9 140 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
När kan jag lägga pappen?
Helgen var underbar. Två soliga dagar och jag kunde lägga taksponten fram till solnedgången.
Tyvärr hann eller orkade jag inte lägga pappen. Följande morgon kom regnet och det regnade i princip konstant i fem timmar. Taket blev plaskblött och nu undrar jag naturligtvis när jag kan lägga pappen utan att riskera att stänga in för mycket fukt mellan spont och papp. Hur mycket uppehåll/sol behövs?
På pappen ska jag ha strö- och bärläkt samt tegel.
Taket ska inte isoleras, dvs det är fril luftning mot spontens undersida och pappen är av typen Trebolit 123:
http://www.trebolit.se/Upload/File/YAM2002.PDF
Tyvärr hann eller orkade jag inte lägga pappen. Följande morgon kom regnet och det regnade i princip konstant i fem timmar. Taket blev plaskblött och nu undrar jag naturligtvis när jag kan lägga pappen utan att riskera att stänga in för mycket fukt mellan spont och papp. Hur mycket uppehåll/sol behövs?
Taket ska inte isoleras, dvs det är fril luftning mot spontens undersida och pappen är av typen Trebolit 123:
http://www.trebolit.se/Upload/File/YAM2002.PDF
Råsponten ska vara torr när pappen läggs. Du känner själv med handen när den känns torr - det räcker. Du behöver alltså inte använda någon fuktmätare. Om papp läggs på fuktig råspont riskerar den att bubbla pappen.
När jag byggde så täckte jag råsponten med stora presseningar så att den inte skulle bli blöt - det är ju också ett sätt att torka den.
När jag byggde så täckte jag råsponten med stora presseningar så att den inte skulle bli blöt - det är ju också ett sätt att torka den.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Jag hade också presenning men den var av dålig kvalitet och läckte Allan. Ska väl sägas att det fullkomligen hällregnade så det var ingen lätt uppgift för presenningen att klara.
Det måste ju vara bättre med luftning av blött tak än att det täcks av presenning...så jag tog bort den.
Det måste ju vara bättre med luftning av blött tak än att det täcks av presenning...så jag tog bort den.
Vi är livrädda för regn när vi spikar spont och lägger med oss pappen hela tiden om det är risk för regn - men det hjälper ju inte dig mycket i nuläget..zingo skrev:Helgen var underbar. Två soliga dagar och jag kunde lägga taksponten fram till solnedgången.
[länk]
Å andra sidan ser jag inte varför sponten inte skulle kunna torka "neråt" om du lägger på pappen även om sponten är lite fuktig..?!
Däremot är det väl risk att sponten reser sig nu när den blivit blöt - det är i alla fall det vi alltid är oroliga för och därför pappar med med en gång..!
Jodå, vi har lagt 5-6 tak den här "sommaren" och det är i alla fall bland de sämsta somrar jag vart med om..
Men det gäller att lägga sponten en pappbredd - på med pappen - vidare med sponten o.s.v. Detta går dock inte alltid då det är kupor, ränndalar etc. så det gäller att ha ett par ordentliga presenningar (dyra att köpa är de, men skall man lägga om taket hemma kan man ju hyra istället för att köpa engångsskit som inte håller för minsta lilla vind) i beredskap..
Men det gäller att lägga sponten en pappbredd - på med pappen - vidare med sponten o.s.v. Detta går dock inte alltid då det är kupor, ränndalar etc. så det gäller att ha ett par ordentliga presenningar (dyra att köpa är de, men skall man lägga om taket hemma kan man ju hyra istället för att köpa engångsskit som inte håller för minsta lilla vind) i beredskap..
Men sponten började jag uppifrån med...och pappen tar man ju nedifrån...så det gick inte.
Återigen till huvudfrågan - någon som vågar uppskatta träet förmåga att släppa vattnet om det är 15 grader och växlande molninghet i tre dagar? Kan det räcka?
Återigen till huvudfrågan - någon som vågar uppskatta träet förmåga att släppa vattnet om det är 15 grader och växlande molninghet i tre dagar? Kan det räcka?
Uppifrån och ner...??zingo skrev:
Det låter lite omständligt minst sagt.?
Tycker också det mesta låter lite konstigt, men är man ensam på taket är det inte alltid så lätt att jobba rationellt. Men nog bör man ha presseningar med i planeringen, oavsett väder, för morgondaggen kan också blöta ned ett tak. Men nu är det väl närmast vinden/blåsten som får virket att torka upp snabbt. Så fixa nu fram några presseningar, och lägg på dessa vid kvällstid, och av på morgonen, så kommer 2-3 dagar att räcka för att råsponten skall torka upp, under förutsättning att det inte kommer regn på den igen.Styx skrev:
Men vad är konstigt?
* att SMHI lovade icke-regn och det blev regn?
* att jag började upppifrån för att få översta sponten rätt i förhållande till nocken och nockbrädan? Det är ju enklare att justera nedtill än upptill om det drar sig åt något håll på väg ned.
Eller båda?
* att SMHI lovade icke-regn och det blev regn?
* att jag började upppifrån för att få översta sponten rätt i förhållande till nocken och nockbrädan? Det är ju enklare att justera nedtill än upptill om det drar sig åt något håll på väg ned.
Eller båda?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden