Har ett plåttak på ett flerbostadshus från 1980 som är dubbelfalsat bandtäckt plåt. Någon gång ska det ju underhållas genom målning men när? Inga roststrimmor eller flagnande färg syns men färgen är naturligtvis mattad efter 42 år. På husets tornspiror (gammalt hus) ser det väldigt mattat ut och färgen verkar vara tunn.
En besiktning i samband med upprättande av en underhållsplan hittade inga direkta fel på takets skick men rekommenderade målning med färgmassa av typen Noxyde om uppskattningsvis fem år. Nu är vi där i tiden.
Men vad ska man titta på för att bedöma om denna målning måste ske nu eller om kanske fem år? Vilka är indikatorerna på sådana här moderna plåttak på att nu måste det målas?
Taket:
En besiktning i samband med upprättande av en underhållsplan hittade inga direkta fel på takets skick men rekommenderade målning med färgmassa av typen Noxyde om uppskattningsvis fem år. Nu är vi där i tiden.
Men vad ska man titta på för att bedöma om denna målning måste ske nu eller om kanske fem år? Vilka är indikatorerna på sådana här moderna plåttak på att nu måste det målas?
Taket:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se med enbart denna bild som ledtråd, men att det har mattats är i sig ingen fara annat än estetiskt i fråga. Men det kanske finns antydningar om att det kommer fram lite rost i knytningen av falsen, och det är ju en indikation om att det kanske ska börjas att underhålla taket med skrapning och på med rostskyddande färg, och vidare med bättringsmålning. Men det har lite med vilken typ av färg som ligger som original hur man ska agera. jag skulle nog vänta ytterligare år och invänta att det blir lite mera synliggjorda skador och då göra en grundläggande åtgärd med blästring och skyddande målning över hela taket. Helt klart är ju ändå att förebygga är bättre än att komma för sent med åtgärder då det kanske rent av blir betydligt dyrare då det blivit mera rostangripen.
Tack för svar, det är så vi tänker. Vi vill måla i tid för att få ut kanske 20-30 år till innan nästan ommålning men inte måla för hundratusentals kronor många år för tidigt.Noramasen skrev:
Lite svårt att se med enbart denna bild som ledtråd, men att det har mattats är i sig ingen fara annat än estetiskt i fråga. Men det kanske finns antydningar om att det kommer fram lite rost i knytningen av falsen, och det är ju en indikation om att det kanske ska börjas att underhålla taket med skrapning och på med rostskyddande färg, och vidare med bättringsmålning. Men det har lite med vilken typ av färg som ligger som original hur man ska agera. jag skulle nog vänta ytterligare år och invänta att det blir lite mera synliggjorda skador och då göra en grundläggande åtgärd med blästring och skyddande målning över hela taket. Helt klart är ju ändå att förebygga är bättre än att komma för sent med åtgärder då det kanske rent av blir betydligt dyrare då det blivit mera rostangripen.
(Mitt eget småhus har plåttak från 1920 som är målat med klassisk linoljefärg. Och där är det så mycket enklare att se när det ska målas om för färgen bryts ju ned och avgår som puder och till sist efter 12 år eller så kan man se roststrimmorna i färgen och då vet man att det är hög tid att måla om. Men dessa moderna plastmålade plåtar, hur bedömer man dem?)
Det är det som är så bra med linoljefärgen att det går att underhålla, även om det bör ske med lite tätare intervallet. Men plastfärgen så kan det vara som med trä att det döljs av plasten. Men i regel så släpper den först där plåten blivit bearbetad. Och där finns eventuell ledtråd om att det är dags för åtgärd. Med tanke på att det inte har släppt i stora sjok så kan jag tro att den är belagd med pvf2 som är en hårdare beläggning än plastisolen och anses vara av en hållbarare kvalitet än plastisolen. Och har den hållit i 50 år så är det ändå ett bra betyg.
Så i korthet är ditt råd att avvakta i fem år till och sen se om det då syns skador på färgskiktet och då överväga åtgärd?Noramasen skrev:
Det är det som är så bra med linoljefärgen att det går att underhålla, även om det bör ske med lite tätare intervallet. Men plastfärgen så kan det vara som med trä att det döljs av plasten. Men i regel så släpper den först där plåten blivit bearbetad. Och där finns eventuell ledtråd om att det är dags för åtgärd. Med tanke på att det inte har släppt i stora sjok så kan jag tro att den är belagd med pvf2 som är en hårdare beläggning än plastisolen och anses vara av en hållbarare kvalitet än plastisolen. Och har den hållit i 50 år så är det ändå ett bra betyg.
(Ser att PVF2 är ett annat namn för PVDF, alltså en fluorerad plast. Då förstår jag att den har varit extremt hållbar, det är ju som att teflonbelägga plåten.)
Mer än min vetskap, men det låter rimligt. Men definitivt inte miljömässigt. Kanske därför den inte är aktuell idag så vitt jag vet. Och den är nog troligtvis svår att belägga med ny färg om man inte ruggar upp den först. Men då hamnar dammet på ställe där det är högst olämpligt kan jag anse, om man inte samlar upp det på något vis. Så mitt råd är att avvakta och ha ett öga på taket.Claes Sörmland skrev:
Fick tag på nya uppgifter om taket är mycket yngre än de uppgifter som jag fick i första vändan, det är från 2000, d v s bara 22 år gammalt. Då känns det ju som att det borde ha minst 10-20 år till innan underhållsåtgärd. Och dessutom förklarar det varför det inte är flagnat.
Redigerat:
Då är det förmodligen en polyester som ligger där och då är det ingen flagning som gäller, utan bara att låta tiden gå och titta igen om några år. Men kolla gärna där det blivit bearbetat för där är det som mest sårbart.Claes Sörmland skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frågor om anmälan till kommunen när man skall bygga en Bastu
Bastu -
När kan jag måla på putsbruk C inomhus i källare?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur gömmer jag kvistarna när jag redan målat flera lager?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad ska jag tänka på när jag målar om ytterdörr?
Fönster & Dörrar -
Fast i Byggström: När Ska Entreprenören Lämna In Föranmälan av El?
Juridik