av Makita är det Makita som har reservdelslagret, så jag kollar upp artikelnumret på delen och kontaktar en av mina närmaste makitasäljare, men de hänvisar mig vidare, och jag förstår att de helst vill slippa mig. Jag tar istället kontakt med nästa återförsäljare där en man tar artikelnumret och lovar återkomma när han vet priset, och idag ungefär ett dygn efteråt kom svaret, 250kr är priset och leveranstiden är 2 veckor, då får jag hämta delen hos dem, 6 mil bort. Jag tycker det känns dyrt och kollar lite på nätet, 10 minuter senare har jag beställt delen från england med samma leveranstid för 9,12 pund, dvs ca 120kr, inklusive frakt till mig, själva delen kostar dryga femtiolappen, dvs 20% av det svenska priset. Frågan är vem i hela friden är det som skor sig? För många led i reservdelshanteringen kanske? Lite mörkrädd blir man ju...
Har också funderat över detta, reeservdelar i allmänhet är mycket dyrare i Sverige, dubbla eller tredubbla priset är inte alls ovanligt.
Nu tar jag genast min chans att spy lite galla på Essve. Helt utan belägg drar jag en rant om att Essve (som i mitt tycke har en tendens att slänga på helt sjukt mycket på priset på Makitas prylar) är de som ser till att delen blir dyr här i Sverige. Rätt eller fel?
Essve har väl inte längre agenturen för Sverige, utan det är Makita Sverige.
Fördelen är, förmodligen, att vi kommer se Makita på Jula, CO, Harald Nyborg you name it.
Nackdelen är, bl.a., att all reparation måste gå genom auktoriserad verkstad. Ett jävla meck. Tidigare kunde återförsäljaren bara slänga ut ett nytt batteri, laddare eller reservdel till kunden direkt på plats för att sedan ta reklamationen med Essve. Det funkar inte idag.
Summa summarum; förmodligen lite billigare makiner. Rutten service.
Fördelen är, förmodligen, att vi kommer se Makita på Jula, CO, Harald Nyborg you name it.
Nackdelen är, bl.a., att all reparation måste gå genom auktoriserad verkstad. Ett jävla meck. Tidigare kunde återförsäljaren bara slänga ut ett nytt batteri, laddare eller reservdel till kunden direkt på plats för att sedan ta reklamationen med Essve. Det funkar inte idag.
Summa summarum; förmodligen lite billigare makiner. Rutten service.
har inte Jula och HN haft Makita under Essves tid? eller i alla fall några modeller?skerfe skrev:Essve har väl inte längre agenturen för Sverige, utan det är Makita Sverige.
Fördelen är, förmodligen, att vi kommer se Makita på Jula, CO, Harald Nyborg you name it.
Nackdelen är, bl.a., att all reparation måste gå genom auktoriserad verkstad. Ett jävla meck. Tidigare kunde återförsäljaren bara slänga ut ett nytt batteri, laddare eller reservdel till kunden direkt på plats för att sedan ta reklamationen med Essve. Det funkar inte idag.
Summa summarum; förmodligen lite billigare makiner. Rutten service.
Essve må ha varit dyra men har varit duktiga på att hålla lager på maskiner och reservdelar.
Servicen kommer fungera på liknade sätt och i stort sett samma serviceverkstäder.
Vad det gäller batterier så är det en nackdel att garantitiden nu endast är ett år men man har ju fortfarande rätt till tre års reklamationsrätt.
Det ska bli intressant att se hur prisbilden blir på både maskiner och delar samt hur leveranser till återförsäljare kommer fungera...
Essve kommer även fortsättningsvis sälja Makitas maskiner via sina återförsäljare.
Harald Nyborg har ju tidigare paralellimporterat Makita så där blir nog ingen skillnad.
Jag tor vi kommer få se bättre priser på maskiner och tillbehör samt att fler kommer sälja Makita.
Sen tror jag även att det blir svårare med reservdelar som inte blir så lätttilgänliga för återförsäljare så slutkunden kommer hänvisas till serviceverkstäder vilket ofta inta ger bättre priser i alla fall..
Servicen kommer fungera på liknade sätt och i stort sett samma serviceverkstäder.
Vad det gäller batterier så är det en nackdel att garantitiden nu endast är ett år men man har ju fortfarande rätt till tre års reklamationsrätt.
Det ska bli intressant att se hur prisbilden blir på både maskiner och delar samt hur leveranser till återförsäljare kommer fungera...
Essve kommer även fortsättningsvis sälja Makitas maskiner via sina återförsäljare.
Harald Nyborg har ju tidigare paralellimporterat Makita så där blir nog ingen skillnad.
Jag tor vi kommer få se bättre priser på maskiner och tillbehör samt att fler kommer sälja Makita.
Sen tror jag även att det blir svårare med reservdelar som inte blir så lätttilgänliga för återförsäljare så slutkunden kommer hänvisas till serviceverkstäder vilket ofta inta ger bättre priser i alla fall..
Klicka här för att svara