Man börjar att bli "gammal", men har sista åren reagerat på att "folk" nästan aldrig längre säger tack längre någonstans.
Forumet är ett bra exempel!

Jag får då & då privata meddelanden om tekniska byggråd, som jag svarar på ideellt ...men får ytterst sällan ett tack tillbaka .
Vad beror detta på tror ni?
Varför tackar knappt människor längre?
 
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Delar inte den uppfattningen. Tycker folk tackar för allt nu för tiden.
Det är tack, tack tack, tack så mycket, tusen tack.
Knappt för nått 😄

Du kanske bara är kring surpuppor eller så kanske du själv uppfattas som en så "det smittar av" 😅
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Upplever också att det tackas friskt till höger och vänster för minsta lilla man gör
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Upplever också att det tackas friskt till höger och vänster för minsta lilla man gör
Vid vilka situationer tackar dom ?
Och är det "svennebanan" eller mest invandrade människor?

För jag kan hålla med att just en grupp av dom invandrande tackar, även om den är relativt liten
T TheGame skrev:
Delar inte den uppfattningen. Tycker folk tackar för allt nu för tiden.
Det är tack, tack tack, tack så mycket, tusen tack.
Knappt för nått 😄
Okey bra 👍
Bor du i större stad eller lansbyggd & i vilka situationer tackar dom?

Tror skillnaderna kan vara stora på de bägge

.
 
J jawen skrev:
Vid vilka situationer tackar dom ?
Och är det "svennebanan" eller mest invandrade människor?

För jag kan hålla med att just en grupp av dom invandrande tackar, även om den är relativt liten
Jag skulle säga vid de flesta situationer jag gör något för en annan människa, stort eller litet, får jag ett tack.
Det där med "svennebanan" lämnar jag därhän.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag tänket att det skrivna ordet från i huvudsak mobiler gjort att artighetsfraser och längre utlägg blivit mer sällsynt än när folk satt vid ett tangentbord och stor skärm.

Upplever inte att folk i vanliga livet slutat med hej eller tack.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Upplever inte att folk i vanliga livet slutat med hej eller tack.
Nej absolut inte "slutat", men det sker kanske i mindre utsträckning.
Det kanske mer oxå är ett "storstads syndrom"?

Människor på tåg/t-banan/bussar/gymmen etc idag har "lurar" i öronen "& håller sig mestadels på sin kant"
Så integreringen uppstår knappt längre, även om vi svenskar & nordbor i allmänhet hållit oss "på vår egen kant".
 
J jawen skrev:
Vid vilka situationer tackar dom ?
Och är det "svennebanan" eller mest invandrade människor?

För jag kan hålla med att just en grupp av dom invandrande tackar, även om den är relativt liten

Okey bra 👍
Bor du i större stad eller lansbyggd & i vilka situationer tackar dom?

Tror skillnaderna kan vara stora på de bägge

.
Jag bor utanför mindre stad men inte landsbygd
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
När man började med att sluta?
Är inte det samma sak som att helt enkelt "sluta"? "När slutade människor ..."?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Tack!
Bra diskussioner.
 
  • Haha
  • Gilla
Renovatorus och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man börjar att bli "gammal", men har sista åren reagerat på att "folk" nästan aldrig längre säger tack längre någonstans.
Forumet är ett bra exempel!

Jag får då & då privata meddelanden om tekniska byggråd, som jag svarar på ideellt ...men får ytterst sällan ett tack tillbaka .
Vad beror detta på tror ni?
Varför tackar knappt människor längre?
Håller med, otroligt irriterande
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
När man började med att sluta?
Är inte det samma sak som att helt enkelt "sluta"? "När slutade människor ..."?
Svenska språket vet du...Å menade inte "slutat" som är "definitivt".
Sluta med är för mig att det avtar, så "avtagande".

Jag har vistats mycket i & runt vår huvudstad, så det är väl den omgivningen jag har reagerat på.
Sedan har jag varit mycket oxå i en by uppåt i hela mitt liv, & där tror jag inte dom har med ordet tack i vokabulärer 😂 ...Jag har du aldrig hört det & dem är allmänt väääldigt fåordiga.
 
BirgitS
J jawen skrev:
Nej absolut inte "slutat", men det sker kanske i mindre utsträckning.
Det kanske mer oxå är ett "storstads syndrom"?
Jag håller med dig. Säger någon Trevlig Helg! så blir svaret Detsamma. och inte Tack, detsamma. som för några årtionden sen. I olika forum så tycker jag också att det har blivit ovanligare, för 20 år sen fick fick folk ett tack tillbaka när de kom med ett tips, även om det inte hjälpte, men numera är det betydligt mer sällan att det sker och inte ens de som kommer med lösningen på en fråga får ett tack för det mesta, utan ett tryck på gilla i stället.
 
Redigerat:
RoTe
En annan sak jag noterat är att vi härmat norrmän genom att bara säga "ha det" istället för "ha det bra".
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag håller med dig. Säger någon Trevlig Helg! så blir svaret Detsamma. och inte Tack, detsamma. som för några årtionden sen. I olika forum så tycker jag också att det har blivit ovanligare, för 20 år sen fick fick folk ett tack tillbaka när de kom med ett tips, även om det inte hjälpte, men numera är det betydligt mer sällan att det sker och inte ens de som kommer med en lösningen på en fråga får ett tack för det mesta, utan ett tryck på gilla i stället.
Gilla knppar har ersatt att skriva tack.
Men det är mer naturlig utveckling och inget man behöver haka upp sig på imo och ta det som att folk är otacksamma.
Man får tänka lite längre än näsan räcker själv också.
Sen kan man ställa frågan om man har sånt bekräftelsebehov att man måste ha ett tack tillbaka annars minsann kommer man sluta hjälpa.
Det är också rätt löjligt imo
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.