Byggahus.se

NAS buffrar massa vid uppspelning

1. R
    Medlem Nivå 13
    Jag har en såkallad Ready NAS med ca 2Tb som speglar varann, säkert 8 år gammal. Familjens bilder och filmer ligger på denna. När jag ska spela upp en film via datorn spelar den ett par sekunder, sen buffrar den, spelar en bit osv.
    Jag har 100/10mbit fiber.
    Jag kan inte fortsätta såhär och undrar vad jag ska göra istället?

2. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 11
    Ansluter du till Wi-Fi med datorn? Pröva koppla in datorn med kabel till nätverket. Att du har 100/100 skiter det lokala nätverket i.

3. R
    Medlem Nivå 13
    Ja wifi. En kabel till routern eller till Nasen?

Men finns det smidigare sätt att komma åt NAS:ens innehåll. Helst hade man velat presentera lagrad data via typ iphonen?

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Blrja med att reda ut var flaskhalsen är.

wifi eller NASens prestanda.

5. R
    Medlem Nivå 13
    Ja wifi. En kabel till routern eller till Nasen?

Men finns det smidigare sätt att komma åt NAS:ens innehåll. Helst hade man velat presentera lagrad data via typ iphonen?

6. P
    Medlem · Nivå 6
    Med största sannolikhet så är det ditt wifi som är problemet. Testa med helt trådbundet: Dator-Router-NAS. Glöm inte att stänga av trådlöst på datorn då eftersom de flesta datorer väljer wifi före tråd oavsett du har sladd i eller inte.

7. R
    Medlem Nivå 13
    Men vad finns de för lösning för att typ komma åt sin Nas och spela upp på datorn via telefon?

8. P
    Medlem · Nivå 6
    Nu är ju din NAS lite till åren men de nyare modellerna har oftast inbyggd molntjänst och app för telefoner. Tex så kan du få bilder från telefonen direkt uppbackade till NAS oavsett vart i världen du är. Kan behövas öppnas något i din router möjligtvis för att du ska kunna komma in "utifrån"

9. R
    Medlem Nivå 13
    Så vilken Nas ska jag ha och kan jag skruva ut diskarna jag har och trycka in dem direkt i en ny nas?

10. P
    Medlem · Nivå 6
    Det finns ju en hel uppsjö av NAS i varierande prisklasser så du får väl kolla och jämföra. Är diskarna original sedan din NAS var ny så vill du nog inte flytta dessa som snurrat i åtta år, troligtvis så går det inte heller.

11. R
    Medlem Nivå 13
    Hmm hur får man över all data då?

12. P
    Medlem · Nivå 6
    Ha bägge anslutna samtidigt i routern och kopiera?
    Det bästa är om det finns en inbyggd funktion i NAS att "ta backup", gör du det med en dator så ska alla filer först in i datorn från källan och sedan ut igen till den nya platsen. Det tar lång tid. De flesta NAS har funktioner för backup så den kan hämta data direkt på gamla platsen.

13. Bjerke88
    Medlem · Nivå 4
    Synology har bra nasar med tillhörande appar

14. leby
    Medlem · Nivå 19
    Jag hade ett Readynas tidigare, det är ett långsamt NAS som börjar bli till åren. Jag byte mitt till ett Synology DS216j som är betydligt snabbare.
    Skulle jag köpa nytt idag så hade jag nog valt Synology men ett som kan köra docker. Nu får jag krångla väldigt för att använda mitt till ex hem automationen som behöver Phyton script i vissa integrationer. Vissa saker har jag fått ge upp då docker stöd saknas. Med allt detta sagt så har Readynas stöd DLNA som jag tror även en iPhone kan se..

EDIT: hittade länken till vilka modeller av Synology som kan köra Docker, https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/Docker

Redigerat 2 nov 14:28