Hej som i rubriken. Jag tänker mig då system som är ojordade och med gängsäkringar. Vi vilken ålder (förutsatt normalt slitage) är det dax att tänka nytt? //Mvh

Det finns väl ingen åldersgräns för g:a centraler dom blir inte utslitna, ev kan man komplettera med en JFB.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Om lägenheten är riktigt gammal och det är gamla tygkablar borde de bytas. Så länge det är plastkablar och inte uppenbara fel/slitage kommer anläggningen hålla i många år till. En jordfelsbrytare som elmont föreslår är aldrig fel heller.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det finns väl ingen åldersgräns för g:a centraler dom blir inte utslitna, ev kan man komplettera med en JFB.
Det är riktigt men vid någon tidpunkt har väl ispoleringen torkat och rör man i installationen kan man få problem. Strömställare och uttag slits ju också och på hur gamla ledningar vill man byta ut dessa?

Ett elsystem sägs ha en livslängd på ca 40 år.
Men det håller vanligen mycket längre än så.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Om lägenheten är riktigt gammal och det är gamla tygkablar borde de bytas. Så länge det är plastkablar och inte uppenbara fel/slitage kommer anläggningen hålla i många år till. En jordfelsbrytare som elmont föreslår är aldrig fel heller.
Så plastisolerade kablar har då i princip obegränsad livslängd?

Jag har en del FK från 1954, hur mjuka och fina somhelst.

Protte

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Ett elsystem sägs ha en livslängd på ca 40 år.
Men det håller vanligen mycket längre än så.
Det skulle innebära att anläggningar från -80 skulle bytas ut vilket låter onödigt. Själv tycker jag gränsen går vid tygkabel, om man inte hittar defekta apparater förstås.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
ag tänker mig då system som är ojordade och med gängsäkringar.
Däremot är det ju säkerhetshöjande att införa jord överallt men då är det ju det som är anledningen och inte åldern i sig. Säkringarna finns det väl ingen egentlig anledning att byta ut.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Givetvis har varken kabel eller vägguttag har evig livslängd. Men det är inte vettigt att prata om att det vid en viss ålder är dags att byta. Det vettiga är att titta på installationen. Är uttag och brytare trasiga eller slitna så syns det på dem. Sedan kan man gå på de finare detaljerna. Är mängden uttag tillräckligt? Ser det snyggt ut? Räcker antalet grupper för de belastningar man använder? Skall det göras annan renovering varvid man kan passa på att byta elen? Jag tror att merparten av elrenoveringar görs av andra orsaker än att det gamla är slut. Så har det i alla fall varit de flesta gånger för mig.

• Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det skulle innebära att anläggningar från -80 skulle bytas ut vilket låter onödigt. Själv tycker jag gränsen går vid tygkabel, om man inte hittar defekta apparater förstås.
Läs min andra rad en gång till.

Som sagt PVC isolerade ledningar från början av 1950 är i dag i princip i nyskick, utom där dom i armaturer utsatts för hög värme. Där har isoleringen torkat och blivit spröd, men det innebär bara att en liten del av ledningarna ev skulle behöva bytas.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Läs min andra rad en gång till.
Jag har redan läst den och håller med dig. Dock ifrågasätter jag vem/vilka som har sagt att en elanläggning bara håller i 40 år.

Müssli Müssli skrev:
Jag har redan läst den och håller med dig. Dock ifrågasätter jag vem/vilka som har sagt att en elanläggning bara håller i 40 år.
Allting har en ”Teknisk livslängd”. Tak säger vissa vara ska hålla i 40 år exempelvis. Sen kan vissa hålla i 80 år medans andra är slut efter bara 30 år.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Men nu har ju taks livslängd inget med livslängden på FK att göra. Och eftersom 70 år gammal FK inte har några "åldringssyntom", förutom där den utsatts för värme, är det helt omöjligt att sia om livslängden är 100 eller 1000 år eller nått där emellan.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.