17 945 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja självklart finns många goda exempel på de som klarar av vad som helst!Fairlane skrev:
Intressant tanke att folk från MENA-länderna inte klarar att arbeta i Sverige. Jag har kollegor från dessa länder som klarar sig alldeles utmärkt (vi talar så rätt avancerade arbeten). Jag har själv varit och arbetat i exempelvis Palestina och det var inga dumhuvuden som arbetade på IT-avdelningarna där kan jag lova. Givetvis så kan inte alla, framförallt inte när de är nyanlända, men ser jag på min dotters examensklass från teknisk linje på gymnasiet så var det flera personer med föräldrar i exempelvis Irak. Att de eleverna skulle på något sätt ärvt okunskap från bybor i Irak har jag väldigt svårt att tro, men vad vet jag?!
Finns flera på mitt jobb som starkt bidrar till Sveriges BNP.
Man får samtidigt inte blunda för totalen, för hur Sverige har förändrats de sista 20-30 åren. Skolor, våld, allmänt hyfs, butiksstölder, sexualbrott, skjutningar, sprängningar, skolresultat, bedrägerier, välfärdsbrott, växande korruption m.m. m.m.
Just skolorna är sjukt oroande för många med mig som har barn och bor i en storstad. Hamnar barnen i fel skola är det bara att ta ett banklån och flytta.
Man måste klara av att se skogen trots alla trän.
Vad vill du veta? Du behöver föreläsningar om muhammedanism och allt möjligt, men du har en del mellan öronen och får väl för bövelen ta reda på något själv. Brå:s senaste rapport om "Invandring och brottslighet" kan vara en början för dig.Fairlane skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
Tredje generationens invandrare har vi väl typ enbart från finnar, och de har inte stuckit ut i statistiken såvitt jag kan se..Huddingebo skrev:
Givetvis måste man räkna in andra och tredje generationens invandrare!
Speciellt med tanke på att kriminaliteten är lägst för första generation och ökar sedan.
Det kulturella arvet lever vidare i generationer, ibland tom förstärks.
Bland en del grupper växer ett hat mot svenskar fram.
Mot judar och andra folkslag behöver vi inte ens prata om, de finns där från generation ett.
Varför skulle något slags kriminellt kulturellt arv ligga latent för att vakna med generation två?
Det är ju ÖKÄNT sedan lång tid tillbaka.Fairlane skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-bland-andra-generationens-invandrare_h91285/
Detta har ju tom debatterats i veckans brott. Kan väl knappast betecknas som en nyhet?Dan_Johansson skrev:
https://www.dn.se/debatt/forskningen-har-missat-de-kriminella-natverken/
Hittar inte avsnittet nu men man bygger inte upp klannätverk över en natt. Södertälje är ett lysande exempel där tredje generatorrens invandrare idag utgör kriminella individer i vårt samhälle i alla samhälsskikt från städare, byggarbetare och hela vägen upp till jurister, advokater och politiker.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Jag vill veta det jag frågade om...H hovapettson skrev:
Jag kan göra det igen om det underlättar:
"I Malmö utgörs nu strax halva befolkningen av MENA-folk." <-- varifrån kommer den uppgiften?
Jag säger inte att uppgiften är fel (eller rätt). Just nu är det bara ett påstående från dig som kunde vara intressant att verifiera.
Återigen, goddag yxskaft. Det var inte alls frågan.H hovapettson skrev:
Eftersom du lyfter detta så kan du kanske förklara vad en kristen från Syrien, Libanon, Israel eller Egypten har med islam att göra?
För övrigt har jag lite koll på många religioner, inklusive islam. Då har jag ingen personlig koppling till islam om anser mig vara ateist
Är det där det står att hälften av invånarna i Malmö kommer från MENA-länderna? Varför sa du inte det direkt att informationen kom därifrån?H hovapettson skrev:
Vissa distansierar sig från frågan och tycks försöka dra r-kortet.BirgitS skrev:
Det lustiga är att det verkar vara vissa, som verkar vara motståndare till mer eller mindre all invandring, som har de känslomässiga associationerna, medan andra inte har de associationerna. Kan det vara så att vissa behöver tänka om när det gäller sina associationer och inte lägga in så mycket känslor i vissa ord?
Det är ju samma sak med ord som hen, väcker en storm av negativa känslor hos vissa, medan de flesta betraktar det som vilket pronomen som helst.
Papperslösa är ett ord som högt uppsatta moderater t.ex. Kristersson har använt. Så det verkar vara en rätt liten del av den politiska skalan där det anses att det ordet inte ska användas. Vissa kanske ska tänka på att de inte har en majoritet bakom sig när det gäller deras tolkning av etablerade ord.
Vissa kanske ska sluta upp med att tala om för andra vilka ord som de inte ska använda för att de själva har så mycket känslor kring orden.
Språket är ett kraftigt verktyg att driva opinion för de som bemästrar det.
Karthago är ett historiskt exempel på detta.
Du väljer givetvis vilka ord du vill.
Men beroende på vilka du väljer kommer dina texter tolkas olika.
Inget kontroversiellt, eller hur?
Mm precis.....mer svammel.BirgitS skrev:
Att enbart LYFTA fram dem 5-10 % som "jobbar & gör rätt för sig", och helt UNDVIKA att prata om dem andra, är det ett seriöst särr att diskutera invandring på tycker du?
Ett exempel i mängden:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ten-bland-utrikes-fodda-i-filipstad_h5111401/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
Fantastiskt jobbat! Imponerande! Du hittar en text som säger att i Filipstad så var 47,9% av de utrikesfödda arbetslösa och drar till med siffran 5-10% "jobbar och gör rätt för sig".J jawen skrev:
Det var arbetsförmedlaren i Filipstad som yttrade: "Det finns ingen efterfrågan på utlandsfödda analfabeter."Huddingebo skrev:
Ja självklart finns många goda exempel på de som klarar av vad som helst!
Finns flera på mitt jobb som starkt bidrar till Sveriges BNP.
Man får samtidigt inte blunda för totalen, för hur Sverige har förändrats de sista 20-30 åren. Skolor, våld, allmänt hyfs, butiksstölder, sexualbrott, skjutningar, sprängningar, skolresultat, bedrägerier, välfärdsbrott, växande korruption m.m. m.m.
Just skolorna är sjukt oroande för många med mig som har barn och bor i en storstad. Hamnar barnen i fel skola är det bara att ta ett banklån och flytta.
Man måste klara av att se skogen trots alla trän.
Fantastiskt jobbat! Imponerande! Du hittar en text som säger att i Filipstad så var 47,9% av de utrikesfödda arbetslösa och drar till med siffran 5-10% "jobbar och gör rätt för sig
Fairlane skrev:
Allvarligt talat, Fairlane, 22% hit eller 31,74% dit är kanske inte det avgörande här. Mer att Rinkeby ibland kallas lilla Mogadishu. Det här med white flight, folkutbyte, dominanskultur, entrism och klankriminalitet är vad t o m hyperliberaler förstår numer. Det har gått hela vägen, alla poletter ha trillat ner, landets ekonomi knäcks och r-ordet biter inte längre på oss som såg det här mycket tydligt för fyrtio år sedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 416 inlägg
40 år sen? Du var tom före Ny Demokrati alltså?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 938 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 938 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Vilken tur att det finns så många högutbildade i Iran och Irak som har kommit hit. Jag har träffat många som jobbar i yrken som kräver lång eftergymnasial utbildning t.ex. civilingenjörer och tandläkare.Huddingebo skrev:
Sen finns det ju mängder som jobbar som städare, om vi ska ta den andra änden av skalan. De flesta med utomeuropeisk bakgrund i Stockholmsområdet jobbar, om de inte är långtidssjukskrivna för att de har slitit ut sig med hårda jobb i Sverige.
Dels har de länderna minst 50 olika kulturer, så helt tokigt att klumpa ihop dem, och dels är det inte de genomsnittliga människor som klarar av att ta sig hit utan det är driftiga människor som t.ex. vill undan från förtryck, religiöst eller annat, och i stället leva i frihet.Huddingebo skrev:
Integrering är en tvåvägsprocess. Folk som möts av hat och förtryck från svenskar blir definitivt mindre benägna att integreras. Då söker man tryggheten i sin egen grupp. Så vill du att de ska integreras sluta att sprida hat och förtryck.Huddingebo skrev: