Vi är då en familj med två vuxna och två knoddar på 2 och 5 som bestämt att åka någonstans i höst. Några resemål är väl uteslutna så som Egypten av naturliga skäl just nu samt att Thailand inte har intresserat oss alls (en vecka som vi kan avvara räcker väl inte där iaf). Så det lutar åt Turkiet och Anlaya-kusten.
Nu har man ju stött på olika nationaliteter förr på olika ställen men jag har aldrig haft några bekymmer med dem och deras sätt att vara fast man har ju numer hört skräckhistorier om ryssar.
Så frågan är, var och när semestrar ryssarna? Är de lika hemska som man hört? Vad har ni för erfarenheter av ryssar på semesterorter?
Och som bonus, var brukar olika nationaliteter semestra och när gör de det?

Jag tror att Hurghada är ganska vanligt mål för ryssar. Fast det hade du redan valt bort.

Nyligen hörde jag en engelsman berätta vad engelsmän gör på semestern:

Kliver på ett plan till södra Europa och dricker massor av alkohol. Sedan blir skinnet rött och faller av.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vi var till Alanya i slutet av oktober månad för ett antal år sedan.
Det var så sent på säsongen så det var typ nästan inga turister alls. Och Ramadan hade också börjat, så det var nästan inga turkar heller som turistade. :)

Ganska skönt att slippa den värsta turisthetsen. Men det var ju inte direkt kanonvarmt. Vi badade lite, lite.
Men å andra sidan var det skönt väder att gå och promenera omkring och se sig runt.

Mjo...som sagt lutar det ju åt Turkiet och då i början av oktober, ska ju vara medeltemp på 26 grader då, lagom för min del men som sagt, om det stämmer att ryssar är så jobbiga som det skrivs samt att de gärna åker till Turkiet också så börjar man ju fundera.

Mikael_L
Enligt wikipedia så är ryssar vanliga turister i alanya. :)

Å andra sidan tar jag själv relativt lätt på en sådan här uppgift ifrån wiki, bättre att få vittnesmål ifrån någon som varit där tycker.
Vår resa är nog ingen bra referens, såpass sent som det var så turistsäsongen hade i princip slutat.

Det var i vilket fall en ganska trevlig stad, med urgammal bebyggelse och borgen på den där udden osv.

Åk till Florida, för barnen är aktiviteterna oändliga och resan är snäll mot plånboken med den låga dollarkursen.
Ta med stora resväskor och handla kläder så har ni halva resan finansierad.
Inga problem med skränande chartergrupper.

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Jänkarna åker gärna till mexikanska californien. Verkar fint där, men drygt att flyga dit.

Tycker inte ryssarna varit särskilt störande de 5-6 gånger jag varit i turkiet. Då är nog turkarna själva mer störande och påträngande. Man bara ignorerar dem så är det lungt, de blir inte arga bara för att man inte orkar höra deras pladder. De ser direkt vilka de skall ge sig på. Bleka turister som inte hunnit få någon sol på sig är alltid lite mer lättlurade

Vi brukar åka 2 vändor till Turkiet (Side) varje år, en gång efter midsommar och en gång i slutet på september.

Har aldrig haft några problem med någon nationalitet och vi har varit där ett 10-tal ggr.

Ska man åka med barn kan jag rekommendera Side, lungt ställe inget direkt partajande om man säger så som är vanligare med i tex Alanya

I slutet på september är ju temperaturen ''lagom'' runt 25-30gr dagtid och en 20gr på kvällar/nätter och vädret i sig är ju relativt solsäkert.

Jag håller med Nimajneb. USA är ju verkligen prisvärt nu och det kommer inte att finnas skräniga turister, turistfällor eller annat otyg. :) Troligen ingen matförgiftning heller ...

Nimajneb skrev:
Åk till Florida, för barnen är aktiviteterna oändliga och resan är snäll mot plånboken med den låga dollarkursen.
Ta med stora resväskor och handla kläder så har ni halva resan finansierad.
Inga problem med skränande chartergrupper.
Ska jag till USA så vill jag nog ha minst två veckor så detta är uteslutet just nu tyvärr.

Orten vi funderade på heter Turkler, relativ ny semesterort.

Men lite skoj är det att höra olika syner på olika ställen. Senaste jag hörde om just staden Alanya var att inte åka dit för det är fult, skitigt och vansinnigt trist, men sen rekommenderar Mikael det :) Lika med Side, det senaste jag hörde om det var att det var späckat med jobbiga och skräniga ryssar och Turkarna där var skitdryga, men då rekommenderas det av jojjeblom :)

Det är nog som så att alla hittar nog nått positivt och nått negativt beroende på förväntningar och erfarenheter så det är väl bara att resa med negativ attityd för att komma hem helt euforisk :)

Hur som, det blir väl inte bättre än vad man själv gör det men man blir ju fundersam som sagt när man läser recensioner om olika ställen och klagomålen som är generella är om ryssar och dess beteende, spelar ingen roll vilken nationalitet skribenten haft (även ryssar klagar på ryssar :x ).

Glufsglufs skrev:
Ska jag till USA så vill jag nog ha minst två veckor så detta är uteslutet just nu tyvärr.
Spar veckan o pengarna o åk i Apr/Maj istället.
Tänk på att snart börjar den äldste i skolan och då försvinner i princip all flexibilitet med barnen för dom närmaste 15 åren.
Lev NU

Nä...här ska inte sparas veckor...de ska nyttjas :) Man kan ju åka igen i vår ju :)
Man måste ju nyttja föräldrardagarna som man i princip inte hade tid att röra under den tiden jag hade firma.

Mikael_L
Jag har faktiskt varit oerhört få gånger utomlands, så helt klart kan det jag tycker om ställena jag varit på vara färgat av ren oerfarenhet. Jag vet helt enkelt inte vad som borde förväntas ... ;)

Men året innan var vi på Spanska sydkusten en weekend. Och där var det skräpigt och nedgånget tyckte jag, jämfört med alanya. Och galler och kralliga lås på allt, överallt.
I Turkiet stod alla bord och alla möjliga utesaker kvar på restaurangernas uteserveringar hela nätterna, lätt åtkomlig för alla ev vandaler. Någon butik hade t.o.m sina vykortställ kvar utomhus efter stängning.
Det kändes som att kriminaliteten var låg, och att småbuset inte alls existerade.

Men Alanya hade kanske inte allt för mycket saker att se och göra. Jag vet inte riktigt. Vi var där en vecka, och det tyckte jag Alanya räckte till för. Vad som finns att göra för barn vet jag inte, då vi inte reste med barn dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.