E elmont skrev:
Men nu har ju taks livslängd inget med livslängden på FK att göra. Och eftersom 70 år gammal FK inte har några "åldringssyntom", förutom där den utsatts för värme, är det helt omöjligt att sia om livslängden är 100 eller 1000 år eller nått där emellan.
Nä exakt, det här är alltså en fråga som kan likställas med ”hur långt är ett snöre?”.
Men man kan kanske anta ett kablar till ett välanvänt uttag kanske är mer slitna än andra? Om man tar ett exempel hos mig, jag har ett par uttag som alltid används när man dammsuger. Man kan väl anta att dessa kablar är värre åtgångna än de kablar som går till taklampan i vardagsrummet som för det mesta är släckt och bara har 3 st 3W ledspottar som förbrukare?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ledningarna är det sällan något problem med av anledningar som nämns ovan. Enstaka strömställare kan vara slitna, mkt beroende på vilken last de styrt samt hur ofta de används. Uttag kan också vara slitna om de belastats hårt och om man har dragit ur kablar med last i. I elcentralen kan det finnas dåliga anslutningar som kan ha lett till lite varmgång. I detta läge skadar inte en periodisk kontroll. Elektrikern bör då:

-kontrollera skyddsledares kontinuitet
-isolationstesta
-känna på alla anslutningar i elcentralen
-se över petskydd
-kontrollera apparater som bytts genom åren om dessa är ”skräpmärken”.

Sista punkten är viktig då sådana apparater ofta har sämre anslutningar, därtill kan det vara lekman som installerat dessa.

gör man detta har man kommit långt, fel kan naturligtvis inte uteslutas. Installation av JFB för personskydd är också lämpligt.

Därtill kan man naturligtvis byta alla apparater, då höjs skicket sannolikt.

Eller ännu mer, även byta ledningar och gärna också centralen. Då ska man såklart också jorda men det blir ett krav vid så stora ingrepp i anläggningen.

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Ledningar som inte är tyg-elände brukar sällan behöva bytas. Kablar som är exponerade för UV-ljus(t ex lysrör) blir dock uttorkade med tiden, speciellt om dom är utanpåliggande. Det brukar sällan vara lång bit man behöver byta dock.
Ett gammalt klassiskt "proppskåp"(porslinsäkringar) är det också sällan fel på som har med åldern att göra, dom är robusta. Ev. att man kan behöva byta bottenplattan i några av platserna, men det är ju småpengar det handlar om då.
Uttag och brytare slits. Båda slits mekaniskt. Ju oftare man tänder/släcker, eller kopplar i och ur apparater, ju fortare kommer dom slitas ut. Ett uttag som det i princip aldrig kopplas i och ur apparater, eller en strömbrytare som nästan aldrig används, kommer hålla i "evigheter", medans en brytare som slås på och av flera gånger dagligen kommer tacka för sig betydligt fortare.

Däremot är det aldrig en dum idé att fixa jord i hela hemmet, med tillhörande JFB. Dvärgbrytare är ju rätt gesvint också jämnfört med porslinssäkringar(dock får man mååånga porslinssäkringar för samma kostnad som 1 dvärgbrytare).
Men rent tekniskt finns det ingen anledning att byta ut något enbart pga. ålder.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Det är riktigt att de första generationerna av FK verkar vara av typen "Everfresh" - och fortfarande är både mjuka och säkra.

Men lite senare 60/70-tal kom det nya ändrade sammansättningar av plasten / PVC, och en del av dem har drabbats svårt av "bli stel och spricka"-sjukan. Dessa kan absolut behöva bytas pga åldring.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Som sagt, inspektera...grov misshandel kan föranleda byte av något som är "nytt"...

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Så plastisolerade kablar har då i princip obegränsad livslängd?
S Soltorp40 skrev:
Det är riktigt att de första generationerna av FK verkar vara av typen "Everfresh" - och fortfarande är både mjuka och säkra.

Men lite senare 60/70-tal kom det nya ändrade sammansättningar av plasten / PVC, och en del av dem har drabbats svårt av "bli stel och spricka"-sjukan. Dessa kan absolut behöva bytas pga åldring.
Intressant, då är det kanske dessa jag stött på när isolering varit spröd och lätt gått sönder. I det läget att man har en orörd anläggning från tex 70-talet kan det då evetuellt vara motiverat att byta allt liksom om man har textilisolering. Annars inte kan man kanske sammanfatta det till.

Gamla plåtmantlade kuhlo-kablar är en minst lika stor säkerhetsrisk som texilkablar. När isoleringen blir spröd kan hela yttermanteln bli spänningssatt om man rör på kabeln.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Lustigt, jag har trots "uppdateringar" av hundratals lägenheter byggda från före 1940 till efter 1970 ALDRIG stött på FK som varit "spröd" utom i eller under (glödljus) armaturer som varit varma

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I mitt hus där i princip all el härrör från 1939 och 1955 har jag dragit två slutsatser:
- RK6 dragen i pansarrör till värmesystemet är precis som ny
- 'Metallkuhlo' har isolering som ramlar av om man tittar på kablarna. Det gäller både gammal pappersisolerad blymantlad kabel och 'modernare' plåtmantlad kabel med någon form av plastisolering på ledarna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
useless useless skrev:
- 'Metallkuhlo' har isolering som ramlar av om man tittar på kablarna. Det gäller både gammal pappersisolerad blymantlad kabel och 'modernare' plåtmantlad kabel med någon form av plastisolering på ledarna.
Det gäller knappast kulo med någon typ av plastisolering snarare gummi av olika slag vissa bättre andra sämre. Från åtminstone mitten av 50-talet till slutet 80-tal då den plåtmantlade kulon EKR fanns och med PVC-isolerade ledare hittar du nog inga exempel. En snabb koll i dosorna visar skicket, på sträckorna är oftast gummiisolerade som nya också samma för övriga kabeltyper motsvarande nutida EQLQ osv.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant, då är det kanske dessa jag stött på när isolering varit spröd och lätt gått sönder. I det läget att man har en orörd anläggning från tex 70-talet kan det då evetuellt vara motiverat att byta allt liksom om man har textilisolering. Annars inte kan man kanske sammanfatta det till.
Jag vill snarare säga att om man hittar isolering i anläggningen som faller i bitar och det inte bara rör sig om små särskilt utsatta partier. Då är det motiverat att byta rubbet. Alltså inte basera sin dom på ålder utan på skick. Jag har bytt ut nästan all 60tals-FK i mitt hus. (1969). Inte för att det var något fel på den för det var det inte. Utan för att jag byggt ut och byggt om anläggningen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Och när man "renoverar" hus/lägenheter och drar fram jord till allt byter man samtidigt allt kablage, men det är inte för att det är nått fel på dom befintliga pvc ledningarna utan i första hand för att det går så pass mycket fortare att använda dom g:a trådarna som dragtrådar. Dessutom får man "på köpet" moderna färger på trådarna.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det gäller knappast kulo med någon typ av plastisolering snarare gummi av olika slag vissa bättre andra sämre. Från åtminstone mitten av 50-talet till slutet 80-tal då den plåtmantlade kulon EKR fanns och med PVC-isolerade ledare hittar du nog inga exempel. En snabb koll i dosorna visar skicket, på sträckorna är oftast gummiisolerade som nya också samma för övriga kabeltyper motsvarande nutida EQLQ osv.
Ja, det är säkert någon form av gummi. Lite konstigt iallafall att kulo-kablarna är helt slut medans RK'n ser helt ny ut. Båda är från hösten 1955.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.