Kallebo skrev:
Jag räknar med att det kostar 350 kr i månaden att äga vår bil. 1200 i skatt, 1300 i försäkring, 400 i bes, 900 kr i rep. och 400 för årlig service (olja/filter). (Sen tankas den på hushållsbudgeten, samma pott som busskort).

Så för vår del är tvätt för 300 helt galet
Ena stunden pratas det om att man ska ha en bil som tar en från A till B och nästa stund pratas det om bilar som är så billiga att det enda man gör är byter olja och värdeminskningen är 0kr, får inte riktigt ihop dessa 2 parametrar, en så billig bil med 0kr i värdeminskning brukar ju allt som ofta innebära att man blir stående på A och får hitta nått annat sätt att ta sig till B (busskortet låter ju bra).

Det är ju klart att det alltid finns extremexempel, framförallt på forum, vissa får nästan betalt för att köra sin bil.

När jag menar att det kostar att äga en bil så får man ju utgå ifrån vad det är folk äger för bilar, det är väldigt få förunnat att ha en bil för 350kr i månaden.

De senare bilarna jag köpt ligger nog kring 3500-4000kr i månaden om man räknar med värdeminskning, service osv, då är 300-350kr i månaden för att tvätta 2 bilar ganska små pengar, det tar en kvart att tvätta av en bil om man övar lite, skiten sitter inte heller speciellt hårt om man tvättar med lite lagom intervall.

Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Nuvarande bil har jag aldrig tvättat utan låter regnet sköta den delen. Förra bilen tror jag inte heller jag tvättade men för en par bilar sen kan det nog hända att jag spolade av underredet lite på våren.
Kan lätt räkna upp tusen saker som jag hellre gör än tvättar bilar, kommer knappt på en enda sak som skulle vara värre så jag tror jag fortsätter att inte tvätta bilen.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Jag passerar en fantastiskt bra borstlös automattvätt varje gång jag åker hem från landstället, så det brukar bli ett stopp där rätt ofta. Ja, jag passerar den även på vägen dit med förstås men då känns det onödigt när man vet att det vankas grusvägar om bara några mil. Men så är jag en sådan som gillar att ha det rent och i ordning ikring mig.
Vad andra gör med utsidan av sina bilar bryr jag mig inte om, men för mig fullständigt skriker det "den här människan har inte ordning på sitt liv!" när man ser bilar som är skitiga på insidan, gamla snabbmatsförpackningar och parkeringskvitton ligger på golvet osv. Usch!

• Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
tompaah7503 skrev:
Har du tips på något miljömärkt skum man kan köra till högtrycken?
Jag har inte testat skumma med Strovels Alfanol ännu, den är svanmärkt, utan jag kör just nu med bollnäsbilvårds egna Arti green, dock är den ej miljömärkt. Men såg att dom tagit fram en egen svanmärkt avfettning, som jag tyvärr inte testat.

Men Alfanol är det bästa jag testat hittills, bortsett från när man ska ta bort tjärfläckar, då vill man ha petroleumbaserad avfettning. Jag kör på blue & green degreaser wet.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
scim skrev:
Ni som tvättar era bilar så ofta som en gång i veckan har väl uppenbarligen en annan relation till era bilar än vad t.ex. jag har. Jag ser min som ett nödvändigt ont för att ta mig från a till b, och varje sekund jag lägger ner på den ser jag som förlorad tid.
Ja, absolut, det är såväl en hobby som lite av en livsstil. Har även periodvis varit huvudingrediensen i mitt yrke. Det du ser som förlorar tid ser jag som vunnen. Vi är olika helt enkelt och gillar olika saker.

MagHam skrev:
Ja, du får komma ihåg att bilen är en slags statussymbol som har ett stort egenvärde för somliga. En smutsig disktrasa, eller dåliga skosulor kan man dölja, men bilen syns ju ;)
Nja, jag håller på med min hobby helt och hållet för min egna tillfredsställelse, är 100% likgiltig inför vad andra anser om den.

2 gånger i veckan innan. Älskade testa nya produkter, nya moment, hur effektivt jag kunde tvätta bilen. Hade det som hobby i många år! Mina bilar blev aldrig skitiga! Kunde polera och vaxa grundligt 3-4 gånger per år! Alltid 2 komponent produkter! Men i år tröttnade jag, för mycket att göra på huset, sålde Mercan och köpte mig en grisig Renault! Jisses va mycket tid jag plötsligt har över :-)
Skönt att inte parkera längst bort där inga andra bilar parkerar (rädd för dörruppslag) utan bara leta närmaste parkering in i butiken! Slänga skräpet i bilen, låta barnen ha skorna på i barnsätena! Rycka på axlarna när en ny repa har kommit fram!
Men, saknar blickarna som bilarna drog till sig när dom blänkte så fint! Såå... Får se efter sommaren om man känner lika dant.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ganescha skrev:
Skönt att inte parkera längst bort där inga andra bilar parkerar
Det där känner jag igen :) Tricket är att skaffa en "åka-och-handla-bil" :D

K
Pumba skrev:
...innebära att man blir stående på A och får hitta nått annat sätt att ta sig till B (busskortet låter ju bra).

Det är ju klart att det alltid finns extremexempel, framförallt på forum, vissa får nästan betalt för att köra sin bil.
Med åttiotalarna fick jag faktiskt ofta betalt för att äga. Lite som att äga bostad i Stockholm! Flera av de bilarna köptes billigare än de såldes för. Men det är klart att jag la en slant på underhållet och kringkostnader så i verkligheten gick jag i bästa fall jämt upp. Men bilarna drog en del blickar till sig! Speciellt nu på slutet när de från tidigt 80-tal blev riktigt ovanliga.

Vi försöker se bilen som något nödvändigt ont som verkligen inte är huvudtransportmedlet. Sträckor under milen cyklar vi och är det längre än 5 åker vi tåg eller flyg.

Men jag har ett stort medärvt bilintresse och brinner verkligen för sådana diskussioner! Den billigaste och miljövänligaste bilen är den som man kan ge några år till!

Jag har faktiskt inte blivit stående på många år. Senast var hösten 2004 då den då inte helt antika bmw 318 -82 spräckte en bränsleslang på motorvägen. ..

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Satsuki
Jag förstår inte varför vissa förutsätter att det ska vara snuskigt i bilen med gamla snabbmatskartonger i en bil bara för att den inte blänker?!?!?!

Jag tvättar bilen (och städar invändigt) när det behövs - inte för att den ska cara konstant spegelblank.

Spontant undrar jag hur folk har tid att tvätta bilen med flera extrabehandlingar varje vecka - det tar ju en halv dag....

• Gilla
tompaah7503 och 4 till
  • Laddar…
Jag har inget intresse alls av att hålla på med bilen utan den ska vara så billig som möjligt i underhåll och drift. Tvättar bilen någon gång på vårkanten för att spola bort vinterns vägsalt och smuts. Sen blir det bara sporadiskt några gånger per år. Bilen är inte sunkig eller snuskig, lämnar aldrig några snabbmatsförpackningar eller glasspapper efter mig i bilen heller.

Hemmakatten
KristinaRT skrev:
Jag förstår inte varför vissa förutsätter att det ska vara snuskigt i bilen med gamla snabbmatskartonger i en bil bara för att den inte blänker?!?!?!

Jag tvättar bilen (och städar invändigt) när det behövs - inte för att den ska cara konstant spegelblank.

Spontant undrar jag hur folk har tid att tvätta bilen med flera extrabehandlingar varje vecka - det tar ju en halv dag....
Precis så. Min bil har inte heller några någon smuts eller papper inuti. Tar faktiskt ut gummi mattorna och skakar av dem mellan varven.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Min ambition är större än vad tiden tillåter så nuförtiden blir det tvätt drygt 1ggr/månad. Eftersom det antingen sitter takbox eller cykelställ på taket går det inte med automattvätt, annars hade det nog blivit tvättat oftare.

Passade nog har jag just idag äntligen fått tvättat och polerat ena bilen grundligt. Det är inte gjort sen den levererades för snart 5 år sedan och har gnagt på mitt samvete då jag i vart fall vill ha gjort det minst en ggr per år. Eftersom den var sp eftersatt så tog hela dagen att göra, men i motsats till vad många andra här verkar tycka så tycker jag det är rätt roligt.

Jag kör mycket bil i tjänsten och jag vill därför att min arbetsplats i vart fall ska se hyfsad ut.

Det är inte ofta jag kör kunder, men när det händer vill jag ju inte det ska vara representanelt :).

Vår andrabil däremot, den växer det både mossa och alger på.... Men den kör frugan mest ich hon har inte ont av varesig det eller att det ligger drivor med grus i bilen. Är det mer än åtta dammkorn inomhus däremot, då måste det städas :D. Det är väl kvinnlig logik antar jag.... :D

Det är bara att inse: För vissa är bilen den ultimata symbolen för deras livsstil.
Påminner lite om de som vill ha en spegelblank diskbänk eller en gräsmatta utan vitklöver.

Om man inte kan hantera de stora frågorna i livet så får man nöja sig med att få de små detaljerna perfekta :cool:

Lite elakt sagt kanske, men kan eventuellt passera nu när Marlén är på semester :rolleyes:

• Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det är bara att inse: För vissa är bilen den ultimata symbolen för deras livsstil.
Påminner lite om de som vill ha en spegelblank diskbänk eller en gräsmatta utan vitklöver.

Om man inte kan hantera de stora frågorna i livet så får man nöja sig med att få de små detaljerna perfekta :cool:

Lite elakt sagt kanske, men kan eventuellt passera nu när Marlén är på semester :rolleyes:
Nja, det var väl inte speciellt elakt. Vi gör alla olika saker för att lämna verkligheten och fokusera och må bra i nuet. Vissa mediterar, andra grejar med sin bil, någon kantklipper sin gräsmatta och ytterligare någon annan tokgnuggar sin diskbänk. Lite samma sak. Meditativt. Bilen som symbol skulle jag inte påstå, mer som en uttrycksform.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
J
Jag vill gärna ha en hyggligt ren och fräsch bil, spolar av bilen med borste och högtryck kanske 3-4 ggr på vintern (kör ca 10 mil / dag estrella-leden genom sthlm) på tex OK GDS hall eller självtvätt, brukar max ta 10 minuter / gång. Spolar av mattor samtidigt. Sommartid är fåglarna och björkarna stora problemet där jag bor nu. Regnet tar inte bort fågelskiten, plus att extrabilen har "tygtak". Sköljer därför av båda bilarna ca 1 gång / vecka (efter hur mycket fågelskit och björk-klet de fått på sig) innan det biter fast, detta gör jag på tomten med bara vatten och gott miljösamvete. Egentligen så ska man ju av miljöskäl tvätta bilen i tvätthall.

"Vinterbilen" är en leasingbil så den tvättar jag inte för andrahandsvärdet utan för att jag helt enkelt inte vill ha en jätteskitig bil, liksom jag inte vill ha smutsigt och skräpigt boende eller skitiga kläder. Torkar ur i dörröppningar och bagage med fuktigt papper eller trasa, här brukar många bilar vara jättegrisiga och det är där man skitar ned sig lättast. Däremot vaxar och putsar jag inte vinterbilen. Sommarbilen har jag haft i 4 år och hittills inte avfettat/vaxat, men iom den inte går på vintern så känns det inte som det behövs. Den var lackbehandlad/rekondad när jag köpte den. Dock känns det som man skulle kosta på sig en vaxning nu...

Många gånger tror jag de som tvättar bilen FÖR ofta tvättar bort rostskydd och trycker in vatten med högtryck på diverse ställen. Tvåttar man bara en gång per år måste bilen vara rätt skitig, men kanske uppstår den statusen efter redan 2-3 månader? Innan bilarna börjar rosta av för lite tvätt är det mesta andrahandsvärde redan borta tror jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.