Hej!

Finns säkert ett simpelt svar på detta men...

Jag ska placera en carport på tomten där marken är sluttande. Den kommer stå efter nedfarten från gatan. Jag ska gräva ur nedfarten och tomten där carporten, samtidigt, för att sedan lägga sten.

När placerar man plintarna? När det är uppgrävt eller när man lagt i bärlager? Jag vill få det till att man gör det när det är uppgrävt, men hur blir det när man packar bärlagret?

Carporten är 7m lång och från plan yta till änden sluttar det 20-25 cm. Jag bifogar en GROV skiss:
Handritad skiss på rutigt papper som visar en sluttande tomt med markerade positioner för carport och husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placerar du de tidigare så måste man packa försiktigare.
Speciellt om du bottnat med 0-90 eller likande, kan bli mycket rörelse.

Om du gjuter plintar som är 30*30cm i toppen, utan balkskor, så kan du borra ned de mer exakt efteråt.

Det är just vibrationerna jag tänker på. Det finns alltså risk att de spricker eller flyttar på sig?

Finns det färdiga formar som är 30x30cm i toppen eller gör man egna?

Fungerar färdiggjutna 700mm plintar?

Ska nämna att det är mycket sand i jorden

Har du ritning på carporten?
Hur många plintar har du tänkt, ska det vara betong eller plåttak?

Är det orörd sand eller den är nyligen uppgrävd?

Japp. Arkitektonisk ritning av en byggplanslayout med dimensioner och plintplacering för en konstruktion på 24,12 kvm.
Skapa konto
Ritningar av en konstruktion med måttangivelser och detaljerad del A för ett byggprojekt med plåttak.
Skapa konto

Det kommer vara sammanlagt 10 plintar. 5/sida.

Den är orörd.

Det kommer bli plåtak då lutningen på taket bara är 9 grader

Redigerat:
Tyngden hållre nog 700 plintar för, men vridstyvheten är jag osäker på.

Om du placerar plintarna på paddad 0-30, vägar in dem och paddar 0-90 i tunna lager(20cm) så kommer det nog hålla bra. Du får helt enkelt köra mindre och mer försiktigt kring plintarna, och kontrollmäta oftare.

Tack för svar corre. :)

Vem kan svara på om vridstyvheten är tillräcklig?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.