Har en jättestor klätterros som är ca 25 år gammal.

När ska jag klippa den, o hur? Är det för tidigt nu? Bor i skåne så är ju varmt nu.

Den har redan börjar knoppa o har läst att man inte får klippa nedanför knoppar som e nya?
 
  • Klätterros med nya knoppar och taggiga grenar, fotograferad mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är en bra tid.
 
Åh ok men är det sant det där med knooparna att man inte får klippa bort d nya?
 
Rosor är ganska tåliga, så du kan klippa lite när som.

Det är såklart bättre att klippa nu innan det kommit igång alltför mycket än när den är i full fart.

Om du behöver ta bort extremt mycket kan det vara bättre att göra det över två eller tre år - ta bort en del grovt långt ner och se att det blir lite återväxt innan du tar resten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.