1 925 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
När skall man betala??
VI har just börjat på att fundera på att bygga hus, och letar idag tomt som bäst.
Eftersom detta är helt nytt för mig har jag några frågor som troligtvis är rel, "korkade"
När betalar man för bygget? Vad jag menar är att tomten kostar si och så och sedan alla kostnader runtomkring + själva huset då. Vi har ju bolån idag och belastar man dem eller hur gör man med betalning man vill ju inte stå med dubbla kostnader under själva bygget.
Sedan vad tror ni om vårat utrymme att bygga rent ekonomiskt?
Jag tjänar 32500SEK/mån + ev. bonusar under ett år Hon tjänar ca 23000SEK/mån. Vi har ett barn.
Vi beräknar att få loss ca 300 - 400 tusen kronor vid försäljning av vårat parhus som vi då lägger på bygget. Räknar med att tomten kostar grovt 400 - 600 tusen kronor. Är det rimligt att tro att ett husbygge skall kunna hamna kring 2,8 Mkr med de förutsättningarna? Prel ett enplanshus 150-170kvm.
Oj oj många funderingar men det, man blir ju ivrig nu när tanken börjat att gro
Eftersom detta är helt nytt för mig har jag några frågor som troligtvis är rel, "korkade"
När betalar man för bygget? Vad jag menar är att tomten kostar si och så och sedan alla kostnader runtomkring + själva huset då. Vi har ju bolån idag och belastar man dem eller hur gör man med betalning man vill ju inte stå med dubbla kostnader under själva bygget.
Sedan vad tror ni om vårat utrymme att bygga rent ekonomiskt?
Jag tjänar 32500SEK/mån + ev. bonusar under ett år Hon tjänar ca 23000SEK/mån. Vi har ett barn.
Vi beräknar att få loss ca 300 - 400 tusen kronor vid försäljning av vårat parhus som vi då lägger på bygget. Räknar med att tomten kostar grovt 400 - 600 tusen kronor. Är det rimligt att tro att ett husbygge skall kunna hamna kring 2,8 Mkr med de förutsättningarna? Prel ett enplanshus 150-170kvm.
Oj oj många funderingar men det, man blir ju ivrig nu när tanken börjat att gro
Med 55.500/månad så borde det inte vara några som helst problem. Beroende hur mycket ni vill låna vill säga...
Under byggtiden har du ett byggkreditiv där man enbart utnyttjar den summa som behövs betalas just då. T.ex. tomtkostnad, markarbete m.m. Sedan betalar man antingen räntekostnaden på summan samma månad eller också läggs ("dras") det på kreditivet.
Först när huset är helt klart läggs kreditivet om till bolån. Kändes lite rörigt, hängde du med? :-/
Under byggtiden har du ett byggkreditiv där man enbart utnyttjar den summa som behövs betalas just då. T.ex. tomtkostnad, markarbete m.m. Sedan betalar man antingen räntekostnaden på summan samma månad eller också läggs ("dras") det på kreditivet.
Först när huset är helt klart läggs kreditivet om till bolån. Kändes lite rörigt, hängde du med? :-/
"Under byggtiden har du ett byggkreditiv där man enbart utnyttjar den summa som behövs betalas just då. T.ex. tomtkostnad, markarbete m.m. Sedan betalar man antingen räntekostnaden på summan samma månad eller också läggs ("dras") det på kreditivet.
Först när huset är helt klart läggs kreditivet om till bolån. Kändes lite rörigt, hängde du med?"
Ett sådant där byggkreditiv får man det av banken och är det som att ses som ett "lånelöfte" på de pengarna. Dvs om jag skall bygga för 2,8Mkr och kan lägga 300000 så behöver jag låna 2,5Mkr. Får jag detta som ett slags krita då som sköter det löpande under bygget, och jag börjar att betala ränta när bygget är klart?
Först när huset är helt klart läggs kreditivet om till bolån. Kändes lite rörigt, hängde du med?"
Ett sådant där byggkreditiv får man det av banken och är det som att ses som ett "lånelöfte" på de pengarna. Dvs om jag skall bygga för 2,8Mkr och kan lägga 300000 så behöver jag låna 2,5Mkr. Får jag detta som ett slags krita då som sköter det löpande under bygget, och jag börjar att betala ränta när bygget är klart?
Enligt konsumenttjänstlagen (som trädde ikraft 050101) 52§:ArcTeryx skrev:
"Konsumenten är inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden.
.......
rätt att hålla inne 10% av det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden godkänts"
Altså:
Du betalar bygget efterhand som det blir klart minus 10% som du håller inne tills bygget är slutbesiktigat och godkänt.
Ofta brukar man få en betalningsplan som visar hus entreprenören tänkt fakturera.
Viktigt är att man aldrig betalar för mer än vad som utförts på huset.
Om entreprenören går i konkurs så har man i praktiken inte förlorat några pengar, bara tid.
Tack skall ni ha för mycket vettiga och nyttiga åsikter/info. Det är mycket att tänka på det märker jag redan nu. Vad tror ni om totalpriset 2,8Mkr med ett tomtpris på 400-600tkr. Givetvis svår fråga, men är det alldeles för lågt räknat eller går det att bygga hus för det priset?. Vill gärna ha ett enplans hus 150-160kvm.
Ja, det stämmer att du då "bara" behöver ta ett kreditiv på 2,5 milj av banken.Ett sådant där byggkreditiv får man det av banken och är det som att ses som ett "lånelöfte" på de pengarna. Dvs om jag skall bygga för 2,8Mkr och kan lägga 300000 så behöver jag låna 2,5Mkr. Får jag detta som ett slags krita då som sköter det löpande under bygget, och jag börjar att betala ränta när bygget är klart?
Du betalar ränta löpande för så mycket som du utnyttjat av kreditivdet, UNDER byggtiden!
"Ja, det stämmer att du då "bara" behöver ta ett kreditiv på 2,5 milj av banken.
Du betalar ränta löpande för så mycket som du utnyttjat av kreditivdet, UNDER byggtiden! "
Ja så borde det ju vara såg att mitt förra mess innehöll lite fel. Banken vill nog ha ränta från dag ett
Är det kanske smartare att ta ett byggkreditiv på en större summa låt oss säga 3Mkr och sedan utnyttja det som går åt och sätta om till lån. Då har man ju utrymme för eventuella ändringar. Misstänker att det är krångligare att göra i efterhand.
Du betalar ränta löpande för så mycket som du utnyttjat av kreditivdet, UNDER byggtiden! "
Ja så borde det ju vara såg att mitt förra mess innehöll lite fel. Banken vill nog ha ränta från dag ett
De skall dessutom vara prestationsbundna, inte tidsbundna.ArcTeryx skrev:
Tex.
Färdiggjuten platta XX%
Rest stomme inkl. takstolar XX%
Tätt yttertak och ytterväggar XX%
Fönster och ytterdörrar monterade: XX%
....etc.
Då är det lätt att se när det är dags att få en faktura och man vet hur stort beloppet blir.
Om man är osäker på om respektive procentsatser är rätt så kan man antingen rådfråga Gar-Bo eller KA
Kan kan man. Men tänk på att banken tar ut 2 % av summan i pantbrev!
500.000 extra i kreditiv innebär ju 10.000 extra...
Det bästa är att ha en så specifik kalkyl så möjligt från början, så att man inte behöver överstiga befintligt kreditiv men inte heller tar alltför för högt kreditiv.
Procentsatsen är endast en procentsats på entreprenadbeloppet.Smeagol skrev:
Kostnaden för material och arbete för ex.vis platta på mark är 10 % av entreprenad beloppet.
När plattan är gjuten kan då entreprenören få fakturera 9% (eftersom man skall hålla inne 10% till godkänd slutbesiktning)
Det kan ju tom en lekman se när det arbetet är utfört.
Däremot kan man ta hjälp av besiktningsman eller KA för att i startskedet avgöra om plattan verkligen motsvarar 10% av totala kostnaden. Den kanske bara skall motsvara 8%.
Klicka här för att svara