1 286 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
När gjuter man bäst grunden
Vi planerar hus och funderar när det är bäst att gjuta grunden vår, sommar, höst eller vinter? Vad skiljer? Vill gärna få många åsikter och motivering varför ni tycker som ni gör. Samt om det är så att ni absolut inte tycker en viss årstid och varför.
Idag bygger man hus året runt. Är det för kallt eller blött så löser man det med värmefiltar för grunden och med värmefläktar för byggnaden. Grunden kan väl vara lite kärvare att få på plats om det är tjäle i marken, därför är det väl idé att få den på plats innan. Gjutningen kan dock ske när det är frysgrader. (Om man nu ska ha en platta på mark.)
Personligen hade jag gjort grund och hus på våren/försommaren. Tjälen har gått ur marken och det är relativt torrt och varmt så man mininerar behovet av dyr byggström. Kort sagt går allt lättare när det inte är blött eller kallt. Sen är det ju väldigt trevligt att flytta in till sommaren också..
Personligen hade jag gjort grund och hus på våren/försommaren. Tjälen har gått ur marken och det är relativt torrt och varmt så man mininerar behovet av dyr byggström. Kort sagt går allt lättare när det inte är blött eller kallt. Sen är det ju väldigt trevligt att flytta in till sommaren också..
När man gjuter som bäst vet jag inte. Men vi ska i varje fall sätta igång med vår grund om ett par veckor. Ytterväggarna till vårt hus levereras i början av maj.... ;D
Klicka här för att svara