KnockOnWood skrev:
Om man inte kan hantera de stora frågorna i livet så får man nöja sig med att få de små detaljerna perfekta :cool:
Nu vet jag inte vad du menar med "de stora frågorna", men att alla med en blankpolerade bil skulle vara olyckliga innerst inne tror jag inte ett skvatt på ;)

Men som sagt, var och en är salig på sin tro :D.

Ni som tvättar en gång i veckan hur och var tvättar ni bilen, skulle ni göra det även om det kostade 2-300kr per gång?

Andy78 skrev:
Ni som tvättar en gång i veckan hur och var tvättar ni bilen, skulle ni göra det även om det kostade 2-300kr per gång?
Tvättar hemma på gården och enkelt förklarat så tvättar jag med vatten och schampo.

Varför skulle det kosta så mycket? Tror att varje tvätt kostar typ 5kr i schampo och kanske lika mycket i avfettning så det är 10kr och sen går det en svamp per gång så det är ytterliggare 10kr. O så vatten kan det bli kanske 1kr för det?

Så 21kr och 1h av min fritid kostar det, men hypotetisk så hade jag nog tvättat lika ofta om det kostar dom fantasisummor du talar om.

Det handlar om att man vill ha välvårdade saker, lite som att man duschar och byter kläder och klipper gräsmattan

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lutte skrev:
Tvättar hemma på gården och enkelt förklarat så tvättar jag med vatten och schampo.

Varför skulle det kosta så mycket? Tror att varje tvätt kostar typ 5kr i schampo och kanske lika mycket i avfettning så det är 10kr och sen går det en svamp per gång så det är ytterliggare 10kr. O så vatten kan det bli kanske 1kr för det?

Så 21kr och 1h av min fritid kostar det, men hypotetisk så hade jag nog tvättat lika ofta om det kostar dom fantasisummor du talar om.

Det handlar om att man vill ha välvårdade saker, lite som att man duschar och byter kläder och klipper gräsmattan

Du har aldrig bott i lägenhet va?
Tror det eller ej vi finns här på byggahus också och tänka sig vi dushar och byter kläder vi med, gräsmattan klipper vi endast om man bor på bottenvåningen.
När besökte du en GDS eller automattvätt senast, 20-30 år sedan?

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pumba skrev:
Tycker det hänger ihop ganska bra det är ju båsa underhåll av bilen för att den ska behålla sitt värde, sköter man inte det ena så sköter man ofta inte det andra heller, varför skulle man sköta det dyra men hoppa över det som knappt kostar något.

Varför ska det ena utesluta det andra?
Det är inte direkt betungande att tvätta bilen, känner de som lägger mer tid på att duscha och stå i badrummet varje dag än vad det tar att tvätta av hela bilen.

Ser inga problem med värdet, bara tvätta den innan försäljning, precis som bilhandlarna gör sen ser den ut som ny.
Tycker det är rätt jobbigt faktist, åka iväg, stå i kö vänta på min tur etc mycket därför det inte blir av.
Det tar inte 15 minuter.
En service är värd lika mycket eller lika lite oavsett hur många ggr / ofta karossen spolas av.

• Gilla
scim
  • Laddar…
Visst är det vackert med en nytvättad välvaxad bil.
Men det har absolut inte så stort egenvärde för mig, som sagt.
Och med en massa byggprojekt på g (villa, fritidshus, timmerstuga), barnfamilj, stor biodling, heltidsjobb mm så kommer biltvätten l å n g t ner på listan ;)

Andy78 skrev:
Ser inga problem med värdet, bara tvätta den innan försäljning, precis som bilhandlarna gör sen ser den ut som ny.
Tycker det är rätt jobbigt faktist, åka iväg, stå i kö vänta på min tur etc mycket därför det inte blir av.
Det tar inte 15 minuter.
En service är värd lika mycket eller lika lite oavsett hur många ggr / ofta karossen spolas av.
Kostnaden springer iväg ganska rejält om man bor i lägenhet. GDS hall för 200-300/gång, lämna in bilen för tvätt, samma pris om man inte bor i en stor stad. I Göteborg fick man en handtvätt för 99:-. Men hur noga är dom? Inte speciellt! Jag hade det jäkligt förspänt när jag bodde i Göteborg men tvättplatta i garaget! Min bil stod nog mer på den än på själva garageplatsen :-) så skönt att kunna spola av snö å salt i lugn och ro inomhus för ingen kostnad!
Rekomenderar folk att köpa en grå eller silver lackad bil om man vill att bilen ska se fräsch ut en längre tid. Smutsen och repor syns mycket mindre. Svart bil är en styggelse, speciellt solid svart. Då får man putsa i hjäl sig.

Andy78 skrev:
Ja varför inte?

Det handlar ju inte direkt om pengar, senast jag gjorde en stor service så var den på 10 000kr de var väl lite mer surt än att tvätta bilen, de tar för övrigt 200kr för handtvätt + maskintvätt på OKQ8, där brukar jag lämna på vintern så man slipper stå ute.

Tycker mig se de fetischer som är klart värre här på forumet än att man vill tvätta bilen.

Andy78 skrev:
Det tar inte 15 minuter.
Tråkigt att du ha det så illa, jag har 3 tvättanläggningar inom 2-3 minuter bilfärd, brukar aldrig vara kö, OKQ8 kan man boka via nätet så man vet att det inte är kö.

Har man inte tvättat sin bil på flera år så kan det vara ett rent helvete att få den ren, fick en svart Saab 9-5 som inte var tvättad på 7 år, den fick OKQ8 ta hand om tvätten på, de fick göra om tvätten 4 gånger innan de sa att de inte göra mer åt det, det tog x antal timmar att få den att se vettig ut igen.

Redigerat:
Nu är det väl så att alla får lägga sina timmar och kronor på vad man vill, när jag svarade att jag inte tvättar mina bilar så sker det ändå ibland, ungarna gör det, svärfar har tvättat den ett par gånger, bilen som jag använder tvättas otroligt sällan av mig.
Tantens bil däremot, tvättas ganska ofta.
Detta sker 50/50 i biltvätt, eller hemma på gården, ca 1 gg/månad, den blir inte så smutsig.
Till saken hör att vi cyklar väldigt ofta, hela familjen, inte när vi ska åka långt men när vi skall småhandla eller bara motionera eller bara ha det skönt, kanske till sjön och bada, då har vi sällan någon av bilarna.
Min ena kollega, under 30, putsar sin bil minst en gång per dag, småpolerar, stryker den så att man blir lite fundersam ibland och undrar om det inte är dags att flytta till ett eget boende snart och bilda familj.
- mina heliga maskiner behandlar jag nästan likadant, kom på det när jag läste hela denna tråd och tyckte att ni som putsar bilarna är vrickade, vad säger det om mig? Mina kapar, klyvar, hyvlar får minst en genomgång per månad och nästan var gång de används så blåser jag ren dem och smörjer, putsar lite på dem.
Bilar och jag är inte lika viktigt, för mig.....

richardtenggren
Jag bor i lägenhet, kan dock ta trädgårdsslangen och koppla till min högtryckstvätt och tvätta bilen på parkeringen.
Men vid snabbtvätt använder jag dessa GDS-Kärcher-stationer, de funkar ju om man tar med egen avfettning och kör sköljning efter högtryck, då högtryck innehåller schampo. Jag använder ju absolut inte borsten. Klarar mig oftast på 2 polletter.

Någon som kan tipsa om hur man får bort det svarta kletet som kommer om bilen stått under en björk?

Sommartorparn skrev:
Någon som kan tipsa om hur man får bort det svarta kletet som kommer om bilen stått under en björk?
Helt klart är det så att det är enklare att få bort om bilen är välvaxad eftersom skiten inte fastnar lika bra då.
Men är den inte det så brukar "prickbort" funka hyfsat tycker jag.

HD grön funkar ypperligt.

Pumba skrev:
Ja varför inte?

Det handlar ju inte direkt om pengar, senast jag gjorde en stor service så var den på 10 000kr de var väl lite mer surt än att tvätta bilen, de tar för övrigt 200kr för handtvätt + maskintvätt på OKQ8, där brukar jag lämna på vintern så man slipper stå ute.

Tycker mig se de fetischer som är klart värre här på forumet än att man vill tvätta bilen.

Tråkigt att du ha det så illa, jag har 3 tvättanläggningar inom 2-3 minuter bilfärd, brukar aldrig vara kö, OKQ8 kan man boka via nätet så man vet att det inte är kö.

Har man inte tvättat sin bil på flera år så kan det vara ett rent helvete att få den ren, fick en svart Saab 9-5 som inte var tvättad på 7 år, den fick OKQ8 ta hand om tvätten på, de fick göra om tvätten 4 gånger innan de sa att de inte göra mer åt det, det tog x antal timmar att få den att se vettig ut igen.
För att det går åt en hel del pengar som jag inte har lust att lägga ut därför tvättar jag inte i gds eller automat så ofta det är ett bra skäl varför.
Bodde jag i hus så skulle det ske oftare pga att det är enkelt och inte kostar något.
Kan man tvätta oftare så hinner inte smutsen sätta sig på samma sätt.
När jag hade tvättplats på jobbet så vart det några tvättar oftare tog dock alltid några minuter och spolade av bilen från salt vintertid.

Redigerat:
Inte så ofta som det borde göras längre.. :o
Varannan, var tredje vecka kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.