17 270 läst ·
394 svar
17k läst
394 svar
När kommer det bli dyrare att försäkra en icke autonom bil kontra en autonom bil?
Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.A AndersS skrev:
Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.L lbgu skrev:Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.
Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
- Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
- Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
- Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
- São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
- Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
- Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
- Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.
Redigerat:
Visst, men det innebär ju en begränsning av antalet möjliga taxibilar som kan vara autonoma. Min poäng var att volymerna autonoma bilar kommer att vara för liten för att det ska vara lönsamt att utveckla och producera dessa bilar. Dessa bilar lär kosta mer i utvecklingskostnad än mer konventionella bilar alltså lär de kräva hyfsat stora volymer för att bli lönsamma. Sen när du tar med städer som Delhi, Kairo och en del andra, så säger jag bara lycka till med autonoma bilar. De lär garanterat inte klara sig i en stadsmiljö där det gäller att tränga sig fram med alla medel för att komma fram. Även Paris skulle nog bli en utmaning.A AndersS skrev:Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.
Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
- Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
- Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
- Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
- São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
- Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
- Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
- Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.
Det är därför jag tidigare i tråden noterat det och problematiken.
Jag bara gissade utan att skriva "när och om" det införs. Men det blir marknaden som kommer att styra.
Se även mitt inklipp om olika nivåer på olika former av "självkörande" och att vi idag är på nivå 2, det är vad jag kört de senaste åtta åren.
Jag bara gissade utan att skriva "när och om" det införs. Men det blir marknaden som kommer att styra.
Se även mitt inklipp om olika nivåer på olika former av "självkörande" och att vi idag är på nivå 2, det är vad jag kört de senaste åtta åren.
Men utifrån trådens rubrik och ev. påverkan av försäkring så bör man upp på nivå att människan inte kan koppla bort eller ta över körning.....
För som det står "local driverless taxi" enligt SAE blir det väl nivå 4.
För som det står "local driverless taxi" enligt SAE blir det väl nivå 4.
Läste följande idag.
Nvidia om självkörande bilar: ”Det är teknik för nästa årtionde – vi är inte ens nära”
Snart på en gata nära dig. Om vi får tro Tesla så kommer deras självkörande Cybercab inom kort att vara verklighet. Men om vi får tro Nvidia är det något man ska ta med en nypa salt.
Nvidia om självkörande bilar: ”Det är teknik för nästa årtionde – vi är inte ens nära”
Snart på en gata nära dig. Om vi får tro Tesla så kommer deras självkörande Cybercab inom kort att vara verklighet. Men om vi får tro Nvidia är det något man ska ta med en nypa salt.
I den ena av våra bilar finns den sortens farthållare (nån slags radar, antar jag). Jättebekvämt. Jag åker mer bil än kör bil när jag sitter bakom ratten i den bilen. Jag åker säkrare på det viset än om jag skulle behöva hålla farten själv.J jawen skrev:
Problem kan dock uppstå när jag sätter mig i den andra bilen, som har en traditionell farthållare som helst vill köra in i bilen framför än bromsa om framförvarande bil saktar in. Jag tror att det är dags att lagstifta om obligatorisk ACC på alla nya bilar.
I kombination med ACC är det ett steg på vägen mot självkörande bilar.J jawen skrev:
Vi behöver helt enkelt mer och bättre trafikövervakning. Det är inte en rättighet att framföra ett motorfordon på allmän väg. Det är ett privilegium som man måste göra sig förtjänt av.S skogaliten skrev:
Om man inte klarar av att följa trafikreglerna ska man inte heller ha privilegiet att köra motorfordon på allmän väg.
En enkelt genomförbar, och troligen effektiv, reform vore att bötfälla ägaren av ett fordon för fortkörning. Det är mycket lättare att identifiera fordonet på fartkamerabilder än föraren.
Ja, de minskas enklast genom att förbjuda motorcyklar i allmän trafik.Dowser4711 skrev:
Om man tänker efter så är det helt vansinnigt att köra motorcykel i trafiken. En MC går lika fort (men vanligen fortare) än en bil och en MC-förare är i princip helt oskyddad.
Det är dock knappast realistiskt att förvänta sig ett MC-förbud. Det finns för många som är tillräckligt knäppa som jag var när jag var yngre och körde MC.
Frågan är väl om det skulle minska antalet trafikdödade på ett signifikant sätt.S skogaliten skrev:
I en västerländsk, liberal, demokrati med marknadsekonomi kan dock inte staten styra hur alla pengar används. Såvitt jag förstår så är det till allra största delen privata bolag som satsar pengar på att utveckla självkörande fordon.
Den slutledningen inser jag inte hur den kommer ut premissen. Kan du redogöra för alla stegen i tankekedjan?S skogaliten skrev:
Ja, det håller jag helt med om. NHTSA har en "populärvetenskaplig" webbplats om det. Den är dock mer populär än vetenskaplig.S skogaliten skrev:
Jag har inte räknat på vad den kostnaden är i förhållande till sjukvård och rehabilitering av trafikskadade. Har du?L lbgu skrev:
Det finns dock en viss skillnad. Var och en kan helt och hållet själv bestämma vilka hälsorisker den vill ta med dålig kost.L lbgu skrev:
Var och en kan å andra sidan inte helt och hållet själv bestämma vilka risker den tar i trafiken på allmänna vägar.
Det enda man kan göra för att minimera den risken är att aldrig befinna sig i trafiken, inte ens med kollektiva trafikmedel.

