Jag funderar på att göra några renoveringar i lägenheten som involverar elarbeten.

Dels skulle jag vilja installera ytterligare ett takuttag för lampa i sovrumet för att kunna ha en skena med spottar riktad mot garderobsväggen. I dagsläget har sovrummet endast ett takuttag för lampa och den är kopplad till en vanlig vipp-strömställare. Det jag skulle vilja få gjort är i princip vad som beskrivs i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6337/

Jag skulle alltså vilja koppla ytterligare ledare i befintliga rör och byta ut strömställaren mot en strömställare med två vippor. På så sätt skulle jag kunna slå på respektiva av taklampan och spotskenan fristående från varandra. Elektrikern skulle även få koppla in den fast installerade spotlightsskenan. Är det någon av er som har en uppfattning om hur mycket ett sådant elarbete skulle kosta på ett ungefär, exklusive kostnaden för ny strömställare?

Dels funderar jag på att sänka taket i badrummet för att installera spottar i taket. Jag hade tänkt att göra allt "snickeriarbete" själv, dvs regla osv, men anlita en elektriker för att installera spottarna. När ska man involvera en elektriker i ett sådant projekt, dvs hur mycket arbete kan man göra innan elektrikern kommer och installerar spottarna? Jag vill ju helst slippa ha hit elektrikern i flera omgångar för detta projekt. Vidare undrar jag om man ska ha en inspektionslucka eller liknande i taket så att man inte behöver riva ner hela taket om  trafon går sönder. Hur mycket brukar det kosta att anlita elektriker för en sådan här installation (badrummet är ca 5 kvm).

Tack på förhand!

Prata med elektrikern så tidigt som möjligt, det är bättre att han får komma och titta och ge dig lite råd innan du börjar med saker som du kanske får ändra på när han kommer dit och inte kan göra som det ska vara

Ja, jag antar att det är lika bra att prata med elektriker så tidigt som möjligt avseende badrummet.

Ingen som har en uppfattning om vad takuttagsinstallationen i sovrummet skulle kunna kosta? Hur mycket kostar elektrikern per timme och hur många timmars jobb kan det tänkas bli? Skulle vara bra att veta så man inte blir helt blåst när man kontaktar en elektriker. (Det kan tilläggas att jag bor i stockholm)

mellan 1500 - 2500 kr med moms,, grovt uppskattat..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.