Hej,

Massa bakgrund för att man ska kunna svara vettigt på frågan.

Jag köpte ett hus på åkern i S Skåne för ca 3 år sedan. Huset är byggt i mitten / andra halvan av 1800-talet.

Fasaden har en del små sprickor, jag tror de blir fler sedan jagmjag tog över men har inte mätt, eller kollat jättenoga. Sprickorna är i inget fall mer än 1 mm breda, den längsta ca 2 m. I en del hörn är det flera sprickor. En liten bit av putsen under gaveln har ramlat av, just den biten tror jag är väderskyddad.

Tidigare ägare har helt klart gjort en del försök till att fixa sprickor, de verkar ofta ha återklmmit. (Som förväntat har jag förstått). Knackar jag på putsen låter det ibland lite ihåligt, men långt ifrån överallt.

Huset är beläget ca 6 m från en 60km/h väg där en del lastbilar ibland kör betydligt snabbare. Ca 4 m från hörnet stod en alm med ca 1 m I diameter vid rot, den höggs ned för ca 8 år sedan. Det är fler sprickor närmare vägen och framförallt närmare där det stora trädet stod.

Jag fattar att huset måste putsas om nån gång, men när och när ska man börja bli orolig? Jag inbillar mig att en del sprickor kommer pga sättningar efter att trädets rötter multnar och lämnar mindre vatten i marken och därmed mer potential för kompaktion, känns onödigt att putsa om innan det har satt sig färdigt...
En närbild av sprickor i en gul husfasad där den längsta sprickan är cirka 2 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husfasad med små sprickor och delvis avfallen puts under gaveln, som beskrivet i inlägget.
Skapa konto
En närbild av en husfasad med grov puts och en lodrät spricka, symbol för potentiella sättningsskador.
Skapa konto
En vit husvägg med små sprickor och ett svart stuprör.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.