Stackars svärfar, ge honom en stor kram å en stor stark :beer:

Nog med skitsnack om svärfäder nu!

Jag har haft ett par stycken, och båda var riktiga hedersknyfflar.
Men de drog ingen el.
Den sista var faktiskt en mycket duktig rörmokare och VVS-lärare :thumbup:

KnockOnWood skrev:
Nog med skitsnack om svärfäder nu!

Jag har haft ett par stycken, och båda var riktiga hedersknyfflar.
Men de drog ingen el.
Den sista var faktiskt en mycket duktig rörmokare och VVS-lärare :thumbup:
Den här är nog så bra han också. Sen kanske man får ta att de inte alltid lyssnar på vad man säger... :)

Min sista svärfar kom upp till Asperö i Göteborgs södra skärgård med svetsaggregat och allt som hörde till rörmokeriet hösten 1975.

Och jösses vad han jobbade!

Han var för resten lärare i Halmstad till fadern till den här knäppgöken:
http://www.sonofaplumber.com/
Son till en rörkrökare hade det väl hetat på svenska :)

PÄÄÄ heter han ju på halländska :)

Mikael_L
motives skrev:
...
- All utrustning är från Biltema för att "det är billigast"
Det tror jag inte, för EXQ-light finns väl inte att köpa på BT?
motives skrev:
...
Sen har han kört med EQX light på hela installationen.
Ja kabeln heter ju alltså EXQ

Mikael_L skrev:
Det tror jag inte, för EXQ-light finns väl inte att köpa på BT?

Ja kabeln heter ju alltså EXQ
Kände mig nödgad att dra ett SMS och kolla. Han hade tydligen hunnit in en sväng på Bauhaus också! Bra upptäckt där, nu kan jag även pika honom för att han köper "fin-kabel" nästa gång vi ses :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
O
Kopplingen ser okej ut... inte direkt farlig.... eldragningen däremot.... var väldigt konstnärlig! ;)

• Gilla
motives och 1 till
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Kopplingen ser okej ut...
Är det bara jag som stör mig på att kabelmantlarna sticker in så långt i dosorna?

(Och som andra sagt, upplägget skriker "hemmapulat". Jag hade inte använt det utan att åtminstone skruva av locket på dosorna om jag kommit till en sådan tvättstuga...)

lars_stefan_axelsson skrev:
Är det bara jag som stör mig på att kabelmantlarna sticker in så långt i dosorna?

(Och som andra sagt, upplägget skriker "hemmapulat". Jag hade inte använt det utan att åtminstone skruva av locket på dosorna om jag kommit till en sådan tvättstuga...)
Vi är iaf två som inte gillar mantlar långt in i kopplingsdosor mm:)

Det är vanligt att manteln går långt in i kopplingsutrymmet när det gäller hempul har jag märkt.... iof. inget fel, men det ser amatörmässigt ut. Har stött på att manteln sticker in så långt i strömbrytare att funktionen blev osäker pga. att insattsen inte bottnade i kapslingen.

nä... max 5mm instick av mantel i kopplingsutrymmet, när det gäller vanlig "vit kabel" i normalinstallation..., det brukar jag köra med iaf. det brukar bli trångt ändå utan massa mantlar i dosorna. ....

Långt mantel instick var en elsäkerhetsrisk i gamla installationer eftersom en plåtmantlad kulo kunde beröra en oskyddad skruvklämma. Det medförde att plåtmanteln kunde bli spänningsförande.

Det finns väl fortfarande plåtmantlade kablar.
Innanför plastisolering, men ändå.
Sådan som används i stall t.ex.
Heter det EKRK?

EKRK är "kulo" och den får inte användas i tex stall men EKLK (som för en ovan liknar EKRK) används med fördel i tex ett stall.

EKLK eller halogenfritt EQLQ har en mantel och brukar förläggas i lantbruksmilantbruksmiljöe.
Men du kanske tänker på den kabeln med "riktig" mantel som inte ens möss och råttor klarar av?

tommib
Varken EKRK eller EKLK är plåtmantlade. Däremot har EKLK en tunn aluminiumskärm som är ansluten till biledaren. EKRK är dock gjord för att likna den gamla kulokabeln vad gäller att hålla formen efter böjning mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.