A AndersS skrev:
Men det är här som det kommer att börja i de stora städerna (inte småstad som Stockholm) och framför allt där det redan finns problem och befolkningen ännu inte har bilar i den omfattning som t.ex. Sverige.
Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.
 
L lbgu skrev:
Problemet med sådana begränsningar är att du inte kommer att få sådana volymer av bilar att det gör det lönsamt att tillverka bilarna, eller så blir bilarna så dyra att det begränsar intresset för dem. Man begränsar ju sig till den del av marknaden som enbart behöver fordonet på en avgränsad yta. Även taxibolag har ju kunder som vill utanför staden ibland, t.ex. efter en festkväll i centrum, så de kan ju inte ha hela flottan självkörande eller så får de säga nej till kunder.
Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.

Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
  • Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
  • Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
  • Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
  • São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
  • Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
  • Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
  • Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Eller så finns det olika taxibolag, om jag får "sia" kommer det finnas bolag med enbart autonoma bilar inom begränsat område och troligtvis till lägre pris. Vill du har större flexibilitet kommer även det att finnas andra taxi/transformer, som t.ex. även kräver byte av fordon.
Men måste finnas system för det, t.ex, att autonoma bilar bara kan beställas via app och där du måste ange adress/plats, du får då info om de trafikerar de adresserna/platserna.
Jag avser nu initialt de stora städerna, inte så små som Stockholm över en stor yta, och med helt annan förtätning i de centrala delarna. Ungefär som det står i artikel med Zeek, finns inget planerat för Sverige inte ens med laddstolpar.

Sökte och det finns 44 st med flera än 10 miljoner
  • Tokyo (Japan) - 37 390 000 invånare.
  • Delhi (Indien) – 30 290 000 invånare.
  • Shanghai (Kina) - 27 060 000 invånare.
  • São Paulo (Brasilien) - 22 040 000 invånare.
  • Mexico City (Mexiko) - 21 780 000 invånare.
  • Dhaka (Bangladesh) – 21 010 000 invånare.
  • Kairo (Egypten) – 20 900 000 invånare.
Visst, men det innebär ju en begränsning av antalet möjliga taxibilar som kan vara autonoma. Min poäng var att volymerna autonoma bilar kommer att vara för liten för att det ska vara lönsamt att utveckla och producera dessa bilar. Dessa bilar lär kosta mer i utvecklingskostnad än mer konventionella bilar alltså lär de kräva hyfsat stora volymer för att bli lönsamma. Sen när du tar med städer som Delhi, Kairo och en del andra, så säger jag bara lycka till med autonoma bilar. De lär garanterat inte klara sig i en stadsmiljö där det gäller att tränga sig fram med alla medel för att komma fram. Även Paris skulle nog bli en utmaning.
 
Det är därför jag tidigare i tråden noterat det och problematiken.
Jag bara gissade utan att skriva "när och om" det införs. Men det blir marknaden som kommer att styra.
Se även mitt inklipp om olika nivåer på olika former av "självkörande" och att vi idag är på nivå 2, det är vad jag kört de senaste åtta åren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men utifrån trådens rubrik och ev. påverkan av försäkring så bör man upp på nivå att människan inte kan koppla bort eller ta över körning.....

För som det står "local driverless taxi" enligt SAE blir det väl nivå 4.
 
Idag hade man inte mycket hjälp av ett nivå 2 system för att styra bilen😇
Snötäckt skogsväg sedd från bilens vindruta, sparsam vintertrafik och vidsträckta träd längs vägkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Läste följande idag.
Nvidia om självkörande bilar: ”Det är teknik för nästa årtionde – vi är inte ens nära”
Snart på en gata nära dig. Om vi får tro Tesla så kommer deras självkörande Cybercab inom kort att vara verklighet. Men om vi får tro Nvidia är det något man ska ta med en nypa salt.
 
P
J jawen skrev:
Tekniken finns redan till stor del i Adaptiv farthållare (ACC)
I den ena av våra bilar finns den sortens farthållare (nån slags radar, antar jag). Jättebekvämt. Jag åker mer bil än kör bil när jag sitter bakom ratten i den bilen. Jag åker säkrare på det viset än om jag skulle behöva hålla farten själv.

Problem kan dock uppstå när jag sätter mig i den andra bilen, som har en traditionell farthållare som helst vill köra in i bilen framför än bromsa om framförvarande bil saktar in. Jag tror att det är dags att lagstifta om obligatorisk ACC på alla nya bilar.
J jawen skrev:
Enskilda filer med "räcken" på bägge sidor.
I kombination med ACC är det ett steg på vägen mot självkörande bilar.
 
P
J jawen skrev:
Sedan mådde människor "allmänt" bättre för 100 år sedan, totalt sett.
Det tror jag inte alls på. 1925 fanns inte penicillin. Poliovaccin fanns inte. Smittkoppor härjade stort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
S skogaliten skrev:
I och med "nollvisionen" så har antalet omkomna och svårt skadade i trafiken minskat väldigt mycket, i det närmaste halverats. Se statistik nedan.
Vi behöver helt enkelt mer och bättre trafikövervakning. Det är inte en rättighet att framföra ett motorfordon på allmän väg. Det är ett privilegium som man måste göra sig förtjänt av.
Om man inte klarar av att följa trafikreglerna ska man inte heller ha privilegiet att köra motorfordon på allmän väg.

En enkelt genomförbar, och troligen effektiv, reform vore att bötfälla ägaren av ett fordon för fortkörning. Det är mycket lättare att identifiera fordonet på fartkamerabilder än föraren.
 
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tämligen ofta orsakas MC-olyckor av ouppmärksamma bilister. Det kan ju minskas påtagligt.
Ja, de minskas enklast genom att förbjuda motorcyklar i allmän trafik.

Om man tänker efter så är det helt vansinnigt att köra motorcykel i trafiken. En MC går lika fort (men vanligen fortare) än en bil och en MC-förare är i princip helt oskyddad.

Det är dock knappast realistiskt att förvänta sig ett MC-förbud. Det finns för många som är tillräckligt knäppa som jag var när jag var yngre och körde MC.
 
P
S skogaliten skrev:
Det finns ingen stor trafiksäkerhetsmässig fördel med självkörande bilar, i den befintliga komplexa trafikmiljön.
Det stämmer nog ganska bra, tror jag. Därför behöver vi se till att trafikmiljön så snabbt som möjligt domineras av självkörande fordon.
 
P
S skogaliten skrev:
De pengar som läggs på att utveckla självkörande bilar, skulle istället kunna läggas på forskning för hur man skapar ett bra samhälle för alla i det samhället.
Frågan är väl om det skulle minska antalet trafikdödade på ett signifikant sätt.

I en västerländsk, liberal, demokrati med marknadsekonomi kan dock inte staten styra hur alla pengar används. Såvitt jag förstår så är det till allra största delen privata bolag som satsar pengar på att utveckla självkörande fordon.
S skogaliten skrev:
Om du dessutom tycker att människor är så bristfälliga, så att de inte kan hantera trafik, så torde människor inte heller vara kapabla att fatta beslut om hur självkörande bilar ska kunna utformas för att vara säkrare.
Den slutledningen inser jag inte hur den kommer ut premissen. Kan du redogöra för alla stegen i tankekedjan?
S skogaliten skrev:
Alla som påstår att självkörande (autonoma) bilar skulle innebära förbättrad trafiksäkerhet, bör kunna redogöra för detaljer runt det påståendet.
Ja, det håller jag helt med om. NHTSA har en "populärvetenskaplig" webbplats om det. Den är dock mer populär än vetenskaplig.
 
P
H heimlaga skrev:
Man kunde tänka sig att en generell hastighetsbegränsning på 70 km i timmen för motorcyklar skulle spara många olyckor.
Kanske. Jag är dock inte övertygad. Många vägar är livsfarliga att köra på i 70 km/h med MC.
 
P
L lbgu skrev:
Om de sista hade oändligt med pengar så kanske du har rätt. Men med en begränsad pengapåse så slutar det nog med något liknande vi har idag. De allra flesta vägar i Sverige är sådana att det inte vore rimligt att bygga om dem med separata körfält.
Jag har inte räknat på vad den kostnaden är i förhållande till sjukvård och rehabilitering av trafikskadade. Har du?
L lbgu skrev:
Vi accepterar att mångdubbelt fler dör p.g.a. onyttig kost. Att förbjuda socker vore antagligen enormt mycket enklare/effektivare ifall man alltid ska prioritera så få döda som möjligt. Statens tandvårdsbudget skulle antagligen mer än halveras på köpet.
Det finns dock en viss skillnad. Var och en kan helt och hållet själv bestämma vilka hälsorisker den vill ta med dålig kost.

Var och en kan å andra sidan inte helt och hållet själv bestämma vilka risker den tar i trafiken på allmänna vägar.
Det enda man kan göra för att minimera den risken är att aldrig befinna sig i trafiken, inte ens med kollektiva trafikmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.