21 303 läst ·
210 svar
21k läst
210 svar
När och hur tvättar ni era bilar?
Som 80-talist ser jag bilen som ett nödvändigt ont, vilket innebär att den får respekt men inte kärlek. Jag skulle snarast säga att i min generation så är bilen en omvänd statussymbol - man blir inte imponerad av någons bil, utan tycker att det är konstigt att lägga tid och pengar på den.
Min far och svärfar däremot, hos dem är bilen (och gräsmattan) ett visitkort på ägaren. Därför brukar bilen få åka automatisk biltvätt varje gång vi hälsar på dom (så man slipper kommentarer
) ungefär var 6:e vecka. Statoils billigaste program. Var fjärde månad kör jag super-deluxe-programmet med vax, det gör att bilen inte blir lika skitig mellan tvättarna.
Min far och svärfar däremot, hos dem är bilen (och gräsmattan) ett visitkort på ägaren. Därför brukar bilen få åka automatisk biltvätt varje gång vi hälsar på dom (så man slipper kommentarer
Det kostar inte många kronor att tvätta bilen på en gör det själv tvätt, har man inte råd med det så är bilen man har troligen inte heller något direkt värde i.scim skrev:Ja men då blir det ju inte så billigt helt plötsligt om man ska åka dit och tvätta bilen varje vecka. Ser min bil skitig ut tvättar jag den, men oftast hinner regnet före 😎
Ni som tvättar era bilar så ofta som en gång i veckan har väl uppenbarligen en annan relation till era bilar än vad t.ex. jag har. Jag ser min som ett nödvändigt ont för att ta mig från a till b, och varje sekund jag lägger ner på den ser jag som förlorad tid.
kostar mig 250-300kr i månaden för att tvätta och dammsuga 2 bilar, alltså nästan gratis om man ser till vad det kostar att äga en bil.
Jag ser inte bilen som någon form av statussymbol, men däremot så inser jag att det finns fördelar med att hålla bilen ren och fräsch både på utsidan och insidan, hur många klädesplagg har man inte skitat ner tack vare en skit bil, smuts och annat skräp inne i bilen skapar även otrevlig doft osv.
Jag tror mycket av värdet och synen på bilar förändras tack vare div lån och avbetalningar, man äger inte bilen på samma vis längre, för att inte tala om leasing, då försvinner ju vitsen helt med att tvätta bilen eftersom den inte är din egen.
Jag åker tre km grusväg för att komma hem. Det finns tider då bilen varken blir lerig eller dammig av att åka på vägen, men överlag är det en hopplös uppgift att hålla bilen ren. Torra perioden på sommaren skulle jag behöva tvätta den efter varje användning i så fall. Det brukar bli några automattvättar om året.
Jag har tidigare lagt märke till att en ordentlig polering och vaxning får smutsen att inte fastna så lätt. Men det var länge sedan jag orkade hålla på med sådant. Det är ju bara ett transportmedel, och den transporterar mig lika bra när den är smutsig.
Jag har tidigare lagt märke till att en ordentlig polering och vaxning får smutsen att inte fastna så lätt. Men det var länge sedan jag orkade hålla på med sådant. Det är ju bara ett transportmedel, och den transporterar mig lika bra när den är smutsig.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
För snabbtvätt är en foamlance perfekt, tar Max 5 min att tvätta av bilen. Man skummar alltså bilen med avfettning och/eller schampo. Kostar ca 500kr för foamlancen man har till högtryckstvätten.
Det var du som sa att det var så billigt jämfört med att serva bilen trots att de siffror du presenterar är typ vad jag lägger på service. Det handlar självklart inte om att folk inte har råd att tvätta bilen, men man lägger väl hellre de pengarna och främst den tiden på annat.Pumba skrev:
De få gånger jag tvättar bilen gör jag det i maskintvätt.
Jag räknar med att det kostar 350 kr i månaden att äga vår bil. 1200 i skatt, 1300 i försäkring, 400 i bes, 900 kr i rep. och 400 för årlig service (olja/filter). (Sen tankas den på hushållsbudgeten, samma pott som busskort).Pumba skrev:
Så för vår del är tvätt för 300 helt galet
Min tant håller med dig, hon kallar mig för det bästa begagnade fyndet som hon kunde hitta!Robert63 skrev:
Hon talar till och med om när jag är för smutsig, behöver recondas, årlig service, byte av reservdelar har vi inte kommit till ännu men det är väl snart på väg det också.
Tjatar hon för mycket får hon väl byta upp sig till en nyare "bil" det finns fullt av dem på gym och liknande som bara ser bra ut men ganska funktionsodugliga och svårt att fungera som de bör, bilarna alltså...
Min Hyundai tvättas minst 1 gg/år och då sker det med mackens fönsterskrapa.......
Allt som skrivs på nätet är sant, jag lovar.....
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Låter rätt stört, en så gammal bil att du bara gör olja/filterbyten och ingen annan service, aldrig nåt som går sönder, inga däck eller bromsar som slits och ingen värdeminskning.Kallebo skrev:
Säg till om du hittar en likadan till mig!
Jag har också en sådan eller faktiskt 2, en lätt lastbil som är 30+ så den är faktiskt billigare..SueCia skrev:
Brukar tvätta och städa ur bilarna rejält inför besiktning. Inbillar mig att de blir mindre sura (och hackar mindre på småfel) om bilen inte är äcklig. Eftersom jag bara kör veteranare inträffar detta vart annat år.
Då det blir en del grusvägskörsel brukar jag dock spola av rutorna rätt ofta, det som torkarna inte förmår hålla borta. Underredsspolning två-tre gånger om året så man får bort snusk som håller kvar fukt. Linoljebehandling i hålrum en gång om året.
Någon frågade hur ofta man städar i hemmet. Det är inte så ofta heller. Två-tre gånger om året dammsugning kanske. Brukar sluta med att man får byta påse minst en gång under dammsugningen..
Då det blir en del grusvägskörsel brukar jag dock spola av rutorna rätt ofta, det som torkarna inte förmår hålla borta. Underredsspolning två-tre gånger om året så man får bort snusk som håller kvar fukt. Linoljebehandling i hålrum en gång om året.
Någon frågade hur ofta man städar i hemmet. Det är inte så ofta heller. Två-tre gånger om året dammsugning kanske. Brukar sluta med att man får byta påse minst en gång under dammsugningen..
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
På http://www.dackonline.se/dack.html?...nline&ef_id=VxXswgAAALUiYGWh:20160725120301:sSueCia skrev:
så köper jag däcken till ett hyfsat pris.
Lastbilen köper jag nya var 8:e år bara för att gummit i dem blir dåligt, sällan att de är slitna när jag byter dem.
Svärfars kollega har en rallyverkstad som de byter/skiftar fälgarna på.
Lastbilen tvättar jag vart 4:e år på kapellet och max 2 ggr hytten/år, den ser sällan smutsig ut!
Min personbil har aldrig sett en biltvätt, spolar den på arbetet med jämna mellanrum men kommer inte ihåg att jag "tvättat" den någonsin.
Det var visst lögn av mig fick jag höra av ena knodden..... Glömde att han tvättar den med visst intervall, trodde på fullt allvar att den var självtvättande.
Service har inte inträffat de senaste 5 åren på vare sig person som lastbil, byte av skivor, belägg, olja, byte bromsrör, damasker, leder av de olika slag, bladfjädringar, stötdämpare, generator, lampor, byte glykol, fylla spolarvätska sådana småsaker anser jag mig kunna nästan lika bra som en verkstad, tar längre tid men billigare för mig!