3 809 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
När byta ut ett elsystem i en lägnhet?
Sida 1 av 2
Om lägenheten är riktigt gammal och det är gamla tygkablar borde de bytas. Så länge det är plastkablar och inte uppenbara fel/slitage kommer anläggningen hålla i många år till. En jordfelsbrytare som elmont föreslår är aldrig fel heller.
Det är riktigt men vid någon tidpunkt har väl ispoleringen torkat och rör man i installationen kan man få problem. Strömställare och uttag slits ju också och på hur gamla ledningar vill man byta ut dessa?E elmont skrev:
Så plastisolerade kablar har då i princip obegränsad livslängd?Müssli skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag har en del FK från 1954, hur mjuka och fina somhelst.
Protte
Protte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Givetvis har varken kabel eller vägguttag har evig livslängd. Men det är inte vettigt att prata om att det vid en viss ålder är dags att byta. Det vettiga är att titta på installationen. Är uttag och brytare trasiga eller slitna så syns det på dem. Sedan kan man gå på de finare detaljerna. Är mängden uttag tillräckligt? Ser det snyggt ut? Räcker antalet grupper för de belastningar man använder? Skall det göras annan renovering varvid man kan passa på att byta elen? Jag tror att merparten av elrenoveringar görs av andra orsaker än att det gamla är slut. Så har det i alla fall varit de flesta gånger för mig.
Som sagt PVC isolerade ledningar från början av 1950 är i dag i princip i nyskick, utom där dom i armaturer utsatts för hög värme. Där har isoleringen torkat och blivit spröd, men det innebär bara att en liten del av ledningarna ev skulle behöva bytas.
Men nu har ju taks livslängd inget med livslängden på FK att göra. Och eftersom 70 år gammal FK inte har några "åldringssyntom", förutom där den utsatts för värme, är det helt omöjligt att sia om livslängden är 100 eller 1000 år eller nått där emellan.