Hej alla,

Mycket altanfrågor här nu, men jag får sån eminent hjälp att det är svårt att låta bli.
Såhär är läget just nu med mitt bygge;
IMG_20140501_111318.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_20140501_111328.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ni ser i bild är 5,40 långa 145x45-reglar som står på likadana bärlinor. Eftersom jag vill bygga ut så altanen hamnar i "linje" med kortsidan av huset behöver jag komma ut ca 10-15 cm till - som ni ser.

Nu till frågan... Eftersom det ska hamna en fris där ute, behöver jag ju således (om jag förstått det rätt) lägga ytterligare en regel, parallellt med den 145x45 som ligger där nu, ca 10cm bredvid - och sen sätta kortlingar (som blir typ 10cm) därimellan - rätta mig gärna om jag har fel här?

Vidare, är det så att jag har slut på 145x45-reglar, och undrar således, eftersom sista regeln blir så närliggande en större regel - om jag skulle kunna köra en mindre dimension - säg 95x45 som sista regel - och även kortlingar i den dimensionen?

Vad tror ni?
Kanske finns det ett betydligt enklare och mer virkessparsamt sätt att lösa det på - jag är som sagt en glad amatör som bygger min allra första altan... :)
Vol

Svarar mig själv också - kanske är det overkill att ens försöka bygga ut de sista 10cm? Jag bara kände att jag kanske kommer störa mig på att altanen inte följer huslinjen exakt.

Å andra sidan slog det mig just, att om jag skulle avsluta med trallen "innanför" och frisens ände skulle bli där sista regeln går idag - så krävs det väl oavsett en regel till innanför istället - eftersom trallen annars skulle hamna i luften..

Redigerat:
Hej

Blir fint de där!

Jag hade kört på att ha det som du har och in med en regel till innanför som du har för att sätta fast trallet i, som du säger i inlägg #2.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.