6 776 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
När och var semestrar folk från andra nationer?
Vi var två par som åkte till Nha Trang i Vietnam 16 dar över Jul och Nyår 2017. Vi var på en liten ö, Hon Tam 15 minuters båtfärd från stan, med villor och bungalows.Glufsglufs skrev:
Vi är då en familj med två vuxna och två knoddar på 2 och 5 som bestämt att åka någonstans i höst. Några resemål är väl uteslutna så som Egypten av naturliga skäl just nu samt att Thailand inte har intresserat oss alls (en vecka som vi kan avvara räcker väl inte där iaf). Så det lutar åt Turkiet och Anlaya-kusten.
Nu har man ju stött på olika nationaliteter förr på olika ställen men jag har aldrig haft några bekymmer med dem och deras sätt att vara fast man har ju numer hört skräckhistorier om ryssar.
Så frågan är, var och när semestrar ryssarna? Är de lika hemska som man hört? Vad har ni för erfarenheter av ryssar på semesterorter?
Och som bonus, var brukar olika nationaliteter semestra och när gör de det?
Jag tror att anläggningen var ryss-ägd, fast det framkom inte i prospekten. Det var fifty - fifty ryssar och vanligt folk (Australier, fransmän, m.fl.) Den första dagen var de som jobbade där väldigt reserverade, tills de förstod att vi var svenskar. Då kom leendena fram och servicen blev mycket bättre. Att vi pratade med dem och hälsade på dem som vi gör hemma gjorde nog sitt till.
Centrala stan var till stor del ryss-ägd, så när man var iland och handlade eller åt gällde det att låta folket veta att vi inte var ryssar. Priserna sjönk genast utan plutförsök, och de som kunde lite engelska var nyfikna om vårt land.
Jag vill rekommendera Vietnam, men undvik Nha Trang. Folket är glada och trevliga om man lär känna dem och maten är bättre än den Thailändska (mer grönsaker).
Det är väl generellt två saker du borde känna till. Det ena är att det pågår en pandemi som just nu begränsar resandet ganska påtagligt. Det andra är att frågan ställdes 2013 och TS familj ha nog varit iväg på sin semester redan.B Beemaster skrev:Vi var två par som åkte till Nha Trang i Vietnam 16 dar över Jul och Nyår 2017. Vi var på en liten ö, Hon Tam 15 minuters båtfärd från stan, med villor och bungalows.
Jag tror att anläggningen var ryss-ägd, fast det framkom inte i prospekten. Det var fifty - fifty ryssar och vanligt folk (Australier, fransmän, m.fl.) Den första dagen var de som jobbade där väldigt reserverade, tills de förstod att vi var svenskar. Då kom leendena fram och servicen blev mycket bättre. Att vi pratade med dem och hälsade på dem som vi gör hemma gjorde nog sitt till.
Centrala stan var till stor del ryss-ägd, så när man var iland och handlade eller åt gällde det att låta folket veta att vi inte var ryssar. Priserna sjönk genast utan plutförsök, och de som kunde lite engelska var nyfikna om vårt land.
Jag vill rekommendera Vietnam, men undvik Nha Trang. Folket är glada och trevliga om man lär känna dem och maten är bättre än den Thailändska (mer grönsaker).
När vi ändå väckt den tråd som sover så kan vi fortsätta med stereotyperna och säga att engelsmän och kineser även de ska vara ganska dåliga turister.
Sen har vi ju vissa typer av svenskar (aka partysvenskar), amerikaner och öststatare, inte så trevliga de heller.
Det är nog så att det finns dåliga historier om de flesta turistande nationer. Förutom kanske japaner, eller kan vi leta rätt på några kassa japanska turister tro?
Sen har vi ju vissa typer av svenskar (aka partysvenskar), amerikaner och öststatare, inte så trevliga de heller.
Det är nog så att det finns dåliga historier om de flesta turistande nationer. Förutom kanske japaner, eller kan vi leta rätt på några kassa japanska turister tro?
Glöm inte Tyskarna.
De väller in i horder på turistorterna, gormandes och skrikandes. En eller möjligen två Tyskar går an, men i större grupper börjar de marschera och återupptar blixtkriget.
Detta var på sjuttiotalet i Sydeuropa. Nu är det nyrika ryssar och dito kineser som invaderar semesterorterna likt Egyptens gräshoppor.
Vi som åkte med Klubb 33, var väl inte heller väl sedda. Själv var jag på Korfu 1980. Bodde på Chandris Dassia http://corfu-chandris.dassia.hotels-corfu.com/sv/. Det gick så livat till att den engelska resebyrån som också hade turister där, flyttade alla sina gäster till ett annat hotell.
Mer eller mindre varje natt kom det en polisbil och lämpade av redlösa svenskas utanför hotellentren.
Historien upprepas med nya nationaliteter hela tiden.
Staffan
De väller in i horder på turistorterna, gormandes och skrikandes. En eller möjligen två Tyskar går an, men i större grupper börjar de marschera och återupptar blixtkriget.
Detta var på sjuttiotalet i Sydeuropa. Nu är det nyrika ryssar och dito kineser som invaderar semesterorterna likt Egyptens gräshoppor.
Vi som åkte med Klubb 33, var väl inte heller väl sedda. Själv var jag på Korfu 1980. Bodde på Chandris Dassia http://corfu-chandris.dassia.hotels-corfu.com/sv/. Det gick så livat till att den engelska resebyrån som också hade turister där, flyttade alla sina gäster till ett annat hotell.
Mer eller mindre varje natt kom det en polisbil och lämpade av redlösa svenskas utanför hotellentren.
Historien upprepas med nya nationaliteter hela tiden.
Staffan
Dom senaste resorna jag har varit på har jag blivit väldigt förvånad över hur dåligt svenskar beter sig. Inte så att dom är stupfulla och skriker och härjar. Men dom saknar totalt vanligt hyfs, regler gäller inte heller om det inte passar. Var tex på bussutfärd från hotellet det var svenskar och finnar i samma buss. Chauffören sa att man inte fick äta i bussen, flera svenskar började genast äta sin medhavda frukost såg inga finnar göra detsamma.
Personalen på hotellet behandlades som robotar. Dom såg helt förvånade ut när jag tackade dom för att dom la upp mat i restaurangen,eller när dom tog bort den smutsiga disken från bordet.
Det var några exempel på hur svenskar bettede sig på semestern.
Personalen på hotellet behandlades som robotar. Dom såg helt förvånade ut när jag tackade dom för att dom la upp mat i restaurangen,eller när dom tog bort den smutsiga disken från bordet.
Det var några exempel på hur svenskar bettede sig på semestern.
Klicka här för att svara