Man börjar att bli "gammal", men har sista åren reagerat på att "folk" nästan aldrig längre säger tack längre någonstans.
Forumet är ett bra exempel!
Jag får då & då privata meddelanden om tekniska byggråd, som jag svarar på ideellt ...men får ytterst sällan ett tack tillbaka .
Vad beror detta på tror ni?
Varför tackar knappt människor längre?
Forumet är ett bra exempel!
Jag får då & då privata meddelanden om tekniska byggråd, som jag svarar på ideellt ...men får ytterst sällan ett tack tillbaka .
Vad beror detta på tror ni?
Varför tackar knappt människor längre?
Delar inte den uppfattningen. Tycker folk tackar för allt nu för tiden.
Det är tack, tack tack, tack så mycket, tusen tack.
Knappt för nått 😄
Du kanske bara är kring surpuppor eller så kanske du själv uppfattas som en så "det smittar av" 😅
Det är tack, tack tack, tack så mycket, tusen tack.
Knappt för nått 😄
Du kanske bara är kring surpuppor eller så kanske du själv uppfattas som en så "det smittar av" 😅
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Upplever också att det tackas friskt till höger och vänster för minsta lilla man gör
Vid vilka situationer tackar dom ?[SKPG]Zamora skrev:
Och är det "svennebanan" eller mest invandrade människor?
För jag kan hålla med att just en grupp av dom invandrande tackar, även om den är relativt liten
Okey bra 👍T TheGame skrev:
Bor du i större stad eller lansbyggd & i vilka situationer tackar dom?
Tror skillnaderna kan vara stora på de bägge
.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Jag skulle säga vid de flesta situationer jag gör något för en annan människa, stort eller litet, får jag ett tack.J jawen skrev:
Det där med "svennebanan" lämnar jag därhän.
Jag tänket att det skrivna ordet från i huvudsak mobiler gjort att artighetsfraser och längre utlägg blivit mer sällsynt än när folk satt vid ett tangentbord och stor skärm.
Upplever inte att folk i vanliga livet slutat med hej eller tack.
Upplever inte att folk i vanliga livet slutat med hej eller tack.
Nej absolut inte "slutat", men det sker kanske i mindre utsträckning.Unikt namn skrev:
Det kanske mer oxå är ett "storstads syndrom"?
Människor på tåg/t-banan/bussar/gymmen etc idag har "lurar" i öronen "& håller sig mestadels på sin kant"
Så integreringen uppstår knappt längre, även om vi svenskar & nordbor i allmänhet hållit oss "på vår egen kant".
Jag bor utanför mindre stad men inte landsbygdJ jawen skrev:Vid vilka situationer tackar dom ?
Och är det "svennebanan" eller mest invandrade människor?
För jag kan hålla med att just en grupp av dom invandrande tackar, även om den är relativt liten
Okey bra 👍
Bor du i större stad eller lansbyggd & i vilka situationer tackar dom?
Tror skillnaderna kan vara stora på de bägge
.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Håller med, otroligt irriterandeJ jawen skrev:Man börjar att bli "gammal", men har sista åren reagerat på att "folk" nästan aldrig längre säger tack längre någonstans.
Forumet är ett bra exempel!
Jag får då & då privata meddelanden om tekniska byggråd, som jag svarar på ideellt ...men får ytterst sällan ett tack tillbaka .
Vad beror detta på tror ni?
Varför tackar knappt människor längre?
Svenska språket vet du...Å menade inte "slutat" som är "definitivt".H HJ-C skrev:
Sluta med är för mig att det avtar, så "avtagande".
Jag har vistats mycket i & runt vår huvudstad, så det är väl den omgivningen jag har reagerat på.
Sedan har jag varit mycket oxå i en by uppåt i hela mitt liv, & där tror jag inte dom har med ordet tack i vokabulärer 😂 ...Jag har du aldrig hört det & dem är allmänt väääldigt fåordiga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag håller med dig. Säger någon Trevlig Helg! så blir svaret Detsamma. och inte Tack, detsamma. som för några årtionden sen. I olika forum så tycker jag också att det har blivit ovanligare, för 20 år sen fick fick folk ett tack tillbaka när de kom med ett tips, även om det inte hjälpte, men numera är det betydligt mer sällan att det sker och inte ens de som kommer med lösningen på en fråga får ett tack för det mesta, utan ett tryck på gilla i stället.J jawen skrev:
Redigerat:
Gilla knppar har ersatt att skriva tack.BirgitS skrev:
Jag håller med dig. Säger någon Trevlig Helg! så blir svaret Detsamma. och inte Tack, detsamma. som för några årtionden sen. I olika forum så tycker jag också att det har blivit ovanligare, för 20 år sen fick fick folk ett tack tillbaka när de kom med ett tips, även om det inte hjälpte, men numera är det betydligt mer sällan att det sker och inte ens de som kommer med en lösningen på en fråga får ett tack för det mesta, utan ett tryck på gilla i stället.
Men det är mer naturlig utveckling och inget man behöver haka upp sig på imo och ta det som att folk är otacksamma.
Man får tänka lite längre än näsan räcker själv också.
Sen kan man ställa frågan om man har sånt bekräftelsebehov att man måste ha ett tack tillbaka annars minsann kommer man sluta hjälpa.
Det är också rätt löjligt imo