143 184 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Varför då? Vissa gillar ungar, andra inte. Vissa gillar husdjur, andra inte. Vissa föredrar lägenhet, andra en villa. Vissa älskar att vårda sin bil, andra hatar att tvingas äga en.4774 skrev:
Ska alla jobba på att tycka på det sätt du anser är rätt eller ska vi acceptera att folk gillar olika saker?
Nej men om man stör sig på att barn är utomhus och leker ska man kanske bosätta sig på en plats utan barn. Nu är det väl inte barnen som sådana som ts stör sig på utan den eventuella skada barnen kanske orsakar på Ts ägodelar.Alfredo skrev:
Vad folk tycker i övrigt visste inte jag var en diskussion i den här tråden.
Lika mycket eller lite som om man gillar "barn som är ute och försöker ha ett normalt liv". Tråden handlar om oro för skador på egendom på grund av det man ser som felaktig användning av en väg. Inte om huruvida man gillar barn, eller vad man i övrigt gillar respektive ogillar.4774 skrev:
Fast det är ju ändå rimligt att fundera över huruvida TS stört sig mer på det högst irriterande ljudet av slagskott och därför försökt finna mer legitima skäl till att få bort aktiviteten från platsen. Att slå puckar är ju ingen diskret verksamhet direkt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Kanske, men TS har framfört olika skäl, bland annat rättviseskäl och förtroendeskäl.T TypRätt skrev:
Har han andra skäl än de han för fram så får han skylla sig själv att han får de svar han får.
Folk ska släppa sin oro överlag, den tjänar ingenting till, det de ska fokusera på är att uppträda som och vara anständiga människor. Det är det få som klarar men med det så skulle de flesta problem vara borta.Alfredo skrev:
Ni får väl vara med och lira lite. En tackling eler två kanske förändrar situationen. Når era slagskott fram till grannens hus etc. När det kommer in saker på tomten så skriker ni, Finders keepers. Tar ni barnen så kommer det dock att ses som kidnappning. Så tips är att släppa dom.
Jag bor granne med ett dagis, men jag har vant mig. Dock tycker jag synd om barnen som tvingas vistas mitt i den höga ljudnivån (ljudet dämpas en hel del på väg till mig). Det måste vara outhärdligt inomhus.4774 skrev:
lekande barn är ju en del av det normala livet i ett villaområde i stan.. likväl som att det finns ljud från bilar och trafik om man väljer att bosätta sig nära en stor väg..
så om man hatar eller älskar barn eller trafik osv spelar ingen roll det är normalt saker man får stå ut med vare sig man gillar det eller inte och är det inte straffbart enligt lag så blir det i princip solklart att man får vänja sig med det eller flytta till ödsligare plats..
Det är straffbart att träffa ts bil och grejer som skadas med puckar / bollar men det är först då det finns ett brott och inte ens när ts bil träffats för 15 ggr så kan nån förbjuda landhockey på vändplanen. utan varje skada blir ett nytt ärende som just den ungens förälder blir ersättningsskyldig för. Det är det lagskydd som ts har i lagen. Att ts är orolig över bilen gör det inte till att ts har nån mer rätt till nått.
Jag kan absolut förstå ts rädsla men det ändrar inte vad som gäller på gatan enligt svensk lag och traditioner över vad som är normalt. Sen kan man tycka vad man vill men är där lagens tolkning med nuvarande regler och lagar står och det finns inga rättsfall som tyder på nåt annat
så om man hatar eller älskar barn eller trafik osv spelar ingen roll det är normalt saker man får stå ut med vare sig man gillar det eller inte och är det inte straffbart enligt lag så blir det i princip solklart att man får vänja sig med det eller flytta till ödsligare plats..
Det är straffbart att träffa ts bil och grejer som skadas med puckar / bollar men det är först då det finns ett brott och inte ens när ts bil träffats för 15 ggr så kan nån förbjuda landhockey på vändplanen. utan varje skada blir ett nytt ärende som just den ungens förälder blir ersättningsskyldig för. Det är det lagskydd som ts har i lagen. Att ts är orolig över bilen gör det inte till att ts har nån mer rätt till nått.
Jag kan absolut förstå ts rädsla men det ändrar inte vad som gäller på gatan enligt svensk lag och traditioner över vad som är normalt. Sen kan man tycka vad man vill men är där lagens tolkning med nuvarande regler och lagar står och det finns inga rättsfall som tyder på nåt annat
Så man bör passa sig för att inte följa befintliga regler eller att hitta på sina egna, för då jävlar träder dina egna regler i kraft och du tar över området (pga andras oförmåga till regelefterlevnad)?L llundberg skrev:
Kanske exempelvis genom att "privatisera en vändzon" om så behövs?
Ja det var det jag skrev, att tråden handlar om eventuella skador som kan uppstå på Ts ägodelar. Du får läsa lite bättre 😀Alfredo skrev:
Det du skrev som jag inte höll med om var:4774 skrev:
Jag tycker nämligen det är fullkomligt OK att inte gilla att barn leker på gatan på samma sätt som jag i största allmänhet normalt anser det helt OK att folk är olika och gillar respektive ogillar olika saker.4774 skrev:
Om det är så ok för dig att få tycka saker varför är det inte det för mig enligt dig? Jag tycker det jag tycker så får du tycka vad du vill, men att du skulle ha ett veto i tyckande känns främmande för mig.Alfredo skrev:
Vet inte ens vad det är du stör dig på.
Att jag har en åsikt?